Beste Xantia liefhebbers,
Mijn 2.0 SX uit 1993 rijdt heeft kuren bij stationair draaien: wanneer de motor warm is jaagt het toerental op en neer tussen de 1000-2300 RPM. Geeft van die vreemde blikken bij t verkeerslicht…Deze kwaal komt het verbruik en de temperatuur overigens ook niet ten goede. Daarnaast geeft het bij rijden met lagere toerentallen (onder die 2300 RPM) een automatisch accelereren-decelereren effect. Ook een algemeen schokkerig reageren op gas loslaten.
Inmiddels is de stappenmotor, de MAP- en temperatuursensor vervangen. Helaas zonder resultaat. En o ja, het motor-management lampje brandt ook. Maar dat doet ie af en aan al jaren, bij een warme motor. De enige recente verandering daarin is dat ie nu ook direct na t starten wel eens aan wil schieten.
Weet iemand raadt? Dacht zelf nog om het stationair toerental te verlagen maar verwacht daar weinig van. Ben benieuwd naar de reacties. Groet en bvd, Martijn Loef
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Als hij een storing aangeeft moet je hem eens uitlezen met een Lexia. Even een liefhebber die zo’n ding heeft in de buurt opzoeken .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Misschien ergens valse lucht?
Scheur in een luchtslang? Of los?
Verder op onderzoek uit dus: Lexia (een uitlees computer uit die tijd neem ik aan) en luchtslang. Beide dank voor de reply. Keep you posted.
Grt Martijn
Naarden
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
martijn loef schreef:Lexia (een uitlees computer uit die tijd neem ik aan)
Jep. Kan ook nieuwere Citroëns uitlezen trouwens. Ouder voor zover mogelijk ook (vroege XM’s, BX met injectie, etc).
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Beste Martijn,
Mijn 1.8i uit 2001 heeft soortgelijke problemen gehad. Ook stappenmotor vervangen, vaak uitgelezen, niets hielp… Tot de massakabel (motor-chassis) vervangen werd. Toen was het hele euvel als sneeuw voor de zon verdwenen. Eenvoudig te checken of dit ook het probleem is bij jouw auto door een startkabel (min-pool naar motor) te bevestigen.
Succes,
Robin
Robin dank voor de tip.
Wonder boven wonder heeft het euvel zich tot op heden niet meer voorgedaan. Ik denk dat eea tevens afhankelijk is van de buitentemperatuur (en de temp welke de motor uiteindelijk bereikt), en die is de laatste weken een stuk lager. Wellicht binnenkort nog een stukje file met warme(re) motor dus ik houd een start-kabel stand-by om jouw tip in de praktijk te brengen. CU, Martijn