Beste leden,
Mijn Sm sinds 1,5 jaar overgenomen van Joost Conijn (bouwer van de houten ds op stoom) heeft koelingsproblemen. De auto loopt alleen op lpg, ik weet dat dat nadelig voor de koeling. Bij warm weer kondigen de problemen zich aan, niet op de grote weg, daar is het geen enkel probleem tenzij je in de file terecht komt. Joost heeft een schakelaar aangebracht om de fans handmatig in te schakelen, daar maak ik veel gebruik van. In stad of dorp wordt het een ander verhaal. Bij elk stoplicht zie je de temp. meterlangzaam oplopen. In de grotere steden gaat het geheid mis, kokende moter. Op terugweg van vakantie in de Dordogne bij 36 graden buitentemperatuur heb ik nogal wat afgezien.
De thermostaat werkt goed, heb ik gecontroleerd in een pannetje met water op het gasfornuis (gaat open bij 84 graden en sluit bij 73 graden. De fans slaan in bij circa 89 graden en gaan uit bij 73 graden, infrarood gemeten bij de radiator. De moter is door Joost circa 14 jaar geleden gereviseerd en loopt nog uitstekend. Of er grondig genoeg is schoongemaakt rondom de zuigerbussen weet ik niet. De dop op het expansievat heb ik hersteld naar 0,28, was 0,75. Wie heeft tips voor meer ontspannen ritten met de SM.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zijn alle dunne kanaaltjes open die op het vat zitten en op de bovelkant van het thermostaat huis?
Anders de radiator maar eens vernieuwen/schoonmaken.
Draaien de fans op hoge snelheid?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dit lijkt toch wel veel op een radiator met onvoldoende koelvermogen. Dichtgekalkt of luchtzijdig verstopt of beide.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de dunne kanalen verstopt zitten ontlucht de radiator niet. Blijft er een grote luchtbel bovenin staan. Een SM dingetje…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank voor jouw reactie. Welke kanaaltjes in het expansievat en thermostaathuis bedoel je? Er zijn door de vorige eigenaar zwaardere fans aangebracht en een extra koelbloc in de radiator. groet Fred
Vanaf het expansievat lopen zoals Boogaard77 zegt 2 slangetjes, 1 naar het thermostaathuis en 1 naar de rechter voorkant van de radiator. Die slangetjes zorgen voor de automatische ontluchting, als die dicht zijn of de slangen zitten van binnen dicht houdt je lucht in je koelsysteem, en dat koelt echt niet.
Natuurlijk naar de radiator kijken, voel eens of die overal heet wordt ( vooral onderin).
To err is human, not to err is divine.
bedankt voor jullie reacties. Ik ga het eea eens grondig nakijken. De radiator ook maar eens schoon laten maken. groet Fred
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De tuutjes waar de slangen opzitten kolen dicht…
Overigens mag een SM niet oververhitten. zelfs niet met de originele setup. Als je een nieuw koelblok hebt en grotere fans is er echt iets anders mis.
Mijn I.E. heeft de oude radiator en fans. Loopt niet warm in de file bij 35 graden buitentemp….
Check ook of je de restrictor in de achterste slang bij de waterpomp hebt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De restrictor is dat het spiraalvormige element. Zo ja, waar dient het voor?
Welk spiraalvormig element ? De restrictor is een grote ring met een gat in de korte rubber slang verbinding tussen het waterpomphuisdeksel en het thermostaathuis. Die zorgt ervoor dat niet alle KVS direct terugcirculeerd door de motor maar als de motor warm is via de radiator stroomt.
De thermostaat is “dubbelwerkend” de onderkant sluit ook het gat af dat naar de pomp terugstroomt.
Wat heb je voor een thermostaat ( details en of foto graag), een originele gaat al open bij 75 graden, en de “aftermarket” bij 80 of 82, dan zijn ze bij 85 tot 90 graden helemaal open, dat is belangrijk. Als hij pas bij 95-98 graden helemaal open is heb je een thermostaat voor een moderne auto. 84 graden openingstemperatuur lijkt me redelijk hoog voor een SM.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de restrictor mist en de thermostaat opent te laat heb je de symptomen van de TS.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb me vergist, spiraalvormig element is de oilbrush, onderdeel 13 blad 131.
De korte slang tussen waterpomphuis en thermostaathuis is de enigste waterslang die ik nog niet vervangen heb. Zal daar eens naar kijken en/of de restrictor aanwezig is.
Het type thermostaat ga ik ook onderzoeken, foto en type volgt.
Symptonen van de TS ? Tja ik ben geen zelfbenoemd Citroen Specialist slechts een goedwillende leek.
De lamellen aan de onderzijde voorste koelblok radiator zitten los. Koelblok wordt vernieuwd en de volledige radiator wordt schoongemaakt bij de specialist.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
archjaco schreef:De lamellen aan de onderzijde voorste koelblok radiator zitten los. Koelblok wordt vernieuwd en de volledige radiator wordt schoongemaakt bij de specialist.
Mooi! Geen half werk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
archjaco schreef:De fans nader beschouwend, blijken het Nissan fans te zijn (foei Joost). Er is geen typenummer of vermogen aangegeven.
OOk maar even op zoek naar passende goed fans. Forum lid Walter bogaerts heeft iets met spalt fans gedaan….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>