Zodra ik stilsta in z’n stationair en geen pedalen ingeduwd heb komt er een ratelend geluid uit de motor, wanneer ik de koppeling intrap is dit geluid weg. Wat zou dit kunnen zijn?
Je druklager?
Druklager zou normaal toch juist bij het intrappen van de koppeling ratelen?
Bij mijn c5 maakte hij geluid als hij los was.
Ook geluid bij het intrappen.
Komt het wel uit de bak vandaan?
Ik dacht zelf eerst de kleppen of te weinig olie, maar aangezien het ophoud als ik ‘m intrap. Heb op andere forums gelezen dat het ook de 2 massa vliegwiel kan zijn, gaat hier dan wel om andere auto’s (vooral VW)
Druklager
Peugeot 306 3-deurs XS 1.8 16v 1999
Peugeot 306 cabrio 1.8 1996
Ik schat in dat het normaal is.
Meedraaiende, onbelaste tandwielen in warme (dunne) olie.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Als het druklager wordt belast en het koppelingspedaal dus is ingetrapt, maakt hij geen lawaai.
Wordt het druklager niet belast en is het koppelingspedaal los, dan maakt hij wel lawaai, want de rammelende kogels en de kooi hebben vrij spel.
Je kunt met een stethoscoop (of forse grote schroevendraaier) aan het oor en op het koppelingshuis zeer goed luisteren of daar het lawaai vandaan komt.
Als dat zo is, niet te lang wachten met de reparatie. Deze goedkope druklagers hebben nogal eens de neiging spontaan in honderd stukken uit elkaar te vallen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991


Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 17-01-2014
- BX 19 TZD AUTOMATIC
Ik kan dit als ervaringsdeskundige beamen, de komplete koppeling was weg en moest vervangen worden
(Xsara break 2.0 HDI). Echter er was meer aan de hand na de reparatie was het geratel niet helemaal verdwenen, na een langere rit bij gas loslaten was het duidelijk hoorbaar, sationair niets aan de hand alleen een vibrerende multiriem, het bleek de demping in de krukaspoelie, deze is geheel vernieuwd/vervangen en het geratel is weg en alles lijkt soepeler te draaien.
Ik heb je quote gewist. Wil je a.u.b. niet het laatste bericht quoten?


Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 17-01-2014
- BX 19 TZD AUTOMATIC
Oh excuses, ik twijfelde al.