Na 3 dagen te hebben stilgestaan wil mijn AX niet meer starten!
Geen vonk
Geen benzine
Geen motorcontrolelampje op het dash.
Het relais wat onder de ecu zit schakelt nog goed
Het gaat hier om een 1.4 TGS uit 1993 met dis-bobine.
Iemand een idee, of eventueel een bobine of computer om uit te wisselen???
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Start niet meer
Geen benzine: dan is de ECU overleden.
De ECU is hier getest vandaag, omdat Citrosan er inderdaad zelf ook aan dacht dat de ECU was overleden.
Maar gelukkig doet de ECU het nog (op m’n 1.nulletje zelfs ).
Nog andere suggesties wat het zou kunnen zijn?
zekering of relais van de computer misschien ??
en kijk eens naar de BDP-Sensor of ontstekingsmodule, die staan samen met je brandstof pomp. doet de ontsteking het niet, dan ook geen brandstof
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Re: Start niet meer
Handjes schreef:Geen benzine: dan is de ECU overleden.
Ja lekker makkelijk….
Je moet een stappenplan volgen om te weten te komen wat het probleem is.
Is de accu goed?—————->even overstarten, gewoon proberen…
1: krijgen de bougies vonk?-verdeler en rotor ok?-bobine ok? module ok?
2: Krijgt/en de injector benzine?-is er voldoende brandstofdruk?
3: Zijn alle zekeringen heel, alle bedrading stekkers in orde?
Succes!
Emiel
Rare vraag misschien, maar waar zit die zekering precies????
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Start niet meer
BX19trs schreef:Handjes schreef:Geen benzine: dan is de ECU overleden.
Ja lekker makkelijk….
9 vd 10 gevallen van bovenstaande is de ECU overleden.
BX19trs schreef:Je moet een stappenplan volgen om te weten te komen wat het probleem is.
Is de accu goed?—————->even overstarten, gewoon proberen…1: krijgen de bougies vonk?-verdeler en rotor ok?-bobine ok? module ok?
2: Krijgt/en de injector benzine?-is er voldoende brandstofdruk?
3: Zijn alle zekeringen heel, alle bedrading stekkers in orde?
De accu lijkt me goed, anders had ie dat wel gemeld. De bougies krijgen geen vonk schreef hij. Hij heeft geen verdeler+rotor. En sinds wanneer zit de ontsteking op een zekering?
Ik zou nog even het witte stekkertje onder de ECU schoonmaken. Andere verdachte is de ontstekingsmodule.
Ach, zie maar even hoe het opgelost word
Succes
Emiel
Re: Start niet meer
Handjes schreef:
Ja lekker makkelijk….
9 vd 10 gevallen van bovenstaande is de ECU overleden.
BX19trs schreef:Je moet een stappenplan volgen om te weten te komen wat het probleem is.
Is de accu goed?—————->even overstarten, gewoon proberen…1: krijgen de bougies vonk?-verdeler en rotor ok?-bobine ok? module ok?
2: Krijgt/en de injector benzine?-is er voldoende brandstofdruk?
3: Zijn alle zekeringen heel, alle bedrading stekkers in orde?
De accu lijkt me goed, anders had ie dat wel gemeld. De bougies krijgen geen vonk schreef hij. Hij heeft geen verdeler+rotor. En sinds wanneer zit de ontsteking op een zekering?
Ik zou nog even het witte stekkertje onder de ECU schoonmaken. Andere verdachte is de ontstekingsmodule.
zeg mupped,, nou niet voor het een of ander,, jij weet niet welke kennis BX 19 TRS bezit.
dus ik vind je schop tegen de paal een vette misser.
wat en hoe post ik niet eens , maar ik verwed er een joet onder dat hij je vet ondersneeuwt qua kennis van de automobiel.
los van datte,, als je zekering naar je MM kaduuk gaat krijg je ook feest.
dan nog eens dat het gewoon de standaard weg is dat je, contacten zekeringen en stekkers naziet, en eventueel eea doormeet, MITS je daar de kennis en de gegevens voor hebt…
dusse nie zo rap aanvallen,, want dat kon wel eens een vette backfire geven…
greets wupke
Die zekering? Waar kan ik die vinden?????
Re: Start niet meer
Handjes schreef:BX19trs schreef:Handjes schreef:Geen benzine: dan is de ECU overleden.
Ja lekker makkelijk….
9 vd 10 gevallen van bovenstaande is de ECU overleden.
Nou kun je met een AX wel vrij korte bochtjes maken
Maar dit is inderdaad wel heel erg kort door de bocht
Ik heb tot nu toe nog nooit meegemaakt dat de ECU overleden was in dit doort gevallen, lijkt mij dat je de ECU als laatste gaat verdenken. Daarvoor kun je nog stekkertjes, kabels, zekeringen, injector, brandstofpomp, benzine in de tank???, etc., controleren.
Ik heb even snel in de vraagbaak gekeken, ik kan niet echt een zekering vinden onder het dashbord die de boosdoener kan zijn.
Onder de motorkap, naast de accu zitten er ook zekeringen (in een bakje)
Controleer of wissel dat relais eens uit???
F1 30 A Groen Relais ventilateur
F2 10 A Rood Relais mistlampen vóór
F3 30 A Groen Airco relais
F4 shunt - Dubbel relais inspuiting
F5 15 A Blauw Motor hydraulische pomp (ABS)
F6 shunt - Elektroklep hydraulisch blok
(ABS)
Een gedachtenkronkel van mij:
Als hij EN niet vonkt EN geen benzine geeft, zou het wel iets centralers moeten zijn, dus iets wat nog iets vroeger in de starten & lopen schakel komt…
Dus zoals gezegd inderdaad misschien iets met het contactslot, of de aansluitingen daarop?
Vanaf je contactslot gaan er draden (of 1 draad) richting je ECU. De ecu regelt als ik het goed heb zowel de vonk (het is immers een verdelerloze bobine), als de benzine inspuiting (en pomp). correct me if i’m wrong…
Wat het dus ook zou kunnen zijn is een (bijna) “defect” draadje van je contactslot naar de ecu toe. Of dat de centrale motorstekker (onder/achter je luchtfilter) los geraakt is
Als dat laatste het gaval is, dan zou je iig ook geen lichtje moeten zien op je dash van het koelvloeistofwaarschuwingslampje (leuke voor scrabble!).
Succes ermee!
ennuh…
Ik heb ook wel ‘n DIS-bobine om uit te wisselen
Lobber schreef:Vanaf je contactslot gaan er draden (of 1 draad) richting je ECU. De ecu regelt als ik het goed heb zowel de vonk (het is immers een verdelerloze bobine), als de benzine inspuiting (en pomp). correct me if i’m wrong…
Benzine inspuiting wel, d.m.v. het aansturen van de injector, maar de pomp niet, die gaat gewoon draaien en pompt de benzine rond na het starten.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Start niet meer
ZX1.4i schreef:Ik heb tot nu toe nog nooit meegemaakt dat de ECU overleden was in dit doort gevallen, lijkt mij dat je de ECU als laatste gaat verdenken. Daarvoor kun je nog stekkertjes, kabels, zekeringen, injector, brandstofpomp, benzine in de tank???, etc., controleren.
Mits stekkertjes, zoals de witte onder de ECU, relaitjes, etc. inderdaad goed zijn (die zijn bij een AX ook eerste verdachte helaas). De ECU overlijdt helaas toch wel vrij vaak. Ik heb meerdere AX’en ‘onder handen’ gehad. Check ook de AX Club maar eens. En de ECU is bovendien simpel te controleren door er even een andere (zelfde type) aan te hangen. Andere onderdelen zijn wat moeilijker traceerbaar ook.
Er zit ook een hoofdrelais in deze auto die zowel ecu als brandstofpomp aanstuurd, deze wil ook wel stuk, deze wordt “ontlastrelais” genoemd, excacte plaats weet ik niet maar is ook een optie, degene die weet waar deze zit mag het zeggen, maar:
even om alle ellende de wereld uit tehelpen over bovenstaande postjes (negatief…) ik probeerde een stappenplan neer te zetten, erg beknopt maar wel reeel die wel vaker gebruikt word bij storingszoeken, dit alleen maar om te leren hoe je simpel en doeltreffend de storing kan vinden van niet starten of niet aanslaan, ik ben absoluut niet een voorstander van het lukraak roepen van dit of dat is kapot, de meeste niet super technische doe het zelvers verzuipen in deze manier van advies geven, mijn ideeen over deze zaken zal ik binnenkort posten met een uitgebreid “doe het zelf” storingszoektabel voor injectiemotoren en hopelijk kan ik deze zo neerzetten dat iedere doe het zelver met een spanningszoeker en een multimeter een basiscontrole kan uitvoeren op zijn auto, hopelijk is hier belangstelling voor…
succes
Emiel
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Je hebt gelijk! Lukraak wat roepen helpt meestal niet echt. Een stappenplan wordt de eigenaar (en de lezers) vaak veel wijzer van. Maar omdat de poststarter al een soort stappenplan zelf had doorlopen kun je wat dingetjes nader bepalen.