Hoe kun je bij een C4 GP (THP) met (semi)automaat testen of de koppeling gaar begint te worden?
Je kunt hem immers niet in de 4e versnelling zetten en dan vanuit stilstand hiermee wegrijden om dit te controleren.
Een tijdje geleden (2 maanden) werd de C4 door de garage onderhanden genomen. Destijds ook problemen met koppeling.
Als de motor koud is trekt hij schokkerig op in de 1, net alsof koppeling slipt. Ook achteruit rijden gaat niet soepel. Ook in file of voor stoplicht optrekken gaat soms met een klap. Net alsof de koppeling niet geleidelijk opkomt.
Na het bezoek aan de garage was het probleem weg. Maar is nu weer terug.
wat ik al had; 2cv6 / visa GT / GSA / CX / XM / Xsara Picasso…..en nu eindelijk….een DS23 pallas uit 1972. Oh ja..en nog een Grand C4 Picasso!






Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Probeer eens de versnellingsbak in M te zetten en dan met de flippers een hogere versnelling te selecteren voor je wegrijdt?
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
Bedankt voor je reactie, maar helaas trapt de auto daar niet in. Flippers + in M gaat maar tot de 2e versnelling.
wat ik al had; 2cv6 / visa GT / GSA / CX / XM / Xsara Picasso…..en nu eindelijk….een DS23 pallas uit 1972. Oh ja..en nog een Grand C4 Picasso!
Hallo Vleugels,
Ben je er al achter wat het evt kan zijn ? Ik heb ook al een tijdje het idee dat mijn versnellingsbak van mijn GPC4 1.6 TPH uit 2009 met ook zo’n fijne versnellingsbak het gaat begeven.
Kom je bij een verkeerslicht aan die op rood staat en rij je rustig uit maar zodra het verkeerslicht op groen springt tijdens het uitrijden en ik geef gas bij dan schokt die aan alle kanten. Dan kan die niet geleidelijk optrekken. Ook heb ik het idee dat de versnellingsbak slipt. Hij pakt hem niet in 1 x op maar je hoort hem draaien voordat die pakt.
Ik dacht in het begin ( heb de auto nu 3 jaar ) wel aan die bak kon wennen maar het staat mij steeds meer tegen. Alles is fantastisch bij de auto vooral de ruimte maar alleen die bak die stoort. Kom van een Peugeot 607 3.0 6 cilinder af met vol automaat maar dat was tenminste een automaat die traploos vooruit stoof.
BX / XM / C5 / C4 Grand Picasso




Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 16-11-2008
- Xsara Picasso 1.6 16V Caractere
- Xsara Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat Panoramadak
Mijn ervaring: Schokkerig optrekken is wel een indicatie. De garage kan de bak opnieuw inleren, dan gaat het weer even goed. Afhankelijk van hoe slecht de koppeling is, kun je maanden vooruit of slechts een dag. Het laatste had ik na 130.000 op de teller. Toen vervangen incl drukgroep. Kon ook echt niet meer normaal optrekken. Vervolgens heerlijke kilometers gemaakt tot ong. 200.000. Toen merkte je al dat het wat minder werd. Mn c4gp bij 218.000 opnieuw in laten leren en dat verhielp het meeste (heel af en toe wat schokken).
Twee tips op t forum die mij hielpen om het inleren Of vervangen nog wat uit te stellen:
- haal handmatig de handrem eraf voor je wegrijd. Beter voor je koppeling
- zet m in N, geef een dot gas en tegelijk in A. Dan rijdt ie daarna soepeler. Raar maar hielp mij wel :-)
Succes…
Nu: Xsara Picasso 2.0 Exclusive
Hiervoor: Xsara Picasso 1.6 Caractere - Grand C4 Picasso 2.0 Exclusive - Xsara Picasso 1.8 Difference 2 - C4 Picasso 1.6 THP Business - C5 Break 1.8 Ligne Prestige- C2 - AX
Na een hoop gedoe en niet goed luisteren naar mijn opmerkingen bij de Citroën dealer waar de auto vandaan komt, heb ik besloten een andere Citroën dealer in de arm te nemen voor een 2nd opinion.
Na een testrit met de chefmonteur was meteen duidelijk waar het probleem gezocht moest worden.
De 1e dealer had de auto al 2 keer opnieuw ingeleerd (lapmiddel). Problemen bleven echter aanhouden.
De 2e dealer kon niet eens de auto opnieuw inleren. Computer gaf probleem melding. Dus enige juiste oplossing was koppeling en drukgroep vervangen.
Auto rijdt nu weer zoals het moet.
Verder; haal hem handmatig van de handrem, dat scheelt vele km’s langer rijden met de nieuwe koppeling.
En als je toch het e.e.a. wil verbeteren aan het rijgedrag:
- flush de motor regelmatig. Hij vervuilt snel.
- gebruik 0W30 olie en niet de weleens gebruikte 5w30 die zorgt voor teveel roetafzetting.
Succes!
wat ik al had; 2cv6 / visa GT / GSA / CX / XM / Xsara Picasso…..en nu eindelijk….een DS23 pallas uit 1972. Oh ja..en nog een Grand C4 Picasso!
:coolsmirk:
Mmmmmm, voelt weer aan dat er een dure reparatie eraan komt. Merci
BX / XM / C5 / C4 Grand Picasso



Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Heb je de ze problemen alleen als de motor koud is of ook bij een warme motor?
Is dit laatste heg geval dan ben je inderdaad de pineut. Alleen het eerste het probleem dan geen zorgen make schijnt te komen door de dikke (koude) olie in de drukgroep. Hopelijk heb je iets aan dit bericht.
Met vriendelijke groeten, Gerard
Met citroen zoef je over de wereld
cornelus079 schreef:dikke (koude) olie in de drukgroep.
Dat begrijpt ik niet: Bij een automaat met “koppelomvormer” zoals de AT/AW6 bak kan dat, maar de “gerobotiseerde handbak” heeft een “gewone” koppeling die door een “solenoide” bedient wordt.
To err is human, not to err is divine.



Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Bij dezelfde problemen is mij dat door mijn dealer verteld.Weet voor de rest niks van de constructie. Als dit niet klopt “sorry”.
M.vr.gr. Gerard
Met citroen zoef je over de wereld