8 van de 14
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
   
ALLES over de Citroën DIESEL’s (PSA)
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 18 maart 2006 05:02 PM
  [ # 106 ]

Dieselmotoren PSA

De befaamde indenor motor van Peugeot, leverbaar vanaf de 403, maar dus ook in allerlei busjes (o.a. HY), Fords Sierra en Scorpio, met diverse inhouden steeds verder uitontwikkeld (vanaf 1.9 naar 2.1, 2.3, om te eindigen als 2.5 Turbo met intercooler). Buiten de HY en wellicht de C35, is deze motor niet door Citroën gebruikt. Daarnaast terug te vinden in tal van motorbootjes.

(jaartallen zijn brondata, niet introductiedata)

Indenor XDx :
1.9: 1948 cc:
2.1: 2112 cc:  65pk@4500rpm / 118Nm@2500rpm (1981)
2.3: 2304 cc: 70pk@4500rpm / 131Nm@2000rpm (1981) 
2.3 turbo:  80pk@4250rpm / 184Nm@2000rpm (1984)
2.5: 2498 cc:  76pk@4500rpm / 150Nm@2000rpm (1988)
2.5 turbo:  96pk@4150rpm / 206Nm@2000rpm (1984)
2.5 turbo tussenkoeler: 110pk@4150rpm / 237Nm@2000rpm (1988)

Geleverd in:
1.9: 403, 404, HY, 504
2.1: 504, Granada
2.3: 504, 505, Sierra
2.3t: 505, 604, Tagora
2.5: 505, Granada, Scorpio
2.5t: 505, 604, Scorpio
2.5tt: 505.

Misverstand 1: De CX 25Diesel en de Peugeot 505 2.5D zijn NIET verwant. De CX Diesel begon als 2.2 (gebaseerd op de benzinemotor die weer voortkwam uit de korte slag DS motorenreeks) en werd vergroot om uiteindelijk te eindigen als 2500cc:

CX:
2.2: 2162cc:  66pk@4500rpm / 128Nm@2800rpm (1977)
2.5: 2500cc:  75pk@4250rpm / 147Nm@2000rpm (1988)
2.5turbo:  96 pk@3700rpm / 216Nm@2000rpm (1984)
2.5turbo tussenkoeler:122 pk@3900rpm / 255Nm@2000rpm (1988)

Alleen geleverd in CX en de ‘Sevel-Nord’busjes-zusjes (c25 / J5). De bussen hebben de 122pk uitvoering niet gehad. Buiten de vernoemde voitures kent dit blok geen verdere toepassing.

Motoromschrijving onbekend:
Peugeot heeft naast de ‘Indenor’ in de jaren 70 een kleine diesel geleverd in de 204/304 reeks. Deze motor werd uiteindelijk in de 305 fase 1 (met schuin voorover hellende koplampen) tot 1500cc opgeboord, voordat de legendarische 1.9 XUD terecht zijn intrede zou doen. 48pk in een 305 is ook wat weinig om de straatstenen enigszins bang te maken.

1.4: 1357cc:  45pk@5000 / 78Nm@ 2500 (1977)
1.5: 1500cc:  48pk@5000? / ??

1.4: 304 (204?)
1.5: 305

XUD:
De eerste gezamenlijke motorontwikkeling van PSA was de XUD 1.9 die in 1983 debuteerde in de Talbot Horizon. Later volgden een hele trits modellen met net zoveel motorvarianten.. De motoren die in deze familie hoorden:

1.8: 1769cc:  60pk@4600 / 114Nm@2000 (1992)
1.8 turbo:  78pk@4300 / 157Nm@2100 (1992)
1.8 turbo + tussenkoeler: 90pk@4300 / 180Nm@2100 (1992)

1.9: 1905cc:  65pk@4600 / 118Nm@2000 (1986)
- vanaf 1988:  71pk@4600 / 120Nm@2000 (1989)
- vanaf 1992 met EGR:  69pk  
1.9 soft turbo: 75pk@4680 / 135Nm@2250(1998)
1.9 turbo + tussenkoeler: 92pk@4000 / 196Nm@2250 (1998)

2.1 12v
2138cc:  83pk@4600 / 145Nm@2000 (1992)
2.1 turbo+ tussenkoeler 12v
2088cc   107pk@4300 / 234Nm@2000 (1992)                                                                                                                    109pk@4300 / 250Nm@2000 (1998)

Verschil in de 2.1 turbo zit ‘m waarschijnlijk in de gebruikte dieselpomp. Die was in de Xm / 605 mechanisch en later in Xantia en 406 electronisch. De wijziging zorgde ervoor dat het turbogat (onder 2000 toeren gebeurde niets volgens de autopers) verminderd werd.

Geleverd in o.m.:
1.8: 205, 309 (?), BX, ZX, Visa, C15, Berlingo, Rover 200/400 type1990
1.8t:  205, 309
1.8tt:  405, BX, Rover 200/400 type1990
1.9:  205, 306, 309, 405, BX, ZX, C15, Berlinge, Xantia, Xsara, Horizon, Solara & 1510, Rover 200/400 type1990, Hyundai Lantra, Toyota Corolla (1999), Suzuki Vitara, FSO Prima,
1.9st:  406, Xantia
1.9tt:  405, 406, ZX, Xantia, Xsara, 806, Evasion,
2.1: 605,XM
2.1tt 406, 605, 806, Xantia, XM, Evasion

De DK5:
De 2.5 motor die in de Xm en 605 vanaf 1994 behoort niet tot de XUD-familie. Hij is wel met de 3-kleps kop (bekend van de 2.1 XUD) uitgerust.
Echter, de boring van de cilinders is van 86mm naar 92mm toegenomen. Ik meende te weten dat het XU(D) blok een dergelijke vergroting niet toestond. Verdere kenmerken van dit in de 605 & XM toegepaste blok zijn de balansas en de gigantische carterinhoud van 8(!) liter. Het blok bracht gevoelig meer gewicht op de schaal: het scheelde meer dan 100kg kentekengewicht tussen een gelijk uitgeruste Xm 2.1 en 2.5! Daarbij was de thermische huishouding niet grandioos, wat de levensduur van de koppakking ook niet ten goede kwam.

De DK5 werd verder veel toegepast in de nieuwe reeks bussen (Jumper, Boxer) met andere vermogens. Bijzonder is dat PSA voor het eerst directe dieselinspuiting (pré-commonrail) toepaste op een DK5, welke geleverd werd in een Peugeot Boxer. Dit was dus nog voor het DW-HDi tijdperk..

2.5 TD12
2446cc turbo + tussen koeler: 129pk@4300 / 285Nm@2000 (1996)
2.5TDi
2446cc turbo + directe inspuiting: 103pk

2.5: Boxer, Jumper
2.5 TD12: 605, Xm

TUD:
Eind 1986 werd de AX geïntroduceerd. Het welbekende XUD blok paste niet in het nieuw ontwikkelde kleine bodemplatvorm (dat ook bij de 106 dienst zou doen) en daarom werd een ‘kleine’ dieselmotor ontwikkeld op basis van het toen net nieuwe TU-benzine blok, hetgeen de benaming TUD verklaart. Introductie in de AX in 1988 als 1.4. Een turbouitvoering is nooit gebouwd.

1.4
1360 cc: 53pk@5000 / 85Nm@2500 (1992)
1.5
1527 cc: 58pk@5000 / 95Nm@2500 (1996)

Geleverd in
1.4: AX, 106, Rover 114d,
1.5: AX, Saxo, 106, Xsara, Nissan Micra,


DW
Met de introductie van de 206 GTi begin 1999 kwam een nieuwe familie benzinemotoren van PSA op de markt: de EW serie. De traditie van de diesels die qua maatvoering verwant zijn aan de benzineblokken werd in ere gehouden. De nomenclatuur veranderde wel, want waar voorheen een –D werd toegevoegd aan de motorenreeksnaam (XU-D, TU-D), wijzigde men nu de E (Essence) naar D(iesel): de DW serie.

Na introductie van de 1st gen DW motoren heeft PSA een overeenkomst afgesloten met Ford Motor Company over samenwerking m.b.t. de ontwikkeling en toepassing van dieselmotoren. I.t.t. vroeger (toen Ford de afdankers uit de Indenor-reeks in Sierra / Granada en Scorpio huisvestte) ontvangen alle groepsmerken de meest recente motoren z.s.m. De 1e generatie DW motoren is daarbij geen onderdeel van de overeenkomst geweest, mede omdat Ford ook zelf nog zijn eigen TDCi motoren ter beschikking had. De DW-motoren van de 2e generatie met 1600bar inspuitdruk hebben hun weg wel gevonden naar FoMoCo. De andere reeksen die onder het PSA-Ford motorenpact vallen zijn de DV-reeks en de 2.7 V6 ‘DW’.

1e generatie DW:

1.9 1868cc:
8v 71pk@4600 / 125Nm@2500 (2003)

2.0: 1997cc:
8v turbo: 90pk@4000 / 205Nm@ 900 (later 1750) (1999 / 2001)
8v of 16v turbo met tussenkoeler? 95pk@???? / ???Nm@????
8v turbo tussenkoeler: 110pk@4000 / 250Nm@1750 (1998)
8v turbo tussenkoeler: 107pk@4000 / 250Nm
16v turbo tussenkoeler: 110pk@4000 / 270Nm@1750 (2003)

2.2: 2179cc
16v turbo tussenkoeler: 130pk@4000 / 314Nm@2000 (2003)
16v turbo tussenkoeler: 136pk@4000 / 317Nm@2000 (2003)

2e generatie DW:

2.0: 1997cc:
16v turbo tussenkoeler Siemens inspuiting 136pk@4000 / 320Nm@1750 (2004) ( bij overboost 340Nm)
(in Frankrijk is ook een 129pk uitvoering, vermoedelijk vanwege fiscale voordelen).

2.2: 2179cc:
16v turbo tussenkoeler: 155pk-170pk@4000rpm / tot .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).
16v 2turbo tussenkoeler: 173pk@4000 / 400Nm@1750

Geleverd in o.m.
1.9 71:  206, Xsara, Berlingo, Partner
2.0 90:  Berlingo, Xsara, Xantia, XsaraPicasso, C5, 206, 306, 307, 406, Partner,
2.0 95:  Expert, Jumpy
2.0 107:    307
2.0 110 / 250: Xantia, Xsara, C5, 307, 406, 607,Vitara
2.0 110 / 270: C8, 807, Jumpy, Expert
2.0 129:      C5, 407?
2.0 136: 307, 407,C4, C5, Volvo S40/V50, Ford Focus C-max, FocusII, Mazda3
2.2 130: C8, 807
2.2 136: C5, 607, 406,
2.2 155 / 170:N.n.b.
2.2 173:      C5, C6?, 407, 607?

Last but not least is de TUD reeks opgevolgd door een in samenwerking met Ford ontwikkelde ‘kleine’ dieselreeks: de DV serie. Hiervan zijn geen parallellen te trekken met een benzinereeks.

1.4: 1398cc
8v turbo:      68pk@4000 / 150Nm@1750 (2003)
16v turbo tussenkoeler: 90pk@4000 / 200Nm@1750 (2003)

1.6 : 1560cc
8v turbo:                90pk @4000 / 215Nm@?
16v turbo tussenkoeler: 109pk@4000 / 240Nm@1750 (bij overboost 260Nm) (2004)

Geleverd in:
1.4 68: C2, C3, Xsara, 206, 307, Ford Fiesta& Fusion, Mazda2
1.4 90: C3
1.6 90: 307, C4,
1.6 110: 206, 307, 407, C4, C5, Xsara Picasso, Mazda3, Volvo S40-V50, FocusII

De DW V6:
De V6 dieselmotor wordt i.t.t. de huidige 4 cylinderreeksen DV en DW (deze komen uit Trémery (F)) in Dagenham/Engeland gefabriceerd in 2 vermogensvarianten. Voornaamste verschil is de toepassing van 1 of 2 turbo’s. Bij PSA staat de V6 onder de noemer DW vermeld; in deze indeling toch apart behandeld vanwege de duidelijke verschillen met de normale 4 cylinders..
Ford heeft op basis van de V6 ook een V8 in de planning (voor Jaguar XJ en Range Rover een bittere noodzaak om met Audi, BMW & Mercedes mee te kunnen). Of PSA gebruik mag / kan gaan maken van de V8 is niet bekend. De C6 zou in ieder geval baat hebben bij een sterkere diesel om de concurrentie beter aan te kunnen.

2.7V6: 2720cc:
24v turbo tussenkoeler: 190pk@4000 / ?Nm
24v 2turbo tussenkoeler: 208pk@4000 / 440Nm@1900

Geleverd in:
2.7t 190: Land Rover Discovery en Range Rover.
2.7 2t 208: C6, 407, 607, Jaguar S-type & XJ.

Motorcode onbekend:
De laatste motorenserie die in de PSA-FoMoCo samenwerking zijn opgenomen betreft een “nieuwe motorenfamilie” op basis van de gemoderniseerde 2.2TDCi krachtbron uit de Mondeo2. Deze motoren zijn specifiek bedoeld voor de utilliaire toepassingen / voertuigen (Transit, Boxer, Jumper etc.) en zal net als de V6HDi (en de huidige Mondeo 2.2TDCi motor?) uit Dagenham komen, de roemruchte Ford fabriek die tegenwoordig louter motoren bouwt. (en de geboorteplaats van de Dagenham Dustbin Wink).

2.2: 2198cc:
85pk Fixed Geometry Turbo
100pk FGT
110pk FGT
120pk FGT
130pk Variable Geometry Turbo


Opmerking: in de posting heb ik wijzigingen van Graddus, MPostma Eviltwin, Tonic meegenomen die eerder & later in het draadje zijn gemaakt voor zover correct terug te vinden.

Commentaar of aanvullingen zijn welkom / er kunnen kleine wijzigingen over de jaren en per type zijn.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 18 maart 2006 09:13 PM
  [ # 107 ]

fijne lijst!

aanvulling:

[list]C5 2.2HDi16v DW12TED4
C6 V6 DW17TED4[/list:u]

er kunnen dus letters achter komen om de verschillen aan te geven tussen bijv. 8v/16v, 136pk/173pk en mono-turbo/biturbo.

Ik weet niet waarom er 2003 staat bij de DW12 deze is sinds 2000 in de p607 te krijgen, of bedoel je dat de specs uit 2003 zijn?

De nieuwe 2.2 komt er met
85pk Fixed Geometry Turbo
100pk FGT
110pk FGT
120pk FGT
130pk Variable Geometry Turbo
allen voor utilliaire toepassingen, busjes/lichte vrachtauto’s dus.

mono turbo
156pk VGT
170pk VGT

biturbo
170pk Seqential Parallel Bi-Turbo

ik meen dat die laatste als DW12B door het leven zal gaan. De C5 en p407 zijn vanaf volgende maand met deze nieuwe 2.2 te krijgen.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 18 maart 2006 11:29 PM
  [ # 108 ]
eviltwin schreef:

fijne lijst!

aanvulling:

[list]C5 2.2HDi16v DW12TED4
C6 V6 DW17TED4[/list:u]

er kunnen dus letters achter komen om de verschillen aan te geven tussen bijv. 8v/16v, 136pk/173pk en mono-turbo/biturbo.

Thanks, dat van die letters weet ik, maar het worden voor minder ingevoerden dan wel tamelijk PSA-technische opmerkingen. Daarom heb ik nu gekozen om de bouwkenmerken die invloed hadden op de geleverde prestaties en het vermogen & koppel weer te geven. In principe staat alles idd in die code die je weergeeft. Was ik sneller klaar geweest Wink. Later nog eens toevoegen dan maar. Overigens kan de motorcode er dan ook nog bij zoals dit voorbeeld.

- een 2.0 HDi 110 uit de Xant
heeft motorcode: RHZ,
met specificatie: DW10AETD.

eviltwin schreef:

Ik weet niet waarom er 2003 staat bij de DW12 deze is sinds 2000 in de p607 te krijgen, of bedoel je dat de specs uit 2003 zijn?

rb schreef:

(jaartallen zijn brondata, niet introductiedata)

Staat vetgedrukt in mijn bericht Wink. Introductiedata kunnen er ook wel bij, maar dan hik je aan tegen het feit dat dat per land per gevoerde model / motorcombinatie kan verschillen.

eviltwin schreef:

De nieuwe 2.2 komt er met
85pk Fixed Geometry Turbo
100pk FGT
110pk FGT
120pk FGT
130pk Variable Geometry Turbo
allen voor utilliaire toepassingen, busjes/lichte vrachtauto’s dus.

mono turbo
156pk VGT
170pk VGT

biturbo
170pk Seqential Parallel Bi-Turbo

ik meen dat die laatste als DW12B door het leven zal gaan. De C5 en p407 zijn vanaf volgende maand met deze nieuwe 2.2 te krijgen.

Ik dacht dat de bestelwagens zouden worden uitgerust met het gemoderniseerde blok van de huidige Mondeo 2.0 / 2.2TDCi motor, dus niet met de DW. Ook omdat die blokken niet in Tremery zouden worden gefabriceerd (ze hebben het al druk genoeg). Dan heb ik het dus over de 85 t/m 130 pk reeks. Als jij dat kan ontkrachten of bevestigen kan het lijstje verder worden aangevuld.

BTW: De V6 heet dus ook DW? Dat wist ik niet. Iig dank voor de opmerkingen.

Misschien nog eens een keer zoiets voor de benzinemotoren in elkaar draaien Shocked.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 19 maart 2006 04:22 AM
  [ # 109 ]

@RB:

Ik ben even outblasted! Heel goed samengevat zo! Het kan aan het tijdstip liggen, maar kan er nog geen fouten in vinden Very Happy

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 19 maart 2006 09:55 AM
  [ # 110 ]

aanvulling/verbeteringen:

-VISA D en RD ontbreekt =>  “XUD” 1769 cc
-Bron jaartallen van deze motor kloppen niet. VISA D dateert bijv. uit juli 1984.
-Verder is deze motor volgens mij niet in de ZX geleverd.
-C15 mis ik als model. Deze heeft volgens mij de XUD 1769 gehad en later zelfs de 19tt

Verder knap stukje speurwerk. Verder zie ik zo gauw geen “fouten”

Jeroen

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 19 maart 2006 01:13 PM
  [ # 111 ]
toniclight schreef:

aanvulling/verbeteringen:

-VISA D en RD ontbreekt =>  “XUD” 1769 cc
-Bron jaartallen van deze motor kloppen niet. VISA D dateert bijv. uit juli 1984.
-Verder is deze motor volgens mij niet in de ZX geleverd.
-C15 mis ik als model. Deze heeft volgens mij de XUD 1769 gehad en later zelfs de 19tt

Verder knap stukje speurwerk. Verder zie ik zo gauw geen “fouten”

Jeroen

Dank u voor de aanvullingen / opmerkingen;
- Visa en C15 zal ik toevoegen t.z.t., die ben ik idd vergeten
- T.a.v. jaartallen: Het betreft NIET de introductiedata, maar de data van de bron die ik heb geraadpleegd voor vermogen en koppelwaarden.
Ik heb in mijn antwoord aan eviltwin hierboven aangegeven waarom (verschillende beschikbaarheid van motor per model en per land), zodoende.
- de ZX (en de Xsara) hebben in fiscaal bezwaarde landen kleinere motoren gehad, vergelijkbaar met de BX17RD.
- C15 heeft helaas nooit een turbomotor gehad OEM.

@mpostma: merci!

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 19 maart 2006 03:28 PM
  [ # 112 ]

eviltwin schreef:

De nieuwe 2.2 komt er met
85pk Fixed Geometry Turbo
100pk FGT
110pk FGT
120pk FGT
130pk Variable Geometry Turbo
allen voor utilliaire toepassingen, busjes/lichte vrachtauto’s dus.

mono turbo
156pk VGT
170pk VGT

biturbo
170pk Seqential Parallel Bi-Turbo

ik meen dat die laatste als DW12B door het leven zal gaan. De C5 en p407 zijn vanaf volgende maand met deze nieuwe 2.2 te krijgen.

rb schreef:

Ik dacht dat de bestelwagens zouden worden uitgerust met het gemoderniseerde blok van de huidige Mondeo 2.0 / 2.2TDCi motor, dus niet met de DW. Ook omdat die blokken niet in Tremery zouden worden gefabriceerd (ze hebben het al druk genoeg). Dan heb ik het dus over de 85 t/m 130 pk reeks. Als jij dat kan ontkrachten of bevestigen kan het lijstje verder worden aangevuld.

De bestelreeks is idd een motor met een Ford achtergrond, of dat in de basis dezelfde 2.2L is die op dit moment als 2.2TDCi in de Ford Mondeo en Jag X-type zit, kan ik niet zeggen, officieel is het “een nieuwe motorfamilie” op basis van de oude (dat zal dan wel de 2.2TDCi zijn)

Hij zal net als de V6HDi (en de huidige 2.2TDci?) uit Dagenham komen, de roemruchte Ford fabriek die tegenwoordig louter motoren bouwt. (en de geboorteplaats van de Dagenham Dustbin Wink ) Duidelijk is wel dat deze motor naast de Transits in de bestel PSA-bussen komt. Vandaar dus dat ik hem erbij heb gezet. De eerste 5 zijn dus ‘bestel’-motoren uit Dagenham de laaste drie ‘personen’ motoren uit Tremery.


Waar deze motoren in te vinden zullen zijn is, naast 407 en C5, nog even afwachten. Niet in de V40/S50 dus waarschijnlijk ook niet in de Focus (zelfde auto, dus als die een krachtigere Diesel krijgt wordt dat waarschijnlijk ook de volvo 5 cilinder Diesel /180pk)
C4/p308 ? zou goed kunnen, eerder p308 dan C4, aangezien de p407 wel de V6 heeft maar de C5 (nog) niet. Verder uiteraard de C8 familie en de C6. Bi-turbo vs monoturbo zal met ruimte en prijs te maken hebben, dus eerder mono in de kleinere auto’s.

sorry dat ik over je vetgedrukte waarschuwing heen had gekeken. Surprisedops:

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 19 maart 2006 03:45 PM
  [ # 113 ]

Thnx voor de toelichting Smile.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 11 juni 2006 01:01 AM
  [ # 114 ]

Strikt formeel zwaar off-topic, maar omdat er hier een paar echte diesel-heads (in tegenstelling tot petrol-heads) zitten:


Ik las vanmorgen in het technisch weekblad dat Audi op de 24 uur van Le Mans gaat proberen de titel te prolongeren met een V12 TDI Shocked  Cool  Cool

Profiel  
 
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 11 juni 2006 01:12 AM
  [ # 115 ]
EW schreef:

Strikt formeel zwaar off-topic, maar omdat er hier een paar echte diesel-heads (in tegenstelling tot petrol-heads) zitten:


Ik las vanmorgen in het technisch weekblad dat Audi op de 24 uur van Le Mans gaat proberen de titel te prolongeren met een V12 TDI Shocked  Cool  Cool

ja wel gaaf maar in een race zie (en hoor) ik liever benzine blokken Cool 

maar peugeot zou toch ook met een diesel op le mans komen?

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 11 juni 2006 01:23 AM
  [ # 116 ]

Nouja, ze waren wel tegen een paar problemen aangelopen: het koppel dat dat ding levert was met zijn 1100 Nm ongeveer drie keer zoveel als in een F1-benzinemotor en volgens mij is ruim 650PK ook best leuk.
Ding loopt ook maar 5000 rpm, tegen de 20.000 van de benzinemotoren.

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 01 augustus 2006 05:05 PM
  [ # 117 ]

Ik heb twee vraagjes over mijn Dieselmotor (C15 1.8D)

Ten eerste: Hij start moeilijk wanneer hij koud staat (ook bij15°C). Nu heb ik er pas nieuwe gloeibougies inzitten en ik hoor (en zie) hem duidelijk voorverwarmen (20seconden ongeveer)... Toch lijkt het alsof hij niet voorverwarmd is en zonder gasgeven de eerste minuut lijkt hij stil te vallen.

Ten tweede: Ik denk dat het stationair toerental te laag is. Wanneer de motor (warm) stationair mooi draait en ik de grote lichten of een andere grote verbruiker aanzet, hoor ik het motortoerental dalen en hij lijkt stil te vallen.
Ook kan ik moeilijk vertrekken zonder gasgeven waar dat bij onze berlingo (1.9D) geen enkel probleem is, ik rij zelfs een schuine oprit op zonder het gas aan te raken, met mijn C15 is daar geen denken aan, die valt stil.

Zou het kunnen dat beide problemen te wijten zijn aan een te laag stationair toerental? Aan de injectiepomp zit een schroefje die de ‘gashandle’ op een bepaalde minimum positie houdt. Mag ik hier zomaar aan draaïen om het stationair toerental af te regelen en hoeveel? Hoe kan ik zien dat hij goed staat, zijn daar trukjes voor? Ik durf er niet goed aankomen omdat alle stelschroeven met een soort gele borglijm zijn verzegeld. (volgens de garagist waarvan ik de auto kocht is dit bij Bosh zelf gebeurd nadat de pomp gereviseerd is…)

Greetz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 01 augustus 2006 05:13 PM
  [ # 118 ]
soapwater schreef:

Ik heb twee vraagjes over mijn Dieselmotor (C15 1.8D)

Ten eerste: Hij start moeilijk wanneer hij koud staat (ook bij15°C). Nu heb ik er pas nieuwe gloeibougies inzitten en ik hoor (en zie) hem duidelijk voorverwarmen (20seconden ongeveer)... Toch lijkt het alsof hij niet voorverwarmd is en zonder gasgeven de eerste minuut lijkt hij stil te vallen.

Ten tweede: Ik denk dat het stationair toerental te laag is. Wanneer de motor (warm) stationair mooi draait en ik de grote lichten of een andere grote verbruiker aanzet, hoor ik het motortoerental dalen en hij lijkt stil te vallen.
Ook kan ik moeilijk vertrekken zonder gasgeven waar dat bij onze berlingo (1.9D) geen enkel probleem is, ik rij zelfs een schuine oprit op zonder het gas aan te raken, met mijn C15 is daar geen denken aan, die valt stil.

Zou het kunnen dat beide problemen te wijten zijn aan een te laag stationair toerental? Aan de injectiepomp zit een schroefje die de ‘gashandle’ op een bepaalde minimum positie houdt. Mag ik hier zomaar aan draaïen om het stationair toerental af te regelen en hoeveel? Hoe kan ik zien dat hij goed staat, zijn daar trukjes voor? Ik durf er niet goed aankomen omdat alle stelschroeven met een soort gele borglijm zijn verzegeld. (volgens de garagist waarvan ik de auto kocht is dit bij Bosh zelf gebeurd nadat de pomp gereviseerd is…)

Greetz

Gevoelsmatig zeg ik ook dat er iets mis is met de stationairregeling. Bij een benzinemotor is dit de stappenmotor maar hoe dat bij deze oudere diesel zit weet ik niet zeker..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 augustus 2006 05:19 PM
  [ # 119 ]

De 1.8D heeft een mechanische pomp die bijgesteld kan worden…(brandstof/lucht verhouding)

Wellicht heeft de Berlingo(afhankelijk van bouwjaar) Al een ECU gestuurde pomp die o.a. het stationair lopen kan bijregelen…

Dat slecht starten lijkt een vacuum probleem wat veel 1.8 en 1.9 diesels hebben…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 01 augustus 2006 05:53 PM
  [ # 120 ]

Maar kan ik het stationair toerental dan niet gewoon bijstellen met dat schroefje?

Greetz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
 
8 van de 14
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook