Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik heb nog nooit gehoord dat ze van een XM passen. Desnoods even een stukje hout onder je raamgeleider slaan. Niet functioneel, wel waterdicht.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat heb ik al gedaan. Ik heb er een piket onder gezet. Dat is dan weer een voordeel van een gatgraafverleden.
Ik zie al wel dat Xantia 2 mechanieken niet zomaar gaan passen want die zijn compleet anders bestekkerd. Misschien past een 1b mechaniek wel? Anders gaat het spannend worden want er liggen hier in de buurt niet zoveel 1a’tjes meer op de bult.
Edit: 1b past wel zie ik. Dat scheelt al.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Even in de Citroën onderdelendatabase gekeken, voor T1a en T1b wordt hetzelfde onderdeelnummer gegeven, voor de T2 een compleet ander onderdeelnummer en daardoor dus ook ander mechaniek.
EDIT: Nu zie ik je edit. Je had zelf dus ook al gekeken
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Wat ik nog wel een beetje vreemd vind is dat de kabel niet roestig is. Kennelijk is ‘oud’ oorzaak genoeg voor breuk. Dan mag ik wel eens een setje gaan hamsteren, want de achterste ramen zijn ook elektrisch en dat is op een Xantia 1 min of meer bijzonder. Ik heb geen idee eigenlijk of de boel om te stekkeren valt voor type 2 mechanieken (hoewel dat eigenlijk geen raketwetenschap mag zijn). Dan zou je natuurlijk als je ook de stekkers uit een type 2 wrak knipt je keuze nogal kunnen vergroten.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Aaaanyhow: op Marktplaats werd een set voorste, elektrische raammechanieken aangeboden. Ze bleken bij een medeforumer in de regio 0570 te liggen.
Daarheen gekacheld, mechaniekjes bekeken: was er een kabeltje opgewikkeld geraakt. Dat kan afgewikkeld, maar voldoende afwikkelen bleek een beetje ingewikkeld. Dus kijken wat er kan… Na enige studie bleek er een linker mechaniek van een andere fabrikant dan de originele voorhanden (volgens mij had ik eerst een Valeo en nu dacht ik een AXO mechaniek). Die erin, raam eraan frutten: plop, raam uit de achterste rail.
Puzzelen dus hoe dat raam terug op z’n plek moet… Dat is gelukkig eenvoudig. De ruit moet helemaal de deur in, uit z’n beide rails en dan kun je het achterste geleidertje weer in z’n rail haken. De voorkant weer in z’n rail schuiven is dan eenvoudig. Op zich is het nuttig om dat te weten. Mijn 106 zaliger had hetzelfde systeem en het blijkt dat die geleidenokjes nog wel eens een eigen leven gaan leiden. Of gewoon stuk gaan. En dan wil je dit soort dingen weten
Goed. Dat ook bezworen, plastic nokje door de ruit, klaar. Het raam kan weer organiek open & dicht!
Morgen de bekleding er weer in fietsen en dan meteen even lampjes vervangen in de kofferbak (simpel) en de aansteker (niet zo simpel). Daarna nog koplampjes stellen (zag ik aangezien ik vandaag de eerste nachtrit sinds de heringebruikstelling had) en een rondje olie en filters. En een rondje bollen denk ik, want die zijn onderhand 14 jaar oud dus het mag een keer. Ach nou ja, da’s allemaal ook alleen maar onderhoud.
Inmiddels is de 480.000 km gepasseerd. Het volgende jubileum is al bij 482.803,2 km (300.000 mijl)
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Penny Lane schreef:...Daarna nog koplampjes stellen (zag ik aangezien ik vandaag de eerste nachtrit sinds de heringebruikstelling had)...
Bij mij scheelde het al een heel stuk om ze gewoon te vervangen. Die oude lampjes waren door stilstand waarschijnlijk minstens vijf jaar oud of zo, misschien ook wel tien. Vervangen door hetzelfde type (goedkoopste Philipsjes geloof ik) scheelde al. Je kunt ze natuurlijk wel stellen, maar waarom zouden ze verkeerd staan?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Omdat m’n rechter koplamp in de linker boomkruinen schijnt. De linker is wel redelijk OK, maar daar zet ik ook even een stelhulpje voor. Omdat er rechts wel lichtbeeld is, denk ik dat de lamp zelf wel goed in de unit zit. Maar ook dat ga ik checken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
dat klopt inderdaad niet! Maar hoe komt het dan dat die verkeerd staat?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb geen idee. Maar als je nagaat dat die unit er elke keer uit moet om de lampen te wisselen (er staat een standkachel pal achter) zal-ie na al die tijd best een keer verkeerd staan. En ach, zoveel auto’s hebben daar last van dus ik zie geen enkele reden waarom een Xantia niet af en toe een verlopen koplamp zou hebben
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed. Deurplaat er weer in, lampje van de aansteker vervangen, geconstateerd dat die in de kofferbak het vanzelf weer was gaan doen, koplampen gesteld. Dan is dat in ieder geval klaar. Het overdwarse stelmechaniek van de rechter koplamp is niet erg fris meer, maar goed. Ik zal wel eens een setje van die units organiseren. De lampspiegels zijn nu ook definitief oud aan het worden dus dat komt er toch een keer aan.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Vanmiddag heb ik de voorstoelen maar eens beschoond. Na 24 jaar (nou, eigenlijk komende vrijdag pas en het leer is er nog iets later in gekomen, laten we zeggen dat dat van oktober ‘93 is) en dik 480.000 kilometer was dat niet meer echt brandschoon. Ik heb er zadelzeep en een (voor zo’n borsteltje) zacht nagelborsteltje voor gebruikt en dat werkt uitstekend Naderhand moet het leer wel opnieuw ingevet worden.
Om nou te zeggen dat je de jaren en kilometers er niet meer aan afleest is teveel eer, maar het is niet meer zo grauw als het was geworden. Beige leer is erg mooi, maar slijtage en scheuren in de toplaag (die je toch wel krijgt na 24 jaar redelijk intensief gebruik) worden op den duur niet meer onzichtbaar. Op zwart leer is dat niet erger, maar daarop valt het wat minder op. Ik vraag me wel af of dit aftermarket leer net zo sterk is als het originele leer dat PSA verwerkte, maar ik denk dat dat niet makkelijk na te gaan is. Waar vind ik een Xantia met origineel leer van 24 jaar oud (UV-belasting) en met 480.000 km op de klok (flatulentiebelasting) om mee te vergelijken?
Het is wat het is. Hoe lang we er ook naar kijken en hoe veel we de oude dame ook willen pamperen, het is wél gewoon een ouwetje inmiddels en dat ga je op den duur een beetje zien. Niks om al te veel over in te zitten lijkt me. Noem het wabi-sabi.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Maar het is dus nog steeds heel?
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat wel.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Goed spul dus!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Op zich zeer zeker prima, maar ik heb wel eens leer in een auto gezien dat met minimaal onderhoud 40+ jaar oud werd en dat wordt echt wel afwachten.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!