Sinds kort heb ik een bx 1.6 chic. Ik heb hem gekocht zonder apk en met nogal wat achterstallig onderhoud. Deze week heb ik hem door de apk gehaald en onderhoud gedaan; nieuwe bougies, bougiekabels, olie, oliefilter, luchtfilter en een nieuw brandstoffilter. Hij rijdt best lekker en ben er blij mee, maar bij gas loslaten valt hij nog wel eens uit. Het is sowieso het geval dat als je gas los laat een koppeling intrapt hij even dipt voor hij verder netjes stationair loopt. In dit dippen zit dus het probleem. Waar moet ik dit zoeken? Het gaat om een 1.6 XU met monopoint injectie. Wat mij opviel bij het wisselen viel me op dat hij vrij arm lijkt te lopen (witte bougies). Alle tips zijn welkom!
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Uitvallen: map-sensor of een lek vacuüm slangetje.
Te rijk lopen: meest voorkomend is defecte temperatuursensor of defecte lambdasonde, er vanuit gaand dat de rest in orde is.
Kijk eens of je monopointhuis vast op de collector staat.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Inderdaad, er hing een vacuumslang los! Maar… Waar moet deze eigenlijk heenlopen? Liep nu richting rechter spatbord achter de dynamo, maar zie zo snel niet waar hij op aangesloten moet zitten.
In de bijlage een foto, je ziet dat een vacuumopening al afgesloten zit, de slang die op de foto naar je toe komt en over de radiateur hangt is nergens op aangesloten.
Hangt er geen carbonfilter zoals bij de ZX in de wielkast? Ben niet zo bekend met de BX namelijk. Zal het darmpje daarop moeten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dat afgedopte slangetje klopt, dat heeft mijn Chic ook.
Er loopt een (dun) slangetje van het (ik dacht) injectiehuis naar de MAP sensor, deze zit in de buurt van de dynamo, maakt een scherpe knik net onder die sensor (slangetje zit aan de onderkant van die sensor vast). Ik heb een keer dat slangetje kapot gehad en liep de motor ongelooflijk onrustig, stationair tussen de 500 - 2500 rpm.
Hilko: Waar zit die temperatuursensor? Aan de achterkant van het blok zitten een paar temperatuursensoren die alleen de dashboardlampjes aansturen.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Daar zit ie bij. De ene doet het lampje, de ander het motormanagement.
Het is gelukt! Bedankt voor de tips, slangetje weer op de MAP sensor gedrukt en hij loopt weer keurig stationair, valt ook terug naar een net toerental. Die map sensor zit goed verstopt, moest een paar keer kijken. Dit probleem is opgelost.
Er zitten er toch 2 die de lampjes regelen (oranje, rood). Maar er zitten daar dus drie sensoren? Dat moet ik de mijne eens doormeten, daar de BX ontzettend lang verhoogd stationair blijft lopen
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Er zitten er 3… Goed kijken
* topicstarter: mooi zo!
Auto bevalt verder behoorlijk goed, alleen de pomp lijkt maar zelden af te slaan en dan hoor ik helemaal geen klik, denk voorraadbol en pomp maar eens goed bekijken of vervangen. Zit er verschil in pompen of kan ik van elke bx de pomp gebruiken?