Citroën C3 vs. GS Birotor: heden vs. de toekomst van gisteren
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 september 2017 10:40 PM

Van de voorpagina

Citroën C3 vs. GS Birotor: heden vs. de toekomst van gisteren

Wat kun je doen als je met je Birotor in de Harz staat met panne en de ANWB je eigenlijk niet verder kan helpen omdat onderdelen zo schaars als iets zeldzaams zijn? Dan pak je een Citroën C3 en haal je die onderdelen thuis even op. Tenminste: wel als je Egbert heet en de Harzrun met je Birotor wilt voltooien! Dus is het woord aan Egbert…

Vol goede moed ging ik op weg met de Birotor naar het Harzgebergte in Duitsland om mee te doen met de “Harzrun”. De eerste grote reis met mijn GS Birotor. Wat rijdt dat heerlijk, wat een vermogen! De auto ligt mooi strak op de weg, ook bij 140 km/u. Ook is de auto heel stil voor een auto uit die tijd. En dat mooie turbine-geluid van de wankelmotor! Het benzineverbruik viel ook mee met rond de 1:8. Jammer genoeg werkte na een paar uur de solenoïde van de C-Matic halfautomatische versnellingsbak niet meer, waardoor hij niet meer ontkoppelde. Gelukkig kan je door de koppelomvormer gewoon stilstaan in de versnelling. Ik leerde al vlot in zijn 2 optrekken en van 2 naar 3 op toeren schakelen. Een bypass in het elektrische systeem maakte dat ik in de versnelling kon starten. Dus motor uit, in zijn achteruit, starten en even insteken…

Helaas sloeg aan het einde van dag 2 de echte pech toe. Toen ik 120 op een secundaire weg reed hoorde ik een vreemd geluid. Daarom maar snel afgeremd naar 60. Maar voordat ik een parkeerplek kon vinden: een grote klap, een klapperend geluid en er rolden 3 tripoïde-kogels voor mij uit over het asfalt. Ik hoefde eigenlijk niet eens te kijken om te weten wat er was. De aandrijfas was bij de tripoïde van de differentieel-as log gekomen. Die zit daar met 6 bouten vast. De vorige eigenaar van mijn auto heeft wel meer bouten niet echt goed vast gezet. Onze ANWB-er Henk was er al snel met de trailer, zodat we terug konden naar de camping. Wat nu?

ANWB-er Yuri: “heb je die kogels nog?” Nee… we hebben ons suf gezocht in de berm! De bouten zijn er nog wel. De schade van de rondslingerende as valt erg mee. Ik heb thuis in Nederland een donor. Yuri wist mij over te halen om die as op te gaan halen. De organisatie van de Harzrun leende mij de, door Citroën Nederland ter beschikking gestelde, bijna nieuwe C3 uit. We hebben snel wat gegeten en hop, om 19:00 zaten wij in de auto naar Nederland.

Dit was voor het eerst dat ik in zo’n moderne auto reed! Het was al snel donker, harde regen en windvlagen. Hoe werkt alles, waar zitten de knopjes? Nou, knopjes zitten er bijna niet. Heel veel moet via het touchscreen. Levensgevaarlijk om als bestuurder de kachel warmer te zetten. Maar de auto paste gelijk, alsof je een meteen goed zittende schoen aantrekt. Wat een comfort! Na 10 minuten voelde ik mij helemaal safe in de auto. Geweldige wegligging. “Alles” gaat automatisch: ruitenwissesr en verlichting hoef je niet aan te komen. Al snel vond ik de werking van de cruise control. Voet van gaspedaal af en met 150 over de snelweg, alleen wat aan knopjes zitten. Beetje alsof je in een film zit. Dat vond ik gelijk ook het gevaar, het gaat allemaal te makkelijk en je bent het contact met de echte buitenwereld kwijt.
Wel bijzonder al die snufjes. Onder de snelheidsaanduiding staat de maximaal toegestane snelheid. Die klopt ook nog als er wegwerkzaamheden zijn. Het dashboard heeft een centrale digitale snelheid aanduiding. Meer naar links ook een analoge klok, maar daar zit mijn hand steeds voor.

De motor maakt een wat roffelend geluid, beetje als een VW bus. Wel even wennen na het hoogtoerige turbo-geluid van de Birotor. Er zit toch geen boxer in? Terug in de Harz hoorde ik dat het een driecilinder is. Vandaar! Als je gas geeft duurt het even voordat hij vol power heeft, maar na een korte vertraging en vanaf de 3.000 toeren gaat hij als een speer. De kenners vertelden mij dat die vertraging komt omdat het even duurt voordat de turbo vol in komt. Dat kleine ding heeft minstens zoveel power als de wankelmotor van mijn GS Birotor. Maar de Birotor reageert wel directer.
Om 23:30 waren wij thuis, ondanks het nare weer niet erg vermoeid. De volgende dag de donor as gepakt en in orde gemaakt. Om 15:00 waren wij weer op de camping en om 17:00 kon ik weer met de Birotor rijden.

De Birotor heeft niet het comfort van de C3. Hij heeft een heel eigen motorgeluid. Het vermogen van deze supermotor is vergelijkbaar met dat van de driecilinder C3. Maar wat heerlijk om weer in de Birotor te rijden. Ik heb weer contact met de wereld om mij heen. Ik voel het gewoon als ik hard rijd. De paar knopjes die er zijn, kan ik gewoon op de tast vinden. Na elke rit gaat even de motorkap open om te kijken of alles nog vast zit en hoe het met de vloeistoffen zit. Bij de C3 heb ik niet eens uitgezocht hoe de motorkap open moet.

Rijden met de Birotor is een beleving. Rijden met de C3 is super comfortabel maar voor mij te vervreemdend…

Tekst & foto’s: Egbert

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 30-11-2009

Gepost: 21 september 2017 10:40 AM
  [ # 1 ]

Toen ik 120 op een secundaire weg reed

ohh

Adri

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6103
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 21 september 2017 10:49 AM
  [ # 2 ]

Haha, precies wat ik ook dacht toen ik het las. Laughing

Maar hé, daar gaat een auto niet kapot van hè? Wij deden dat ook in Noorwegen, weet je nog? Dat de bouten bij Egbert losschoten lag niet aan de snelheid, maar aan het feit dat de bouten onvoldoende vast zaten.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 september 2017 11:04 AM
  [ # 3 ]
Breeze schreef:

Toen ik 120 op een secundaire weg reed

ohh

Adri

Je kon daar zonder probleem 140

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2025
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 21 september 2017 11:40 AM
  [ # 4 ]

Dat is leuk, maar ik en Frank reden achter Egbert toen de as loskwam, ik had echt geen 120 op de teller staan. We hadden net een stukje omhoog gereden daar, dus harder dan 90 zal het niet geweest zijn.

Ik reed al een half uurtje ofzo achter Egbert aan, naar beneden had de Birotor het tempo er flink in zitten, maar naar boven ging het niet veel harder dan 80.

Verder een mooi artikel, ik kan me goed vinden in de mening van Egbert over het vertrouwen dat de C3 geeft en dat dat direct het gevaar is. Dat heeft zowat iedere moderne auto.

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 21 september 2017 02:51 PM
  [ # 5 ]

Wat ik met name bijzonder vindt van het pechgeval is dat alle 6 bouten tegelijk de wijde wereld hebben gekozen. Of begrijp ik dat nu verkeerd?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2025
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 21 september 2017 02:54 PM
  [ # 6 ]

Nee GW, we hebben langs de kant van de weg 2 bouten terug gevonden (ik 1 en Egbert 1 geloof ik). Bij terugkeer op de camping ontdekte Yuri dat de overige 4 nog gewoon in de auto zaten.

Dus toen kwam al gauw het idee om thuis 3 kogellagers of een donor as te gaan halen

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 21 september 2017 04:41 PM
  [ # 7 ]

Gelukkig waren de 4 van de 6 bouten in het Tripoide huis blijven zitten nadat ze al los waren gelopen. Ik denk dat ik pas iets hoorde toen bout 5 en 6 los gingen zitten en daarna ging het heel snel.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 21 september 2017 04:44 PM
  [ # 8 ]
FastFred schreef:

Dat is leuk, maar ik en Frank reden achter Egbert toen de as loskwam, ik had echt geen 120 op de teller staan. We hadden net een stukje omhoog gereden daar, dus harder dan 90 zal het niet geweest zijn.

Vertel ik ook eens een sterk verhaal

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2025
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 21 september 2017 04:46 PM
  [ # 9 ]

Het is ook zeker een goed verhaal Egbert, overdrijven was nergens voor nodig geweest Wink

Over 2 jaar hebben we het er nog steeds over, net zoals we het dit jaar telkens nog hadden over het verboden pad tijdens de Alpenrun Smile

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 30-11-2009

Gepost: 21 september 2017 06:17 PM
  [ # 10 ]

LOL, ik zag Eggbert al met 120 (c.q. 140) door Wieda scheuren, want daar gebeurde het toch? En het lijkt zo’n serieuze man.

Verboden pad, nooit gezien en nooit van gehoord.

Ik mag wel zeggen dat ik een soort mini-expert ben op het gebied van loslopende GS tripoïds. Tweemaal meegemaakt na ong. 500 km na montage van een nieuwe aandrijfas. De eerste keer nu 40 jaar geleden in Parijs rolden de kogels en de bouten over de boulevard Périphérique en werden we geholpen door een lokale Cit-garage. De 2e keer nu 4 jaar geleden tijdens de Pressé, werden we gered door Yuri en Henk die het verdachte kloink-kloink geluid feilloos diagnosticeerde.

Adri

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4865
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 21 september 2017 06:31 PM
  [ # 11 ]

Kijk, dat hebben ze dus perfect opgelost bij de CX. Helemaal geen last meer van tripöidehuizen die uit elkaar kunnen vallen.
Anderzijds rammelen de tripoïdes zelf wel lekker, maar niets wat met 2 kilo vet per as kan worden opgelost.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook