Vraagje over de binnendeurklinken van een DS Pallas.
Het gaat over een 73’er DS Pallas die vele jaren geleden volledig gedemonteerd is en dus gekocht in “dozen” en nu moet deze schoonheid weer in elkaar. Ik kom een probleem tegen met de binnenste deurhandels/deurklinken.
De “blokkeerpennen” lijken niet te pakken, d.w.z. je kunt met deze hendels de deuren niet van binnen sluiten.
Komt iemand dit probleem bekend voor ? Kan het zijn dat dit “samengestelde” hendels zijn waar niet de goede onderdelen in zitten?
Iemand een goed idee voor een oplossing?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Volgens mij doen die blokkeer pennen het niet in latere types. De eerste hadden het wel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ten eerste: het lijkt op de foto’s dat je 4 grepen hebt met tamelijk lange “lepels”. Ik meen dat die alleen voor de voorportieren gebruikt werden, en dat de achterdeuren de kortere lepels horen te hebben, omdat anders de stoelleuningen tegen de lepels kunnen drukken en de deur van het slot halen. Mogelijk was dat alleen van toepassing bij de dikkere Pallas-bekleding, of alleen bij leer, of alleen vanaf een bepaald bouwjaar.
Verder: de voordeuren met opliggende klink konden van buiten alleen afgesloten worden door met de sleutel het indrukken van de knop te blokkeren. Van binnen konden de voordeuren niet echt op slot; het ‘klikken’ van de lepel blokkeert alleen de lepel zelf, en ook met de lepel naar voren kan de voordeur nog steeds van buiten geopend worden als die daar niet op slot zit. Vreemd genoeg konden de achterdeuren wel van binnen op slot gedaan worden. Logica? Het is Frans, zullen we maar zeggen…
Met de invoering van de “inklink” per model ‘71 veranderde ook het het mechanisme in de deur en kan het ook werkelijk op slot. Door de lepel even naar voren te drukken wordt de trekstang een duwstang, en wordt in de deur een slot-palletje omgedrukt. Bij inklinkers hebben de binnenste deurgrepen dus geen vergrendelende ‘klik’ nodig.
Tenminste, zo heb ik het altijd begrepen.
Succes!
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Oscar heeft gelijk, de klinken met de blokkeerpennen horen bij auto’s tot invoering van de platte klink. De getoonde klinken horen bij de ‘73-er.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En op de foto toch 2 lange en 2 korte lepels.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Voor een ‘73-er en voor alle 4 deuren hetzelfde:
Lepel naar voren is op slot met toch een duidelijk hoorbare klik in/bij het slotmechanisme.
Deur is dan van buitenaf niet te openen.
Openen van buitenaf dan alleen met sleutel(tje) op alleen de voorportieren.
Lepel zie je dan ook verspringen.
Van buitenaf op slot gezet, blijft van binnenuit toch gewoon te openen.
Nee, kinders of schoonmoeder even opsluiten in de auto, daar is een DS niet zo geschikt voor….
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Brun schreef:
Nee, kinders of schoonmoeder even opsluiten in de auto, daar is een DS niet zo geschikt voor….
Achterdeuren hebben toch kindersloten, of alleen de latere types?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
” Achterdeuren hebben toch kindersloten, of alleen de latere types? “
Mij niets van bekend, nooit gehoord, zit er bij mij niet op (DS(pallas) 1973).
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ze zijn er wel, maar heel zeldzaam…
Het kinderslot valt nauwelijks op als het aanwezig is. Als ik me goed herinner zit er aan de kopse achterkant van de achterdeur, ter hoogte van het slotmechanisme, zo dat het niet bereikbaar is als de deur dicht zit, een verticaal sleufje van ca 2 cm hoog in het blik. Door dat sleufje steekt een palletje waarmee het mechaniek bediend wordt. Palletje omhoog = kinderslot actief, deur kan niet meer van binnen bediend worden.
Ik heb nooit een referentie naar types / uitvoering / afzetgebieden gezien. Zoals gezegd, zeer zeldzaam.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die zaten in tenminste 2 van mijn dssen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Mijn ‘72er DSuper heeft ze wel.
Heb even fotootjes gemaakt.
Open…
en op slot.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je ben mij net voor, ik heb vanmorgen ook gekeken.
Ze zitten er bij mij ook op. (72 Pallas, modeljaar 73)
Ik vermoed dat dit ergens gewoon standaard zijn geworden. Wellicht standaard bij inliggende klink?
Citroën heeft dit soort kinderslot lang gebruikt, van een BX weet ik zeker dat het ook zo zit. Mogelijk ook nog bij Xantia/XM?
Overigens heb ik ook op de voordeuren lange lepels, en bij de achterdeuren korte.
Brun schreef:
Nee, kinders of schoonmoeder even opsluiten in de auto, daar is een DS niet zo geschikt voor….
Valt wel mee hoor. Buurmannen en ander meereizend personeel krijgen de portieren van binnenuit (bijna) nooit open, ook al heb je ze het duizend keer voorgedaan. Het hele systeem ziet er gewoon te ingewikkeld uit.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat valt toch wel mee bij een DS, daar heb ik nog nooit iemand over gehoord.
De CX dat is een ander verhaal als je die nog nooit van binnenuit heb geopend
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Arjan Verkade schreef:Je ben mij net voor, ik heb vanmorgen ook gekeken.
Ze zitten er bij mij ook op. (72 Pallas, modeljaar 73)
Bij mijn DS, met achterportieren van onduidelijke herkomst maar in ieder geval elk van een andere donor, zitten ze er ook in.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!