Mijn snelheidsmeter geeft al sinds mensenheugenis (tenminste al zo lang als ik weet) te veel aan.
En aangezien er de laatste tijd veel geflitst wordt in de buurt, en ik blijkbaar het gevoel voor de werkelijke snelheid met de ds een beetje kwijt ben ops: , wil ik daar toch eens wat aan gaan doen..
De snelheidsmeter geeft grofweg 30% te veel aan, de kilometerteller klopt wel zo ongeveer (een paar procent te veel). Nu had ik al gevonden dat in de tellerunit dan het magneet houdertje waarschijnlijk wat verbogen is. Ik kon echter nog niet ergens vinden of daar een juiste afstelling voor is. Weet iemand dat? Of is het een kwestie van buigen en testen en herhalen totdat het klopt?
Dank alvast voor elk advies!
Groet, Ferry
Welk dashbord heb je?
Bij het laatste met de 3 klokken is het vrij ingewikkeld.
Wijst hij bij alle snelheden de zelfde hoeveelheid teveel aan? Dan is het relatief eenvoudig. Dan is je nulpunt verschoven en is het een kwestie van de wijzer er af te halen en goed terug zetten.
Is het een vast percentage, dan is het ingewikkelder:
Teller unit moet uit elkaar, wijzer moet er af, teller plaat met cijfers moet er af. Dan zit daar een heel dun gewonden veertje. Die moet je voorzichtig losmaken van het koperen lipje ( zit gepuntlast). De veer moet je als hij teveel aanwijst inkorten. En dan steeds maar proberen.
Vaak is het een combi van beiden.
Dat kan je zien door eerst een mooie ijk grafiek te maken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Breek even in…. Heb hetzelfde probleem, maar is ontstaan na het vervangen van de bovenste deel van de tellerkabel. Volgens de garage kon dit het probleem niet veroorzaken, maar pas na de vervanging van het bovenste deel dat de kilometerteller teveel aangeeft (ruimschoots, 20 km per uur ongeveer)
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Na het echt vaststellen van de afwijking (5km structureel en 28%; bedankt voor de tip!), heb ik nu de snelheidsmeter voor me liggen.
Ik ben op het punt aan gekomen dat de wijzer en de wijzerplaat eraf moeten. Ik zie alleen nog geen zekere manier waarbij het ook weer goed in elkaar kan. En heb helaas geen reserve liggen om het op te proberen..
Zou het ook lukken door de dagteller er tussenuit te haken en er langs die kant bij te komen?
welke maat banden heb je op de voorwielen?
De banden zijn 185/15, maar al zou het probleem daar zitten, dan zou de kilometer teller ook niet kloppen. En die klopt juist best goed.
Het zit nu weer in elkaar. Ik ga eerst even op zoek naar een ander tellersetje als oefenobject, en evt als glaasjes donor. Er verkruimelde er gisteren spontaan ééntje, en kon thuis even geen geschikt materiaal vinden om die en een paar andere ondoorschijnende te vervangen.
Heeft er iemand ervaring mee met blank glas/plastic in de juiste kleur spuiten voor de gekleurde glaasjes? Ik ben bang dat afwijking in verf-laagdikte duidelijk te zien zal zijn, en bovendien de verf er na verloop van tijd af zal gaan bladderen.
Groeten,
Ferry
Glaasjes (plastic) kan ik je zo niet mee helpen, maar als je ze gevonden hebt vervang dan de lampjes in je dash door LED lampjes (in ieder geval die voor licht, groot licht en achterruitverwarming) Deze geven veel minder warmte af en dan blijven je glaasjes heel. (let op led is polariteit afhankelijk dus testen voor je de boel dichtschroeft)
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik zou inderdaad een donor zoeken.
Ik ben bang dat het aanpassen/justeren van je snelheidsmeter een hopeloze zaak zal blijken. De 5 km/h vaste afwijking is nog goed te doen, door het tellerdeel uit te nemen (reset-asje los, twee kunststof nokjes terugdrukken, dan kun je de teller er uit schuiven), het asje met een tangetje goed vast te pakken en de naald met de hand te verdraaien t.o.v. asje. Maar de 28% betekent een enorm geklooi met de magneetcup en het spiraalveertje. Tenzij je horlogemaker met engelengeduld bent lijkt het me makkelijker de donor in te bouwen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De wijzer van het asje halen en in de juiste hoek terugzetten is een peuleschil, als je -zoals zo vaak- het juiste gereedschap gebruikt:
http://www.ebay.co.uk/bhp/watch-hand-remover
Voor een luttel bedrag hoef je niet bang te zijn de boel te verzieken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik heb nog wel een donor liggen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
@ Jan: inderdaad mooie tool! Ik wist niet dat het bestond. Maar niet bruikbaar voor de tellerunit, ivm de doorzichtige schijf die aan de wijzer zit.
@Bogaard: je hebt pm
Groeten,
Ferry
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nu je het zegt: Dat klopt.
Ik heb de operatie bij een reeks DS’en (derde neus) gedaan.
Ik herinner mij nu dat ik er een stukje plaat met een sleuf voor gebruikte als tegenhouder, en een dun stukje staaldraad (dikke speld) om het asje er uit te tikken.
Het genoemde tooltje gebruikte ik voor het dashboard-klokje
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik zie nog niks…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>