Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
henry the bulldog schreef:Zijn de afvoerpijpjes van de parafaan wel open?
Als daar water in blijft staan heb je ook dat probleem met beslaan
Een andere mogelijkheid zou een lekke kachelradiator kunnen zijn.
Zijn de vloermatten of de bekleding daaronder nog droog?
Je bedoelt die pijpjes die uitkomen boven je voorwielen? Ik heb daar een tijdje geleden naar gezocht maar bij mij zijn die pijpjes weg. Er zit gewoon een gat in het plaatwerk waar het water van de paravan door komt, en het lijkt wel of daar niet eens een pijpje in past (helaas geen foto van gemaakt toen). Misschien dat daar weer verschil in zit tussen verschillende bouwjaren of zo…
Natte vloermatten of bekleding heb ik niet gelukkig.
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
Hendrik77 schreef:Over dat de foto van internet kwam had ik even heen gelezen.
Qua airco zou ik het eens een dagje zonder proberen, hij hoeft ook niet altijd aan te staan hoor. Ik doe hem alleen aan als ik dat nodig vind maar dat is ook wel regelmatig natuurlijk.
Bij de mijne is het voor zover ik me kan herrineren altijd geweest zoals jij beschrijft. Ik heb er ook nooit naar laten kijken om eerlijk te zijn.Als het zonder airco droger blijft net na het starten weet je tenminste dat het niet met lekkage via de paravan te maken heeft.
Kachelradiator kan maar dan heb je inderdaad natte vloerbedekking, dat had je vast wel gemerkt. Bovendien is het altijd direct na het starten en met name de voorruit, het komt echt uit het grote ventilator rooster op het dashboard.
Ik zal het eens proberen ja. Helaas is mijn auto zwart dus zodra de zon doorbreekt is het al veel te heet in mijn auto.
Ik heb inderdaad geen last van natte bekleding. Precies ja, het komt uit dat rooster altijd! ‘s Winters zie je de condens na wegzetten van de auto echt ontstaan rondom dat rooster.
Dit topic heb ik gevonden op dit forum, waar het gerelateerd wordt aan de software versie van je auto lijkt het wel:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/169968/
Misschien wel de moeite waard om bij de garage te laten kijken of die wel up-to-date is bij ons.
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
henry the bulldog schreef:Zal morgen eens kijken, kan best zijn verwijderd of het zit nog goed op z’n plek..
...laat ik nog weten
Moeders was thuis met haar wagen dus even gekeken: de isolatie is niet meer aanwezig.
Waarschijnlijk dat men de isolatie heeft verwijderd omdat deze los hing of hetzelfde probleem veroorzaakte als jij over schreef…
Welk voordeel de isolatie heeft: geen idee, want het motorgeluid in de wagen kan ik gerust laag noemen.
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
De enige functie ervan is geluidsreductie, als je al vind dat het geluid laag genoeg is heeft het voor jou geen functie inderdaad. Ik vraag me eigenlijk ook wel af of het daadwerkelijk ervoor zorgt dat het geluid in het interieur hierdoor lager is…
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
...en als de isolatie constant vochtig wordt waardoor je andere problemen zou kunnen krijgen (lees: o.a. corrosie stekkerverbindingen etc.) dan wist ik het wel > eruit met dat ding
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Water in je BSI, wat gewoon een bak met zekeringen en relais is in het motorruim, kost je een nieuwe BSI á € 390,-
Bekend probleem bij alle C4’s van 2004-2011. Meestal als is zekering F1 dan de pineut, de zekering is goed, maar in het binnenste van die unit zijn er wat aansluitingen geoxideerd. Zekering F1 is voor het motormanagement. Mijn auto hield er dus tijdens het rijden ineens mee op met een ‘storing emissiesysteem’ en wilde niet meer starten. Lees je de auto uit krijg je een hele berg met foutcodes over onsteking, inspuiting, noem het maar op. Nieuwe zekeringenbak is de oplossing.
Meer info onder andere hier: http://c4owners.org/plugins/faq/faq.php?0.cat.5.188
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
henry the bulldog schreef:...en als de isolatie constant vochtig wordt waardoor je andere problemen zou kunnen krijgen (lees: o.a. corrosie stekkerverbindingen etc.) dan wist ik het wel > eruit met dat ding
Ik bedenk me nu wel dat die isolatie ervoor zorgt dat eventueel lekwater van de paravan niet direct op je elektrische componenten valt, maar door de vorm ervan er achter langs naar de straat wordt geleid. Het heeft dus wel degelijk een tweede functie. In jouw geval is de paravan hermetisch afgesloten door de kit, dus is het niet zo kritisch. Bij andere mensen zal er altijd wel wat water onderdoor glippen en dat wordt dan netjes afgevangen voordat het in de BSI valt wat FastFred schrijft.
De beloofde foto van mijn paravan zit in de bijlage. Er zit dubbelzijdige tape onder van 2mm dik, en alsnog ‘zweeft’ de rubberen rand erboven. Zeker in die hoek bij het rooster, daar zie je dan wel zeker een halve cm speling zitten. Let wel: dit komt niet door verzakken (waar ze het ook over hebben in de link van FastFred), maar doordat de kromming van mijn paravan de kromming van mijn ruit niet goed volgt.
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Om dat in de hoeken af te dichten zou je het kitten in 2x kunnen doen..
Doe je eerst de hoeken een rups kit leggen en deze met een natte vinger in de kieren strijken.
Wanneer deze laag droog is kit je ‘m helemaal en weer met een natte vinger er overheen zodat het mooi egaal overloopt van ruit naar rubber.
Sikaflex 221 blijft enigszins flexibel, het breekt niet bij temperatuurverschillen of beweging
...dan kan er volgens mij helemaal geen water meer langs komen
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
Ik ga denk ik maar de gok wagen om een tweedehandsje te kopen in de hoop dat die beter past, en dan eventueel die afkitten.
Houd er trouwens wel rekening mee dat water wat in de roosters van je paravan valt gedeeltelijk toch in de motorruimte valt in jouw geval, zie foto: water wat op de rechterkant van het rubberen flapje terechtkomt loopt naar voren toe i.p.v. naar achteren (slecht ontworpen). Ik heb kunststof gootjes gemonteerd op de isolatie die dit afvoeren naar de zijkanten zodat de isolatie droog blijft.
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Laten we het hopen dat het water wat eventueel dan in de motorruimte verdwijnt niet in aanraking komt met elektronica (zal het in de gaten houden na een flinke regenbui). Wanneer dit bij alle C4 modellen zo is en de isolatie wordt nat dan is deze ook een keer verzadigd (waardoor het zwaar wordt en gaat hangen) en na veel regen ook op andere plaatsen kan gaan lekken denk ik..
Nu nog je airco-probleem oplossen…
...is het veel werk om die isolatie eruit te halen?
Anders eruit en laten drogen, vervolgens kijken wat de airco doet zonder de isolatie
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
Ik heb ondertussen veel op internet gezocht naar dit probleem, de foto’s die ik dan zie laten wel zien dat bij iedereen de isolatie doorhangt en vies is door schimmel en dergelijke. Ik geloof niet dat het water er zomaar doorheen komt, de bevestigingsgaten scheuren op den duur wel uit. Dit is bij mij een keer gerepareerd op een buurman & buurman manier (zie een paar berichten terug).
De laatste dagen heb ik zonder airco gereden en het lijkt wat minder te zijn. De echte test komt van de winter pas, dan had ik er echt last van.
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
Zo even een update:
Ik heb ondertussen een andere paravan gekocht bij een autosloper, deze paste al een stuk beter dan mijn oude, maar toch kon het water er op sommige plekken onderdoor. Omdat het dus toch niet helemaal waterdicht is en we bij ons in de straat naaldbomen hebben die uitvallen en dit werkelijk overal tussen komt heb ik besloten de paravan dicht te kitten.
Henry the bulldog raadde Sikaflex 221 aan maar daar kon ik niet snel genoeg aan komen dus heb bij de bouwmarkt Bison Polymax gekocht, dit hecht op alles, is weer- en UV-bestendig en blijvend elastisch. Hieronder foto’s van het proces en resultaat.
De ruit had ik eerst afgeplakt met schilderstape, zodat er een rechte kitrand ontstaat. Tussen de tape en het rubber zat een smalle spleet, zodat er een randje kit voor het rubber past. Vervolgens heb ik de kit dik onder het rubber aangebracht, zodra deze dan aandrukt wordt komt de kit er onderdoor en kan dit met een natte vinger worden gladgestreken.
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Ziet er netjes uit!! (..netter dan ik heb gedaan )
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Inderdaad heel netjes gedaan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb dat bij mij laatst ook eens bekeken, in het midden was de plastic plaat onder de vooruit geschoten. Heb dat toen weer vast geklikt, pasvorm lijkt ok. Heb daarna niet meer gechecked of ie is blijven zitten of dat hij weer los gekomen is.
De isolatie op de firewall hangt bij mij los aan de bestuurderszijde, ter hoogte van de accu en de elektronica bak
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon