Als het een Ducellier spanningsregelaar is kan je deze met wat geduld afstellen. Openmaken, met kleine stapjes aanpassen en na het aandraaien nogmaals de laadspanning meten. Deze wil nog wel een verlopen tijdens het aandraaien. Maar 17 volt opeens lijkt wel erg veel.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pieterc schreef:Als het een Ducellier spanningsregelaar is kan je deze met wat geduld afstellen.
Een Paris Rohne ook hoor…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 02-06-2009
- XM 2.0 LPG
- ID/DS DSuper
Ik kwam bij dit draadje uit toen ik eergisteren hetzelfde euvel had: niet starten, tikkend geluid. Ik dacht gelijk: startmotor, maar ff later startte ze wel.
Toen bovenstaande las ben ik gaan meten:
Motor uit meet ik over de accu 13,25 V
Maar als ik de motor start is het 15,0 V
Met choke uit, lampen en blower aan meet ik 15,2 V
Net even teveel dus. Ik verdenk, net als hier boven, defecte Spanningsregelaar. Ik heb deze, Paris Rohne, eruit gehaald.
Kan ik deze nog bij regelen of maar beter een electronische aanschaffen?
Of ben ik te snel en moet ik meer onderzoek doen?
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het is maar wat je wilt. Een hedendaagse wisselstroomdynamo heeft een ingebouwde regelaar.
Einde alle ellende. Maar niet origineel.
Dat is een keuze.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 02-06-2009
- XM 2.0 LPG
- ID/DS DSuper
Ik heb al 1-2-3 dus zo origineel is het al niet meer. Geen gezeur meer klinkt ook aantrekkelijk.
Aan de andere kant, mij dynamo laadt nog prima bij en die digitale spanningsregelaar gaat in een conventioneel doosje, dus dan líjkt het nog origineel, is het niet?
Wat verklaart trouwens dat tikkende geluid en weigering startmotor? En hoe kan het dat het een half uur later wel weer werkt?
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Een tik bij het starten en een startmotor die toch niet draait is meestal een moeilijk schuivende start Solenoïde.
Voor de werking van een startmotor zie
http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Startmotor/startmotor.htm
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 02-06-2009
- XM 2.0 LPG
- ID/DS DSuper
Ok, snapput, maar heeft dus niets met de spanningsregelaar van doen. Ik zal tzt ook de startmotor moeten vervangen.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
of nog eerst de startsolenoide gangbaar maken; contacten reinigen en droog smeren (grafiet of teflon).
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!