3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Hulp bij cilinderkop vervangen
Gepost: 08 februari 2016 11:54 PM
  [ # 31 ]

Het komt wel eens voor dat een schoep van de waterpomp breekt, heb ik mij door mijn garagist laten vertellen. Maar als je veel minder pompcapaciteit hebt, lijkt me dat je dat ook aan andere zaken moet merken. Voordat we ons weer verliezen in allerlei speculaties: je hebt er net een nieuwe pomp opgezet. Als dat gewoon een nieuwe, soepele pomp was, is dat wel het minst verdachte deel van het hele koelsysteem. Als je de dop een halve slag los laat, bouwt het systeem wel druk op, alleen iets minder…

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
zwartvoet
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004

- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Gepost: 19 juli 2017 01:02 PM
  [ # 32 ]

Ben er toch maar een keer aan begonnen, maar nu heb ik het volgende. Ik heb de distributie riem al een keer er af gehad vorig jaar, maar nu weet ik niet meer hoe ik krukas moet blokkeren. Met speciaal gereedschap? Dat past in het rode vlakje?
Of moet ik het ergens anders zoeken. Weet het echt niet meer…..........HELP
 

Geen wit maar een zwartvoetje Mr. Green

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 juli 2017 01:10 PM
  [ # 33 ]

Het blokkeren van de krukas doe je met een pen van 6mm door een gat in het blok, zo’n beetje ter hoogte van de startmotor. Die pen valt in een gat in het vliegwiel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
zwartvoet
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004

- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Gepost: 19 juli 2017 10:19 PM
  [ # 34 ]

Denk dak hem gevonden heb, net achter de krukassensor zag ik een gaatje op de foto’s die ik had gemaakt. Morgenvroeg even proberen.

Geen wit maar een zwartvoetje Mr. Green

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 juli 2017 10:40 PM
  [ # 35 ]
waterman schreef:

Het blokkeren van de krukas doe je met een pen van 6mm door een gat in het blok, zo’n beetje ter hoogte van de startmotor.

Niet bij een TU3, startmotor zit aan de achterkant, blokkeergaatje zit aan de voorkant, waar Zwartvoet ‘m al gevonden heeft. Smile

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
zwartvoet
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004

- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Gepost: 20 juli 2017 01:14 PM
  [ # 36 ]

Deze moet ik dan hebben, was even zoeken maar nu vergeet ik het nooit meer ha ha. Staat nu op de foto.


Geen wit maar een zwartvoetje Mr. Green

Profiel  
 
zwartvoet
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004

- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Gepost: 28 augustus 2017 12:28 PM
  [ # 37 ]

Heb het spul klaar, maar krijg de auto niet ontlucht. Themostaat getest, tempvoeler getest, allemaal goed. Ook op de auto getest de temparatuur voeler, zie op de multimeter dat die schakeld maar de ventilator gaat niet aan. Als ik die doorverbind dan komt die wel, en als ik de ontluchting van de kachelslang losdraai dan komt daar ook geen water meer uit. Terwijl er wel water uitkomt als ik hem in het begin open zet.
Weet het even niet meer, heb geen zin om de motor in de soep te laten lopen.

Geen wit maar een zwartvoetje Mr. Green

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 augustus 2017 01:09 PM
  [ # 38 ]

Waar ontlucht je, ook op de radiateur?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
zwartvoet
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004

- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Gepost: 28 augustus 2017 01:21 PM
  [ # 39 ]

Ja en ook op het thermostaat huis. Daar zit een voeler die niets doet.

Geen wit maar een zwartvoetje Mr. Green

Profiel  
 
Gepost: 28 augustus 2017 11:56 PM
  [ # 40 ]

Kachelkraan open? Luchtbel in een van de koelslangen? Warm laten worden?

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 augustus 2017 08:04 AM
  [ # 41 ]
HvdL schreef:

Kachelkraan open?

Regeling is toch gewoon luchtzijdig? Dan maakt de stand niet uit.

Volgens service.citroen.com zijn er maar 2 ontluchtingspunten, 1 op de radiateur en 1 op de slang richting kachelradiateur.

Het thermostaathuis heeft een ontluchtingsslangetje naar de radiateur toe, dus die ontlucht automatisch.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 29 augustus 2017 11:44 AM
  [ # 42 ]

Is bij de BX de vulopening bij de radiateur het hoogste punt in het koelsysteem? Bij de ZX zit de vulopening lager dan het hoogste punt en moet je bv een Colafles waar je de bodem afknipt op de vulopening zetten om het koelsysteem tot in het hoogste punt te kunnen vullen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 augustus 2017 12:06 PM
  [ # 43 ]

Naar mijn idee is de vulhals van de radiateur bij de BX het hoogste punt.

Beide ontluchtingspunten open, via vulhals vullen tot de koelvloeistof uit het 1ste ontluchtingspunt komt.
Dan deze sluiten en verder vullen tot dit ook het geval is bij het 2de punt.
Ook deze sluiten en vullen tot bovenzijde vulhals.
Drukdop erop en motor rijdend op bedrijfstemperatuur brengen.

Dan geheel laten afkoelen, drukdop los en kijken of er nog bijgevuld moet worden.
Eventueel kan je nog beide ontluchtingspunten controleren op lucht.

Moeilijker dan dit is het echt niet, een kind kan de was doen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 29 augustus 2017 01:52 PM
  [ # 44 ]

Eerder kreeg ik het advies om de kachelkraan open te houden, zodat er geen kans op lucht in de kachelradiateur is. Je zult ongetwijfeld gelijk hebben René, maar ik dacht dat TU’tjes drie ontluchtingspunten hebben. Enfin, ingewikkeld moet het niet zijn.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 augustus 2017 01:54 PM
  [ # 45 ]

Klopt, TU-tjes in o.a. de AX hebben een 3de ontluchtingspunt op het thermostaathuis.

Maar bij de BX met een TU3 zit daar een slangetje naar de radiateur op.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook