5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
BX GTi, Het zweven is begonnen!!
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 26 augustus 2017 09:24 PM
  [ # 61 ]

Leuk, die voor & na foto! Goed bezig very good

En nog bedankt voor het rondje over het Citromobile terrein Mr. Green


LS-XF-80 by Timo van Vuurde, on Flickr

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
JacobFRL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2016

Gepost: 26 augustus 2017 11:16 PM
  [ # 62 ]

Ja was leuk man! Ik kom binnenkort nog eens een keertje bij jullie in de bunker buurten. Maar eerst moet ‘dossier Airco’ afgerond worden Wink

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 27 augustus 2017 12:11 AM
  [ # 63 ]

Ik schrok even toen ik “dossier airco” zag staan, maar zie dat die van jou gelukkig af fabriek wel gewoon airco had Laughing. En inderdaad goed bezig!

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 27 augustus 2017 12:08 PM
  [ # 64 ]

Hulde !! Het aantal BX berichten neemt af dus ieder BX die gered wordt en op de weg blijft is er weer eentje very good Nog even en een Bx wordt onbetaalbaar https://link.marktplaats.nl/m1157468542

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 27 augustus 2017 03:42 PM
  [ # 65 ]

Mooie update! Maar in het rollenbank artikel in de Autoweek heb je het over een motor met 3 ton ervaring?! Mijn D6A blok had “maar” 236k gelopen toen ik hem wegdeed Laughing  Leuk topic om te volgen dankzij je uitgebreide uitleg met foto’s! Smile mooi werk!

doei

Profiel  
 
JacobFRL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2016

Gepost: 29 augustus 2017 11:54 AM
  [ # 66 ]

@Feije: yes het systeem zat er al in, dus het is nu gewoon een kwestie van gangbaar maken. Op dit moment is de aircospecialist bezig een nieuwe pomp te installeren. Daarna is het afpersen en is hij klaar voor gebruik!

@Citroën23: Dankjewel! Ik vind het ook machtig om in zo’n auto rond te rijden, het geeft veel meer plezier dat een moderne auto. Die auto die je hebt gelinkt ken ik ook. Die stond bij dezelfde garage te koop als de mijne, maar dan een dikke maand eerder. Die moest toen €4950,- kosten. Blijkbaar zat er toch werk aan het motorblok (al kan ik mij niet voorstellen dat daar iets mis mee was). Stiekem zou ik het ook leuk vinden als ik straks de auto laat taxeren en de waarde flink hoger uitvalt dan de aankoopprijs! Smile (Maar denk niet dat ik dan ga cashen hoor, alleen voor de verzekering is het handig)

@Bas: Dat artikel zit vol van de fouten. De 3 die mij het meest opvielen waren mijn leeftijd (20? Ik was toen 21 en ben nu 22 hoor), de kmstand van jouw blok zat op 239k toen ik m inbouwde. Sindsdien heb ik er 7.000km mee gereden. Klopt dus ook niet. En tot slot de conclusie: Ik ben 9 pk kwijtgeraakt van de 122 en daar was is best tevreden mee. Het viel mij niet tegen dat ik nog maar 110 had van de 125 Razz Dus dat kan echt wel beter haha (hoe bevalt de 309 btw?)

Over verbeteringen gesproken, ik heb nog een paar kleine dingen gerepareerd en een hele leuke accessoire op de kop getikt.


Dit slangetje was kapot bij de basis (helemaal uitgedroogd), waardoor ik regelmatig het slangetje weer aan moest sluiten. Die heb ik dus vervangen voor een degelijke

Verder kan ik de achterbank weer naar benden klappen, 1 van de bevestigingen was defect waardoor ik de bank niet meer los kreeg. Quick fix, en dat maakt de auto een stuk praktischer.

Tot slot de accessoire: Garage 80 had een armsteun in de aanbieding! Daar ben ik bovenop gedoken Razz

Aah pure comfort Smile Smile

Profiel  
 
JacobFRL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2016

Gepost: 03 september 2017 07:34 PM
  [ # 67 ]

Goed, afgelopen woensdag was het dan eindelijk zo ver. De BX kon worden opgehaald en de airco werkt! Nu heb ik niet heel veel vertelt over de airco, behalve dat ik deze mettertijd wel wilde repareren.

Dus… het begon allemaal in april. Met de gedachte, hoe moeilijk kan het zijn. De pomp deed het nog, want ik hoorde m aanslaan. Dus dan zou het hooguit een slangetje of een gaatje in de condensor zijn. Dus met die gedachte heb ik de BX naar een specialist in Leeuwarden gestuurd om het beestje te testen en af te vullen. Makje, dacht ik. VERKEERD GEDACHT!!!

Ik citeer de factuur: BX condensor lek+filterdroger aan vervanging toe. Mij werd vertelt dat ik beter eerst zelf maar rond kon gaan kijken naar onderdelen, gezien dit spul niet meer standaard leverbaar is. Dus met een sip gezicht en een niet werkende airco ben ik maar weer afgedropen.

En ja, toen begon de zoektocht. Marktplaats, Ebay, Citroën marktplaats op Facebook, Citromobile… Het mocht niet baten. Wel kreeg ik een paar leads die ik kon gaan proberen. De eerste 2 leads sloegen dood. Bij de derde werd mij verteld dat misschien een ander bedrijf het onderdeel had. Dat bedrijf verwees mij weer door, totdat ik bij een bedrijf in Den Haag uitkwam. Die had nog een gloednieuwe Filterdroger van Valeo liggen. HEBBES!

Vervolgens ging ik voor de condensor maar een lijstje Citroën specialisten langs. Uiteindelijk vond ik er 1. Gebruikt maar wel goed volgens de verkoper. Dus blij als een kind Wink bracht ik mijn BX naar de garage om de hoek om het spul in te bouwen. We spreken inmiddels eind juni. Ik nam vervolgens weer contact op met de specialist. Zoals je kunt verwachten, smoordruk. Dus ik heb een afspraak gemaakt voor na mijn vakantie.

Afspraak 1: 8 augustus. BX afgeleverd voor controle en afpersen. En ik werd weer gebeld. Ja sorry maar ook deze condensor is gaar. GRRRRR, ik was inmiddels al zover met alles dat ik koste wat kost dit gedaan wilde krijgen. De specialist begreep dit ook en dacht met mij mee. Hij stelde voor om een universele condensor te bestellen en de bevestigingen van de gare af te halen. Gelukkig kreeg ik mijn geld wel gelijk terug, respect voor de verkopende partij!

Dus later die week: 11 augustus, poging 2 met een nieuwe op maat gemaakte condensor, een bevestigingsslang vervangen en wat slijpwerk in een balk naast de condensor om het spul passend te krijgen. Doet dat ding !@!##@%$^@%@ het nog niet! Conclusie, de pomp was ook einde oefening! :,(

Dus ik had in principe een bijna volledig vernieuwd airco systeem, afgeperst en wel, maar niks om het aan te drijven. Oké, kill the bank, we gaan weer op zoek!

Week later had ik weer een pakket. Een pomp van NRF die op meerdere Citroëns toe te passen was, waaronder mijn BX. En dat heb ik geweten. Specialist: “Dit is een universele pomp, waar de aansluitingen totaal niet overeenkomen met die van jouw auto!” *-) :,(

Inmiddels waren zowel ik als de aircospecialist ermee aan (Friesisme, is zoiets als medelijden hebben), dus heeft hij gezegd dat hij in zijn boeken zou duiken en de oude pomp zou opmeten. Deze man heeft in het verleden veel BXen onderhouden en ook wel airco ingebouwd. Gelukkig kreeg ik twee dagen later (vorige week vrijdag 25 augustus), dan toch eindelijk het verlossende telefoontje. Hij had een pomp gevonden die hij met een paar aanpassingen geschikt kon krijgen voor mijn BX. Dus na 5 maanden en een kleine rug verder heb ik dan toch eindelijk mijn airco! Alle lof voor Autotemp Leeuwarden voor het geduld en vakmanschap. Ik denk dat de gemiddelde aircoman allang een sloophamer op die wagen had gegooid Smile

Klikkerdeklik
In dit filmpje kun je zien wat er vervangen is. Waar ik mijn hand insteek, daar kwamen de aansluitingen oorspronkelijk uit. Zoals je zit, zitten deze nu aan de zijkant.

Dus dan is het zondag, mooi weer en je wilt effe eruit. Wat doe je dan? Juist, een DBO’tje met je BX! Airco aan en gaan met die banaan!

Even een oude dijk ‘beklimmen’ :}

Deze dijk dus:

Vervolgens door naar Oostmahorn, uitwaaien bij het Lauwersmeer.

En vervolgens nog even een filmpje maken, dat leverde toch de nodige aandacht. Voornamelijk om hetgeen dat ik filmde: klik

Tot slot heb ik dus dat filmpje van de airco opgenomen. Altijd fijn om te zien dat BX op de hoogte is van wat er open staat:

Uh oh wacht. Bijna vergeten. Ik ben helaas het slachtoffer geworden van de onduidelijke verkeersregels op de snelwegen in Amsterdam. Doordat ik 5 km te hard reed op de A10, krijg ik deze twee prachtige foto’s, waar ik een verplichte donatie aan de staatskas voor moet betalen. Hmm, ze hebben ‘m wel van een vrij goede kant op de foto gezet *-)

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook