Vreemd zuigend en slijpend geluid uit carburateur
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 29 augustus 2017 09:54 PM

Een week of twee geleden hoorde ik een vreemd geluid bij mijn motor vandaan komen. Een beetje zingen / snerpend geluid als of een lager te zwaar belast wordt.
Geluid kwam bij mijn centrifugaal regelaar vandaan, dus logisch zou zijn dat daar het lager niet meer goed is. Zo klonk het.
Na beter luisteren kwam het geluid uit mijn luchtfilter. Luchtfilter gedemonteerd en toen hoorde ik duidelijk dat het uit de luchtinlaat van mijn carburateur kwam.
Ik kan het geluid niet plaatsen, klinkt als een lager wat droog loopt zeg maar.
Geluid kan ik horen zij zowel koud als warm, ook stationair. De motor loopt nog steeds heerlijk en merk geen veranderingen in het gedrag.
Wat kan het zijn? Begreep dat je bij nokkenaslagers andere problemen merkt, vooral warm. Ook drijfstanglagers zouden iets anders moeten laten zien.
Iemand een idee?

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 29 augustus 2017 10:37 PM
  [ # 1 ]

Kan het ook de ventilator zijn die in z’n behuizing aanloopt?
Even de radiator beetpakken en een beetje naar voor of achter bewegen.
Kan je anders een filmpje met geluid posten?

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 29 augustus 2017 10:55 PM
  [ # 2 ]

Geluid komt echt uit mijn carburateur / luchtinlaat. Dus dat moet ergens inwendig uit het blok komen.
Zal proberen nog een geluidsopname te maken, is wel lastig.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 augustus 2017 11:47 PM
  [ # 3 ]

Valse lucht tussen carbu en spruitstuk?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 30 augustus 2017 10:51 AM
  [ # 4 ]

Dat zou zo maar kunnen, een vriend kwam met dezelfde suggestie. Hij dacht een scheurtje in de pakking van het spruitstuk. Maar eens wat remmenreiniger op spuiten, kijken wat het effect is.
Als het alleen dit is, dan ben ik in iedergeval even gerustgesteld en kan ik voorlopig doorrijden.
Ik hoop het maar. Klusje is ook wel te overzien lijkt me, blok hoeft er dan niet uit.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 30 augustus 2017 11:20 AM
  [ # 5 ]

Om problemen te voorkomen de pakking even vervangen en indien nodig de voet van de carburateur vlakken. Ik zou er niet te lang mee doorrijden bij te veel valse lucht gaat de auto erg beroerd lopen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 augustus 2017 11:39 AM
  [ # 6 ]
virtualitie schreef:

blok hoeft er dan niet uit.

Nee zeg. 4 moertjes los en de choke en gasstang los.

Dan carbu op een glasplaat met waterproof 400 schuurpapier erop en 10 minuutjes schuren.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 30 augustus 2017 12:49 PM
  [ # 7 ]

Ik heb gisteren een Weber carburateur na revisie en vlakken teruggeplaatst.

Isolator (“hele dikke pakking, 5mm”) zag er nog prima uit, maar was door de kromme carburateur-voet inmiddels ook krom.

Carburateur stond na vlakken nog steeds te wiebelen op de kromme isolator.

Liever een nieuwe isolator i.p.v. Carbu lekker stevig vastdraaien.


Ik wilde graag door.

Heb de isolator tussen (gladde) stevige houten plaatjes in de bankschroef gezet en wel heel stevig aangedraaid.

Ruim een dag laten staan, isolator bevrijd en direct de carburateur geplaatst.

Ging prima, geen gewiebel meer, alles vlak.


(isolator tussen twee dunne pakkingen, werden meegeleverd bij revisie-set)

 

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 30 augustus 2017 01:58 PM
  [ # 8 ]

@Boogard, mijn opmerking over het blok eruit was met name bedoeld omdat ik dacht dat er mogelijk in het blok een lager niet goed meer zou zijn. Dan zou het blok er uit moeten. Dat lijkt dus niet het geval.
Als het aan de voetpakking van de carburateur ligt of van het inlaatspruitstuk, dan hoeft dat dus niet.
Ik hoop echt dat het daaraan ligt, dan is mijn zorg in iedergeval iets kleiner.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 augustus 2017 02:22 PM
  [ # 9 ]

Een lager in het blok geeft een kloppend/ratelend geluid.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 30 augustus 2017 08:34 PM
  [ # 10 ]

Ik kan een zingend/snerpend geluid niet zo thuisbrengen in het inlaattraject…
Met lucht langs de voetpakking zou hij (of zij zo u wilt) rot moeten lopen.
En volgens Virtualitie loopt de motor heerlijk…
Zit er een LPG installatie in?
Niet dat het mij op nieuwe ideeen brengt, maar wie weet kan daar iets snerpen?

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 31 augustus 2017 09:28 AM
  [ # 11 ]

De DS rijdt op benzine, ik heb er geen gas in.
Het klopt dat de motor nog steeds goed loopt, ik merk in iedergeval weinig verschil met voordat ik het hoorde.
Ik ga zaterdag naar een voor mij nieuwe garage die ook ervaring met DS heeft en er ook zelf in rijdt.
Kijken wat zij ervan vinden.
Vooralsnog maak ik me geen zorgen gezien de reacties, maar het moet wel opgelost worden.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook