Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Beste mede forummers.
sinds een paar dagen heb ik een ruisend geluid aan de rechterzijde van de motor (V6/24)ES9J4.
Het kan zijn, dat de spanrol defect is, maar ook de airco pomp, deze werkt eigenlijk niet meer, omdat het systeem leeg is.
Wat ik eigenlijk wil doen, is om de multiriem vervangen door een die NIET de airco pomp aandrijft.
Weet iemand door welke riem ik deze kan vervangen??
Ik weet wel, dat het geluid eventueel ook uit de dynamo of HD_pomp kan komen.
Groet,
Kees.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat wordt een hele lastige, omdat die motor volgens mij nooit is geleverd zonder airco. Tenzij zoiets eerder is gedaan denk ik dus niet dat je daar snel een antwoord op zult krijgen…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Heb je de krukaspoelie al gecontroleerd ?? is de meest voorkomende. Ik kon de buitenring met de hand om de kern heendraaien. Die gevulcaniseerde ring is dan gekrompen/uitgedroogd. Nummer 0515S2
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Even een update, Het is de vrijloop koppeling van de airco compressor. nu vraag ik me af, is deze te vervangen, of moet de hele compressor vervangen worden??wat ik me ook afvraag, of ik de riem van een peugot zou kunnen gebruiken, want daar zit geen HD pomp op dus is die riem korter.
Die is apart te vervangen. Staan diverse filmpjes op YouTube met tekst en uitleg.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
bedankt, voor de info
Groet.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik heb de lagers in de koppeling van een aircopomp wel eens vervangen. Het is goed te doen. Lastiger is om de onderdelen te vinden.
Gewoon via onderdelenzoeker een tweedehandse pomp scoren is gemakkelijker.
En als je dan het systeem vult heb je ook nog airco.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
De kans is groot, dat het systeem lek is, volgens mij, is deze auto van een (ex) forummer kenteken is: 33-FB-FP
Waar ik ook nog aan denk, is om die koppeling te bekrachtigen, zodat de vrijloop niet meer werkt.
Groet
Dan weet je zeker dat hij vastloopt met een leeg airco circuit
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Lek opsporen bij een aircospecialist met formeergas, zoals Bendex in Huizen. Vele topics over in dit forum.
Meestal is de condensor lek. Een nieuwe kost ca €250.
Als je echt pech hebt is de verdamper lek. Twee topics daarover op dit forum.
Zekerheid daarover krijg je met zo’n lektest van een paar tientjes. Die zekerheid krijg je NIET met een vulling met UV-oplichtend spul.
Als je het vervangen van een verdamper niet zelf wilt aanpakken kan je beter afscheid nemen van die XM.
Denkbaar is ook nog dat je een loslopende poelie op de compressor-as zet. Zou ik voor je kunnen maken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Update:
Ik heb de riem vervangen door een 6PK1480. Hiermee wordt de compressor niet meer aangedreven.
Dat de airco het niet doet, maakt me niet zoveel uit, toen ik de auto 2 jaar geleden kocht werd mij verteld, dat het systeem leeg was, vanwege dat de automaat bak gewisselt was.
In ieder geval bedant voor het meedenken.
Groet,
Kees.