Vandaag (enkele honderden meters van mij huis) maakte de auto ineens een schurend geluid. Ik dacht aan iets onde de auto.
Stationaire toerental was hoog (1200 rpm) en onregelmatig.
Eenmaal thuis kon ik het geluid traceren tot onder de D-riem kappen. Tijdens het verwijderen van de bovenste kap viel de spanrol op de grond.
De bout in het blok (waarschijnbaar een stift op zit) was afgebroken.
De motor heeft dus tot op het laatst gedraaid,
Hopelijk is er geen schade.
Maar hoe krijg ik die afgebroken bout uit het blok? Er is geen ruimte voor mechanische apparaten???
Overigens is in januari 2016 het hele distributie systeem door een motoren revisie bedrijf vervangen. Maar die stift zal daarbij wel niet vervangen zijn.
Wie heeft een tip?
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Motor steun lossen en blok laten zaken. PVC uit spatbord halen en met veel geluk kan je er aan. Alhoewel ik het sterk betwijfeld.
Spanrol D-Riem zit tamelijk hoog.
Rest nog in orde?
Omdat de spanrol idd vrij hoog zit, zat ik te denken om het blok schuin omhoog te kantelen…..
Of de rest nog goed is weet ik pas als de D-riem weer op zijn plek zin.
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
ik denk dat je dan de lange aandrijfas ga moeten los maken aan de kant van het wiel als je het blok voldoende wilt omhoog krikken (+ uitlaat)
Persoonlijk zou ik het blok zakken, als het lukt, dat werkt gemakkelijker.
Spanrol ==> Waarmee je de riem opspant?
Als het de andere is, dan ben je verder van huis en is zeker de timing verlopen.
Meestal heeft een afgebroken bout 1 voordeel, de spanning is er af dus M5 op lijmen als handvat en proberen los te draaien. (Slaagkans is laag
maar heeft mij al tijd gespaard)
Omdat de spanrol idd vrij hoog zit, zat ik te denken om het blok schuin omhoog te kantelen…..
Of de rest nog goed is weet ik pas als de D-riem weer op zijn plek zin.
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Hmmm, vorige bericht is dubbel geplaatst.
Haynes omschrijft dat de motor er naar onder uit moet.
Is naar boven eruit halen niet mogelijk? Ik heb namelijk geen brug…..
Wat is de minimale handelingen om de assen uit de bak te trekken?
Op dit moment heb ik alle “verbindingen” (mechanisch en elektrisch) los.
Alleen de assen en de bevestiging van de motto/bak zitten nog.
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Naar onder omdat de bak eraan hangt.
Zo heel hoog moet de wagen niet, je moet hem toch al wat hoger brengen om alles te lossen.
Hoe haal je de motor naar boven eruit? Takel, giraffe? Kun je toch op hetzelfde je wagen naar boven trekken, opblokken, met zelfde toestel motor aanslagen, losmaken, laten zakken.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb recent bij een Volvo V70 de motor eruit gehaald. Daar zit de motor, bak en stuurinrichting op een subframe. Dat complete frame (incl. aandrijfassen enz.) was makkelijk op een karretje te leggen en de carrosserie heb ik idd omhoog gezet om de motor weg te rijden.
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Bij de Saab heb ik ook dat subframe, niet leuk als je een kleinigheid moet doen, zit altijd dat frame in de weg.
Berlingo heeft zo geen frame, moet je toch de assen verwijderen uit je bak (steek altijd nieuwe dichtingen)
Als je denkt genoeg plaats te hebben naast de motor kun je proberen om de motor naar boven eruit te halen, denk niet dat je die plaats hebt, zelfs bij het TU blokje was het al te krap.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Cardan’s lossen:
Grote moer cardanas bij wielnaaf los schieten, Fusee pen los maken.
Dan linkse eerst uit wielnaaf trekken hierna kan het zo de bak uit getrokken worden.
Rechtse moet je nog het midden lager lossen, (2 moeren Sleutelweide 11). (ook “steun” motor)
Ik stook altijd de houder van het lager warm.
Motor langs boven, volgend mij moet het net lukken, incl versnellingsbak. Maar ja, eens de motor los is weegt carrosserie ook al veel minder.
KiteFlupke schreef:Cardan’s lossen:
Grote moer cardanas bij wielnaaf los schieten, Fusee pen los maken.
Dan linkse eerst uit wielnaaf trekken hierna kan het zo de bak uit getrokken worden.
Rechtse moet je nog het midden lager lossen, (2 moeren Sleutelweide 11). (ook “steun” motor)
Ik stook altijd de houder van het lager warm.Motor langs boven, volgend mij moet het net lukken, incl versnellingsbak. Maar ja, eens de motor los is weegt carrosserie ook al veel minder.
Ik wil de assen eigenlijk niet uit de wiellagers halen, zo hoeven toch alleen uit de bak. Als ik de stuurstang, draagarm en de verpoot los maak, moet de as toch ook uit de bak kunnen, lijkt mij.
Als de motor onderlangs er uit gaat moet het frame ook eruit. Dan moet dus ook de stuurinrichting en het schakel mechanisme los.
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Hey,
Haal die assen maar uit de naven van de wielen is niet uit het lager zelf dus best de doen. Gewoon pneumatisch de moer lossen (Niet volledig af draaien) en dan met de dikke hamer een klap en los is het. Bij monteren wat kopervet gebruiken zodat het de volgende keer zonder geweld lukt.
Die lange cardan is een lomp ding… dus ja, op uw werkwijze zou ik het niet graag doen.
Oh ja, nieuwe distributie riem leggen is met SEEM meter, of goede feeling in de vingers (Zo doe ik het)
Het blok ik “werkbaar”. Motor staat op een soort trolley maar nog in de motor ruimte, de carrosserie is ongeveer 60 cm omhoog gezet. De afgebroken bout is al verwijderd.
Nieuwe uitdaging:
De D-riem is dus niet betrouwbaar, de diverse tandwielen staan dus niet op de timing marks.
Hoe krijg ik nu de diverse tandwielen op de timing marks zonder dat ik beschadigingen ga veroorzaken?
Zeker omdat de vliegwiel markering niet zichtbaar is. Anders zou ik elke tandwiel steeds 1 graad verdraaien ofzo.
Wie heeft tips?
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
nokkonas af nemen, dan zijn alle kleppen dicht en zo kan je vrolijk aan de krukas draaien. (Maar 1u werk)(wel bij monteren wat pakking op de 2 buitenste halve manen doen en dichting)
achter startmotor is gatje waar perfect een inbus in past van 5 of 6mm om de juiste timing. 1 iemand duwt op de inbussleutel terwijl de andere de krukas traagjes rond draait. (Gloeispiralen verwijderen maakt het draaien een pak gemakkelijker) Je zult motor wel voelen vastlopen.
Rest van vaste punten zal je al gevonden hebben (Bout M8 en boor 6mm zo van buiten)
Ps: nu nokkenas er af is kan je direct de kleppen stellen.
http://peugeot206cc.co.uk/repair-206/206/info/gb/B1EG10K3.HTM
Het was een hele klus, maar het motortje loopt weer,!!!!
Meteen alle klusjes gedaan die al langer op de “to do” lijst stonden.
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)