Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Van de week heb ik een BX gekocht omdat het groene bloed toch kruipt ....... Het betreft een ‘85-er 14E, origineel in Nederland geleverd met 154000km op de teller. Ik meen hem hier op het forum al wel eens voorbij te hebben zien komen, de LT-61-GK. Kleur Blanc Cremant met op de voorportieren ook de kleur Corrosion Brun. Interieur is grijs en simpel. Bestuurdersstoel had een defect dat ik nu hoop te hebben opgelost. Maar ik vrees dat ik het comfort van deze stoelen niet zal leren te waarderen.
Het dashboard is een soort vereenvoudigde versie van hetgeen ik in mijn (gestalde) CX heb. Snelheidsmeter, km-teller, dagteller, en benzinemeter. En een econometer!
Na een eerste inspectie lijkt het nog een aardige basis te zijn. Half september gaat ie op de brug om te kijken hoe goed hij daadwerkelijk nog is en of het loont om hem mooi te maken. Mijn eerste ervaringen na zo’n 600km. Geinig motortje; wel duidelijk aanwezig (mijn garage heeft pas zo’n 15C motor met 985.000km gereviseerd), échte hydropneumaat, wat een verademing; baggerzetels, veel bekijks.
-Ik heb wat vragen: welke BX stoelen zitten wel goed? Kunnen die altijd 1 op 1 over door de verschillende series?
-Heeft iemand nog roestvrije portieren en past dit altijd in een serie 1? Bvk in Blanc Cremant en met raamslingers.
-Is het dashboard uitbreidbaar met bijv een origineel klokje met van die groene digitale cijfers? Weet niet of er veel verschil is tussen de luxere dashboards en deze simpele?
-Stuur is nogal aangetast. Wellicht heeft iemand een mooi exemplaar in de kleur grijs?
-Zijn er wellicht nog ex eigenaars van deze BX? Geinig om te weten
Bedankt zover!
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Corrosion brun , is het dan nog niet helemaal brun croquante?
GTI-stoelen staan erom bekend goed te zitten, maar ik weet niet of die zomaar in een serie 1 BX passen. In een simpelere serie 2 wel.
Bedoel je dat klokje ergens bovenop het dashboard, in dat bakje? Die kun je volgens mij (pin me er niet op vast!) inderdaad overzetten.
Voor onderdelen kun je ook bij Garage 80 vragen in Leeuwarden, die hebben veel liggen. Hier op het forum is ook wel het één en ander te vinden natuurlijk .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Alle bx stoelen passen in alle bx types.
Het klokje van een type 1 zit in de klokkenwinkel, niet middenop het dashboard. Een ander type 1 klokkenset, bijvoorbeeld uit een GT, Sport of TRS past zonder meer. Alleen de toerenteller zul je moeten aansluiten. Natuurlijk geef je met dit soort verbeteringen wel de originaliteit en charme van een basis type 1 op, maar het is niet mijn auto
Portieren van een type 2-3 passen, alleen moet je dan ook type 2-3 spiegels plaatsen. Blanc Cremant is helaas geen veel voorkomende kleur dus spuiten zal waarschijnlijk nodig zijn.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Feije: Brun croquante…..ooo ik dacht dat het ventilatiegaten waren.
Garage 80 had ik op het ww web al gevonden, goed idee. Het klokje in een s1 zit echt bij de teller en controlelampjes. Is een iets andere opzet.
Hilko16TZI: Ik zat meer te denken aan het bijplaatsen van een klokje. Dus niet een andere klokkenwinkel. Vermoed dat dit allemaal wel kan. Dat van die spiegels wist ik nog niet, dus weer wat geleerd. De charme van een simpele S1 .... snap ik, ik gooi ook niets weg. Hoop wel op betere stoelen, de bestuurdersstoel lijkt gaar.
Blanc Cremant, niet veel voorkomend en helaas? IK ben zelf eigenlijk van de meer uitgesproken kleuren, maar met wat er nu nog als BX is, heb je weinig te willen. Wel mooier dan het echte wit als Blanc Meije vind ik zelf.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Helaas als in je vindt ze niet in die kleur dus je zult portieren moeten spuiten. Ik vind blanc cremant ook niet heel spannend
Volgens mij passen type 1 spiegels gewoon..@ Hilko waarom zou dat niet passen?
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik dacht dat de gaten niet overeen kwamen.
Interessant, ik dacht dat ik deze auto laatst ook al op het Citrofielen en Citrozielen FB pagina had gezien bij een vorig baasje. Kan iemand dat bevestigen?
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Er slingert hier nog een type-1 stuur (grijs) rond. Misschien is het iets voor je. In de portieren voor serie 1 en 2 zit een minimaal verschil, maar het is uitwisselbaar inderdaad. Speur voor onderdelen ook eens op de citroen marktplaats op Facebook (garage80, snoekfabriek, twan naaijen) of bij medeforummer Nanko (zie ledenlijst).
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
En nóg een stuur! Ik weet niet of het op een type 1 past; het lipje lijkt me bedoeld om de “nieuwerwetse” stengel van de richtingaanwijzer terug te duwen. Het past qua looks niet in mijn eigen BX, maar het is wel mooi gaaf. Bij belangstelling moet je maar een pb’tje sturen.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Het driespaaksstuur past helaas niet in een type 1. In een type 1 zit een stuur met de stang/pen er aan vast. Onder het dash zit een koppeling. Omzetten is niet ingewikkeld.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Bedankt voor het aanbod Rougefurio, maar het past dus niet. Zoek ook een origineel serie 1 stuur. Met één redelijk smalle spaak. Misschien is het rondslingerende stuur van HvdL wel wat?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Bericht gestuurd, met een creatief voorstelletje…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik denk dat je ons daar allemaal nieuwsgierig mee maakt, niet alleen baroen .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Let op er zit verschil in een stuur van een Type 1 met en zonder stuurbekr. De stand van het stuur ten opzichte van de vertanding op het koppelstuk is anders. Spreek uit ervaring..
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
BX Chic stoelen, prima
Even speuren en zie hier. Voor 400 euro ben je klaar en heb je er een (gave ??) Chic omheen…...Kan je eigen BX weer in de verkoop
http://www.advertentiex.nl/ad-citroen-bx-16-chic-inj-183550?in=Utrecht-Autos