Ik ga mee in Timo z’n reactie: noem eens een stekkertje waar je de locatie niet van wet en dan wil ik het volgende weten van die stekker: kleur,aantal draden dat er aanzit,een nummer op één (of meer)op één van die draden, locatie en waar hij voor dient (waarschijnlijk gaat het om airco aansluitingen…). Grote kans dat ik ‘m, aan de hand van elektrisch schema, wel kan achterhalen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik heb inmiddels weer het één en ander in elkaar gezet, maar als ik nu de airco aanzet gaan de ventilators niet draaien. Uiteindelijk, als de motor 90 graden wordt, gaat de linker ventilator wel op volle toeren draaien (zelfs als ik hem alleen maar op contact zet), maar de rechter blijft stilstaan. Ik heb nu één keer heel kort gehad dat de ventilators netjes gingen draaien als ik de airco aanzette. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik heb de bitron-module al getest (heb ik twee van).
Uiteraard zal ik komende week ergens gaan posten wat er in de tussentijd is gebeurd, maar de tijd begint nogal te dringen (morgen 11:00 moet ‘ie rijden).
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Antwoorden heb ik niet, maar ik heb wel opmerkingen waar je hopelijk iets mee kunt:
Je zegt dat de ventilatoren een keer wel hebben gedraaid. Dat klinkt als een draadbreuk, slechte stekerverbinding of gare relais. Ik ga er vanuit dat de aansturing net zo is als bij de XM: op lage toeren staan beide fans in serie. Wordt de temperatur hoog dan worden ze parallel geschakeld en draaien ze op volle toeren. Hier zijn drie relais voor nodig.
Heb je nadat de fans wel hebben gedraaid weer bedrading losgehaald dan zou ik nogmaals nalopen of je alles wel goed hebt aangesloten.
Tot slot, de Bitronmodule krijgt de meetwaarde van een temperatuursensor op het motorblok en bepaalt zelf of de fans moeten gaan draaien en zo ja met welke snelheid. Die Bitron schakelt dus de eerder genoemde relais. Als je weet welke aansluitingen dat zijn dan kun je zelf die relais schakelen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Tijd voor die update: gisteren moest de Xantia klaar zijn, en dat is gelukkig min of meer gelukt. Het kachelhuis ging er prima in, en na wat geklooi zaten de radiateurs er ook weer in. Garage Lijzenga heeft er vandaag naar gekeken en waarschijnlijk is de rechter ventilator stuk of is er inderdaad een stekkertje of draadje stuk. De aansturing deugt volgens Lijzenga wel.
Welke stekker nou op welke temperatuursensor moest op het kachelhuis sprak gelukkig wel voor zich toen ik de kabelboom aanlegde. De automatische temperatuurregeling werkt prima. Vervolgens het dashboard en (bijna) alles wat erin hoort weer geplaatst en in de nacht van zondag op maandag (laat ik maar geen tijdstip noemen ) was hij klaar.
Problemen die ik veroorzaakt heb: Die eerder genoemde ventilator dus (moest ik overzetten van de donor, anders paste de condensor niet), de elektrische ramen achter kan ik niet meer bedienen met de knopjes op de middenconsole (vermoedelijk gewoon doordat de stekkertjes er niet goed in ziiten. Rechts kan wel naar beneden trouwens met dat knopje), dit kachelhuis stinkt enorm (denk naar rooklucht) dus die moet ik even lang met de ventilator vol gas laten luchten, en er zijn twee nare bijgeluiden bij gekomen. Eentje is een gesis dat met het toerental meegaat (turboslangetje niet goed vastgezet?) en de andere is een rare ratel die ik alleen krijg als ik veel gas geef. Weet iemand waar die beide dingen aan kunnen liggen?
Verder zou ik niemand aanraden hier ooit aan te beginnen! De kans dat je telkens dingen verprutst (zoals ik) is bij pakweg 80% van de beunhazen groter dan de kans dat alles goed gaat. Meer ervaren sleutelaars zal het misschien lukken zonder dat er van alles misgaat, maar deze klus is nog enormer dan ik had gehoopt en ik ga dit hopelijk, zeker bij mijn dagelijkse auto, nooit meer doen…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Met alle respect, maar met deze klus hoor je naar mijn mening ook zeker bij de ‘ervaren sleutelaars’!
Hopen dat de laatste puntjes nog in orde komen en dan wordt het volgende zomer genieten!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Nee joh! Dat ik ergens een airco in heb geprutst, waarvan we nog niet eens weten of ‘ie werkt, wil nog niet zeggen dat ik een goeie of ervaren sleutelaar ben .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 10254
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi!! Kachelhuis stinkt….Heb je het pollenfilter (interieurfilter) vervangen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Jep. Heb soms vreselijk last van hooikoorts en tijdens het rijden was dat erg onhandig. Het is zelfs een reden geweest om die airco in te bouwen . Dus die heb ik meteen vervangen.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Of lekt het kachelhuis op de aansluiting en komt er koelvloeistof vrij?
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Volgens mij niet, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Het ruikt trouwens niet echt zoet of zo hoor, meer alsof er heel stevig is gerookt in de Xantia waar ik dit kachelhuis uit heb gehaald (volgens de verkoper was het inderdaad geen niet-rokers auto).
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
OK, de volgende keer het kachelhuis eerst uitsoppen dus
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Tsja, ik heb wel geprobeerd die schoon te maken (zonder hem uit elkaar te halen, daar had ik geen zin in), en dat zag er niet zo verkeerd uit eigenlijk. Als er flink in gerookt is verwacht je eigenlijk dat je doekje flink zwart wordt en dat viel wel mee. Ik laat hem binnenkort maar eens een dag lang volle kracht blazen met de ramen en het dakje een stukje open. Accu leeg is dan niet zo’n probleem. Of is het een probleem zo’n auto urenlang op contact te laten staan? Het is geen Eend toch?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
De accu houdt het vast geen dag vol en een accu ontladen is erg slecht voor de levensduur van de accu.
Een geurdoosje in je rooster? Is dat wat? Frisse lavendel? Of toch een citroen geurtje?
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat zie ik niet zo zitten, want daarmee maskeer ik de lucht alleen maar . Hmm, misschien een acculader eraan terwijl ik zoiets doe?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)