Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er zijn ook spuitbussen met kettingspray. Dat lijkt me een stuk beter dan WD40.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Het lijkt me dat als het gepiep weg is bij water of kaarsvet op de riem er geen piepend geluid van lagers van een spanrol speelt jn dit verhaal. Wellicht een probleem met vervuiling/vet op 1 van de loopvlakken of de riem of een niet juiste spanning of slecht werkende spanner….of er moet een rol echt rot zijn en scheef zitten. Maar dan loopt je riem er waarschijnlijk af of zie je aan de rand slijtage….
aan de reacties te zien lijkt het mij verstandig even bij een goede garage langs te rijden.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
furriegurrie schreef:Het lijkt me dat als het gepiep weg is bij water of kaarsvet op de riem er geen piepend geluid van lagers van een spanrol speelt jn dit verhaal. Wellicht een probleem met vervuiling/vet op 1 van de loopvlakken of de riem of een niet juiste spanning of slecht werkende spanner….of er moet een rol echt rot zijn en scheef zitten. Maar dan loopt je riem er waarschijnlijk af of zie je aan de rand slijtage….
dit is hoe ik het zie. verbeter me indien ik fout ben. de riem fluit door warmteontwikkeling. de warmteontwikkeling ontstaat doordat de riem
doorslipt. ofwel op de spanrol door slecht lager of door een te lage spanning of vet op het loopvlak kan ook blijkbaar… water of kaarsvet neemt de warmte weg dus het gefluit verdwijnt, tijdelijk. aan de rand van de riem is geen slijtage te zien. de spanning is ook correct. zal wat info opzoeken over de spanner en de loopvlakken reinigen. kan ik deze loop vlakken reinigen met werkplaats ontvetter?
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Zou kunnen inderdaad. Er is eigenlijk maar 1 goede manier om er achter te komen en dat is de riem verwijderen en dan alle rollen en de spanner goed beoordelen op speling en evetueel zware punten bij het draaien. Maar als je dan al zo ver bent zou ik rollen, riem en spanner gewoon vervangen door nieuw….
Als je het geluid weg krijgt met water is dat natuurlijk de beste oplossing.
Je kunt het best een jerrycan met water hoog in het interieur bevestigen, en dan een slangetje naar boven de riem maken.
Zolang er geen gepiep is houd je het slangetje dichtgeknepen, en zodra het weer begint laat je er weer wat water uit lopen.
Wel zorgen dat je voldoende water meeneemt natuurlijk.
Ik snap overigens niet dat citroen zo’n voorziening niet zelf ingebouwd heeft.
Een veel minder goed alternatief is iemand die wel verstand heeft van autotechniek het laten repareren.
Grote kans dat je zo iemand in de werkplaats van een garage kunt vinden.
Hij zal dan beoordelen wat er aan de hand is. (multiriem versleten of niet voldoende op spanning, geleiderol versleten, lagers dynamo gaar, stuurpomp gaar of misschien nog wat anders)
Als hij de reparatie met kaarsvet WD40 of water wil gaan uitvoeren moet je snel op zoek naar een andere monteur.
O ja: de kans is groot dat de monteur voor zijn geleverde diensten betaald moet worden, daarom zou ik liever voor optie 1 gaan.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
erikkuiper schreef:Als je het geluid weg krijgt met water is dat natuurlijk de beste oplossing.
Je kunt het best een jerrycan met water hoog in het interieur bevestigen, en dan een slangetje naar boven de riem maken.
Zolang er geen gepiep is houd je het slangetje dichtgeknepen, en zodra het weer begint laat je er weer wat water uit lopen.Wel zorgen dat je voldoende water meeneemt natuurlijk.
Ik snap overigens niet dat citroen zo’n voorziening niet zelf ingebouwd heeft.
Een veel minder goed alternatief is iemand die wel verstand heeft van autotechniek het laten repareren.
Grote kans dat je zo iemand in de werkplaats van een garage kunt vinden.
Hij zal dan beoordelen wat er aan de hand is. (multiriem versleten of niet voldoende op spanning, geleiderol versleten, lagers dynamo gaar, stuurpomp gaar of misschien nog wat anders)
Als hij de reparatie met kaarsvet WD40 of water wil gaan uitvoeren moet je snel op zoek naar een andere monteur.O ja: de kans is groot dat de monteur voor zijn geleverde diensten betaald moet worden, daarom zou ik liever voor optie 1 gaan.
en zo’n specialist vind je hier natuurlijk op elke straat hoek in het Tata gebergte. bedankt voor de nuttige info
In het Tata gebergte niet nee, maar als je googelt op Tatra gaat het vast lukken.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Ik probeerde via deze weg te achterhalen hoe dringend het was om dit te laten herstellen. maar kan dus niet opgemaakt worden uit het filmpje…tijd om mijn beste slovaaks boven te halen dan. bedankt voor de info!
Erg gezond klinkt het niet, maar ik geloof ook niet dat je er heel binnenkort mee stilstaat.
Geen garantie natuurlijk.
Aan jou de overweging of je de gok neemt en er mee naar Nl gaat rijden.
De kans bestaat dat je dan stilstaat op het moment dat je naar huis wilt, terwijl je het nu misschien in alle rust kunt laten herstellen.
succes in elk geval!
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Laat iig even naar de krukaspoelie kijken, psa heeft in al haar wijsheid bedacht dat die uit twee delen moest bestaan, met rubber als onderlinge bevestiging.
Dat rubber geeft na een aantal jaren de geest en als dan het buitenste deel loslaat kan het een ravage veroorzaken als delen tussen de distributieriem komen.
Krijtstreepje zetten en kijken of de delen tov elkaar verdraaien.
Vastlassen is een prima optie, al zal lang niet iedereen dat met me eens zijn…....