Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Allereerst: hoe weet je dat er weinig tot geen kosten zijn gemaakt door de wegbeheerder (gemeente)? Kun je dit tegenover hun onderbouwen? Mijn ervaring is dat overheden nogal eens moeilijk controleerbare schadeposten opvoeren bij schade aan weg(meubilair): ambtenaar die komt kijken om schade op te nemen, andere ambtenaar die evt. verkeersmaatregelen treft, weer een andere die achter een buro administratief werk t.b.v. de schade doet enz. Of er wordt met vage termen als “eerstelijns werkzaamheden” gewerkt. Kan soms, als het tegenzit, ongemerkt oplopen.
Wat je kan doen is de gemeente bellen om een indicatie van de schade. Ze zullen toch globaal wel kunnen aangeven of het € 200,- of € 2.000,- gaat worden. Je kunt dan bepalen of je zelf met de gemeente in discussie gaat of het aan de verzekeraar overlaat. In het laatste geval zou ik je verzekeraar zo uitvoerig mogelijk informeren en voorzien van evt. bewijsstukken over de wel/niet gemaakte kosten. Als je een assurantie-tussenpersoon hebt, zou je die nog om verder advies kunnen vragen.
Tja, en of een claim kritisch wordt beoordeeld, verschilt van verzekeraar tot verzekeraar. Maar zoals gezegd, komt het regelmatig voor dat bepaalde schadeposten in een claim van een wegbeheerder nogal lastig te controleren zijn.
Als laatste neem ik aan dat je de GS op een oldtimerpolis hebt verzekerd. Die hebben doorgaans geen Bonus Malus-ladder waardoor je premie bij een schuldschade niet meteen omhoog schiet. Wel wordt er vaak geregistreerd dat het een schuldschade betreft. Maar dat kan je tussenpersoon/verzekeraar je vast vertellen.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
De factuur van het olieverhaal lag gisteren op de mat. Ik had het aardig ingeschat, het was in het algemeen de moeite van het opruimen niet waard, behalve bij het verkeerslicht. Als ik de foto’s zo zie was dat best terecht, je wilt niet dat iemand niet meer kan remmen voor een overstekende voetganger ofzo. Het is die ochtend nog opgeruimd, de reden dat ik dacht dat het niet zo was is dat het er in de middag uitzag alsof het niet zo heel erg goed gelukt was / er niks gedaan was. De kosten voor dat wegvak lopen richting de 900 eu, zonde geld maar het is niet anders.
Wat er nog bijkomt is 350eu administratiekosten van die aansprakelijkheidsfirma, voor drie kantjes geautomatiseerde invuloefening, het eraannieten van de factuur van de schoonmaakfirma, en een telefoongesprekje. WTF, hoe kun je daar drie uur aan besteden, en dan voor zo’n uurtarief…
Ik was van plan dagelijks met het hok te gaan rijden, ik heb er een “gewone” WA-verzekering opzitten, dus met bonus/malus-consequenties. Ik ben nog niet gaan rekenen of het uitkan qua premiestijging, en weet niet of ze het überhaupt nog in behandeling willen nemen ruim een maand na dato.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij moeten ze dat wel. Je kreeg nu pas de rekening en kan nu pas dus iets claimen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Auw, dat is toch wel een stevig bedrag.
Dat van die administratiekosten is gewoon onzin, maar je doet er niet veel aan..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Zoals in een eerdere post opgemerkt lopen de kosten die een wegbeheerder declareert soms ongemerkt op en zijn de werkzaamheden niet altijd goed onderbouwd en controleerbaar. Die administratiekosten lijken me behoorlijk fors, zeker in relatie tot de schade van ca. € 900,-. Die zou ik zeker niet zonder meer betalen. Laat ze die kosten maar onderbouwen.
Uiteraard zal je verzekeraar de claim in behandeling nemen als je die aanmeldt. In dat geval is het wel zaak hier niet onnodig lang mee te wachten. Ik zou je tussenpersoon of verzekeraar eerst vragen om de premieconsequenties te laten doorrekenen. Afhankelijk daarvan kun je bepalen of je de schade claimt of zelf met de aansprakelijkheidsfirma van de wegbeheerder afhandelt.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Bedankt voor alle raadgeving tot nu toe. Ik heb vorige week uitgebreid ge-èpt met de klantendienst van FBTO, dat werkte best goed, antwoord op mijn vragen en in het algemeen een goed gevoel over de klantvriendelijkheid. Ik weet niet of dit de plek is om erover uit te wijden maar de consequenties vielen mee, alleen de ROY-databank wordt sowieso aangepast als ik niet zelf betaal.
Daarna een brief gestuurd naar het bedrijfje met de vraag waar ze die 2,5 uur mee bezig geweest zijn. Vervolgens een reactie gekregen van mijn aansprakelijkheidsverzekering op mijn vraag of ze me konden helpen, antwoord was nee, iets met uitsluiting, ga eerst maar naar je WAM-verzekeraar, best…
Toen de schade officieel gemeld bij F.B. Theo, en er een mail achteraan gestuurd dat ik de rekeningen op zich binnen heb maar opheldering heb gevraagd over de opgevoerde kosten, en of dat iets is wat zij kunnen oppakken.
Verder niets meer gehoord, maar de Harzrun komt eraan dus tijd voor actie! Ik wil nog wat lassen en een wat minder lekkage aan de motor, dus we beginnen met een nosejob:
Omdat er redelijk recent aan deze wagen aardig gesleuteld is was tot nu toe alles gangbaar. De kentekenplaathouder is weer rechtgebeukt en goed vastgezet, volgende werkje is de kinnebak losmaken en een beetje oplappen.
In de tussentijd was ik al begonnen met een frisser G13-646 ECO-torretje te bouwen. Er komen andere zuigers en cilinders op van een vrij kale 625-motor die ik uit Gilze had meegenomen, want de ECO heeft er aardig langs staan blazen:
De pistonpen-pers is gemaakt van een stuk stofzuigerbuis, perfect dingetje, de afdichting van het uitschuifmechaniek zorgt dat de zuiger niet beschadigt.
De cilinderkoppen van de ECO lijken me niet zo heel fris. Is het mogelijk op basis van deze foto in te schatten of deze nokkenassen nog de moeite waard zijn? Er staan aardig wat voelbare sporen op, maar is dat erg…
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Nok ziet er ruw uit, heb jij de tuimelaars al bekeken die zullen waarschijnlijk ingesleten zijn.
Totaal aantal Berichten: 7776
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Lekker bezig
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
De tuimelaars zien er eender uit, lastig te fotograferen, maar toch:
Ik heb inmiddels de staat van deze delen in het huidige torretje kunnen bekijken, dat ziet er een stuk gezonder uit. Ik denk dat ik dat blok wisselen maar even laat zitten, het lijkt me nuttiger het aggregaat wat er nu in ligt lekdicht te maken en wat tlc te geven.
Vandaag aardig opgeschoten met de nosejob:
morgen borstel, slijp en hopelijk lasdag. Het schutbord bleek niet alleen aan bakboord maar ook aan stuurboord wat krokant, ik ben benieuwd wat er na het borstelen van overblijft.
Vandaag lag er een stuk post van het aansprakelijkheidsbedrijfje in de bus. Een bijgestelde nota zowaar. De tekst in de brief stelt dat “...er te veel uren zijn gerekend ... en dat het standaardtafief te snel is gehanteerd.” Ze willen mij een voorstel doen, het het door mij betwiste aantal uren halveren, daarmee wordt de nota bijna 150 eu lager.
Niet gek, toch nuttig om zo’n brief te sturen. Wat ik wel gek vind (ik moet natuurlijk wel weer wat te zeiken hebben…) is dat het nu een soort handjeklap lijkt, ze houden blijkbaar helemaal niet bij hoe lang ze met een dossier bezig zijn, maar presenteren het wel als uurtje factuurtje. Maargoed, ik kan beginnen met blij zijn met het behaalde resultaat.
Nu even afwachten of de verzekeraar nog gaat reageren, of binnenkort zelf even bellen.
Morgen weer een nieuwe dag vol spanning en avontuur!
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
En hoever zijn we inmiddels? Er is aardig doorgewerkt, het heeft ook behoorlijk geholpen dat Breeze een paar dagen is langsgeweest
Tussendoor een dag of wat afgeleid door een probleempje met de vering: als je over een drempel rijdt komt er een rol in de auto. Ik dacht dat het aan de achterste veerbollen lag, bleek na vervanging niet het gewenste effect te hebben. vBemmelen dacht de stabistang, maar die draait gewoon netjes vrij. Wel even een rubberen hoesje vervangen en met Breeze weer op spanning gezet.
Na demontage van de stabilisatorstang bleek de onderste draagarm aan bakboord niet soepel te draaien. Na aankoop rammelde deze en heb ik de bout weer vastgezet, met bij nader inzien het stampend rollen tot gevolg. Geen speling verder op de lagers, demonteren en smeren dus. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, de bout zit vastgerot in de pijpjes van de silentblocs…
Tja, wat doe je dan? Zonde om de slijptol in te zetten, er is eigenlijk niet echt iets stuk. Bovendien heb ikzelf geen goede vervanger bij de hand. Dan maar het volgende geprobeerd:
gaatje geboord onderin de draagarmbuis. Eerst een hoop WD40 erin, maar het ging nog niet echt soepeler draaien. Dan maar de vetspuit erop. Ik kon een heleboel druk opbouwen, maar door het samenpersen van de lucht in die kamer kwam er ook weer een heleboel terug. Misschien dat het onder spanning beter gaat, keertje op een brug proberen met een wiel erop.
Verder met bakboord:
(hier niet te zien, ik moest helaas aan de onderkant ook een deel van het imposante bak-en-braaiwerk van een vorige eigenaar wegslijpen, er moest een A5je aan plaat voor terug)
Gisteren begonnen met opbouwen, de binnenschermen zijn nu porno-rood:
Vandaag ook de voorremmen ontvet en begonnen met de afmontage. Ik dacht dat ik de kinnebak wel weer recht zou kunnen krijgen met wat geweld, dat was iets te ambitieus. Maar met wat tactisch afstelwerk zal het er vast beter gaan uitzien als eerder.
Gelukkig kan ik morgen weer rekenen op de tomelozen inzet van Breeze, wie weet kom ik nog een soort van op tijd op de camping…
(ohja, motor-tlc blijft beperkt tot nieuwe bougies, nieuwe kabels, olie en filter…)
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 7776
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Succes met de laatste loodjes en we duimen voor géén verdere tegenslagen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Mooie plaatjes, das geen half werk!
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
MiGS schreef:Na demontage van de stabilisatorstang bleek de onderste draagarm aan bakboord niet soepel te draaien. Na aankoop rammelde deze en heb ik de bout weer vastgezet, met bij nader inzien het stampend rollen tot gevolg. Geen speling verder op de lagers, demonteren en smeren dus. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, de bout zit vastgerot in de pijpjes van de silentblocs…
Tja, wat doe je dan? Zonde om de slijptol in te zetten, er is eigenlijk niet echt iets stuk. Bovendien heb ikzelf geen goede vervanger bij de hand. Dan maar het volgende geprobeerd:
Heb je de draagarmbout niet te vast gedraaid vraag ik me af? Er staat een aanhaalmoment voorgeschreven in de Olyslager, globaal moet de moer zo vast zitten dat de losse draagarm nog net niet onder zijn eigen gewicht naar beneden zakt. Als je de moer te hard aandraait zit deze teveel ingeklemd.
Is het ophangpunt op het subframe niet uitgelopen, je hebt het over een rammelende draagarm. Kraken de lagers erg bij op en neer gaan? De kunstofbussen die je wilt smeren krijg je alleen gesmeerd als je de boel demonteert ben ik bang.
Ik heb overigens nog een foto van de auto 20 jaar geleden genomen, met de toenmalige eigenaar, nog in de oorspronkelijke lak Vert argenté. Zal hem eens scannen voor je.
Totaal aantal Berichten: 7776
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Deze auto is overigens zeer geschikt voor je eerste date, veel ‘ongewenste’ intimiteiten bij het van versnelling veranderen. Maar dat mag MiGS verder uitleggen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Zo, we zijn weer thuis. Vorige week geen gelegenheid meer gehad een eindverslagje van het sleutelen te maken.
Het achterspatbord van het linker voorwiel was vrijwel volledig weggerot, ik heb een vervanger gemaakt uit een stuk goed blik uit de afgeschreven bijrijdersdeur, en die met twee zelftappers vastgezet. Wéér gaan lassen en nog een naad leek me niet bevorderlijk voor de duurzaamheid, en dit zit ook niet onaardig.
Het verder prima rechter spatscherm mankeerde wat staal aan de voorophanging:
een nieuw stukje blik op maat gemaakt en de moeren er weer opgelast. Even de tap erdoor en vastlassen maar, daarna nog een beetje verf erover sproeien:
vervolgens de eindsprint ingezet, ik liet de boel dinsdagavond half elf compleet maar motorolie nadruppelend achter:
die ging er de volgende ochtend nieuw in. Inpakken en knallen richting de Harz, net voor spertijd binnen!
De heenreis ging voor 99,9% soepel, de ontsteking hield er af en toe een seconde mee op, niet zo comfortabel als je wat LKW’s aan het überhohlen bent. De Wegenwacht was er gelukkig ook bij. Er zat om één of andere reden een Ducellier puntenontsteking op deze 1299, vreemd, maar ik had een electronische bij me die die is er toen opgezet. Dat gaf een wat levendiger motortje, maar het inhouden kwam helaas terug. Toen een rondje nieuwe stekkertjes aan de bobine gezet. Dat lijkt de oplossing te zijn, vervolgens 1400km geen problemen meer!
GS1970 schreef:
...de draagarmbout ... te vast gedraaid ?... globaal moet de mor zo vast zitten dat de losse draagarm nog net niet onder zijn eigen gewicht naar beneden zakt…
Ik denk dat ik de moer inderdaad te strak op de bout heb gedraaid, heb niet naar aanhaalmomenten gekeken ops: Maar het subframe zal best wat uitgelubberd zijn, en de op de bout vastgeroestte lagers draaiden alleen met moeite met een steeksleutel. Dus ik hoop dat het eem compromis is geworden van positionering en geforceerde smering.
De voorwielophanging heeft nu wel wat ruimte gekregen, eens kijken of de lagers er toch niet aangegaan zijn inmiddels.
2d schreef:...intimiteiten bij het van versnelling veranderen…
Er zit een aanzienlijke vrije zijslag in de pook, het inleggen van 5 garandeert (wo-)man-touching
Na de Harzrun via Wolfsburg, Schwerin, Laboe en Flensburg naar Arhus gereden, en gisteren in één ruk weer naar huis.
Conclusies:
Een CiFo-run is en blijft een top-evenement
Vredestein classics zijn dood-eng op een nat wegdek
Zo’n GS met een vijfbak is een geweldig fijn Autobahn-apparaat!
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99