Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zeker boeiend. Want met deze zin zeg je het zelf, het systeem voldoet niet zoals men het bedacht heeft:
JanSr schreef:
Zweven met een XM (en een Xantia) kan heel goed door de middenbollen met 15 tot 20% te overvullen en de demperplaatjes in de hydractiefblokken van 10% grotere gaatjes te voorzien. 10% meer oppervlak, niet diameter.
Dan kun je mij wel woorden in de mond gaan leggen, maar middels deze omweg geef je ons toch gelijk. Het is natuurlijk zot om een auto te kopen met een of ander actief veersysteem, voor 60-80k en daarna als klant te moeten gaan lopen dokteren om het een beetje fatsoenlijk te krijgen… je wil gewoon dat het werkt als je op de knop drukt…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Tsja, de beste in de wereld zegt het dus het is waar.
Wat rest ons simpele forumleden dan nog.
Wat mij blijft verbazen is het totale gebrek aan nuance van een moderator die het merk aan de wilgen hing.
In 1989, toen het hydractieve systeem de wereld zag, was er geen enkele auto die de combinatie van comfort en wegcontrole van een XM evenaarde.
Het ding moest het wel doen en daaraan ontbrak het het eerste jaar nogal eens. Dat je in die dagen nogal wat frustraties opliep kan ik mij goed voorstellen. Dat gold niet alleen voor de garagisten, maar ook voor de klanten.
Maar tot de dag van vandaag moet je goed zoeken naar iets dat qua comfort en weggedrag beter is. De C6 uiteraard, en ook de C5.
Ik rijd nogal eens mee met een Porsche Cayenne, bijvoorbeeld en zo’n dikke Mercedes met luchtvering en een Rangerover. En dan ben ik van vering en weggedrag bepaald niet onder de indruk.
Wij tobben wel door met onze Citroēns, Waterman, wat je er ook van vindt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:
Wat mij blijft verbazen is het totale gebrek aan nuance van een moderator die het merk aan de wilgen hing.
Oh ja? hij is moderator, dus hij mag niets zeggen?
25 stokslagen voor de Waterman.
Hij is een gewone forumer én moderator
Als je het er niet mee eens bent hoef je er niet steeds bij te halen dat hij moderator is. Staat er gewoon los van.
Graag weer verder!
Ik heb een vraag over veerbollen, mijn XM is aan de voorkant stug en ik heb van JanSr de handleiding gekregen welke stappen te nemen om het probleem te verhelpen. De eerste stap is de druk van de veerbellen te controleren. Dat laat ik morgen doen, de veerbollen heb ik al onder de auto uitgehaald. Ik verwacht overigens dat de druk te laag is, de veerbollen zijn uit 2003 (14 jaar oud) en nog nooit opnieuw op druk gebracht.
De vraag is als volgt: De bollen opnieuw op druk brengen of vervangen? Nieuwe bollen kosten ‘maar’ € 35,00.
Als ik ze vervangen, welk merk raden jullie aan:
IFHS
Suplex
Monroe
of Febi
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Gewoon vervangen, opnieuw vullen kost je per bol ook al gauw 7,50 - 10 euro, en dan weet je nog niet hoe goed het membraan nog is. Voor die 25 euro verschil, geen extra moeite doen. Merk kan ik weinig over zeggen, ik heb op de DS IFHS en van de week gaat er ook een nieuwe set IFHS onder de XM, tot nu toe geen problemen mee gehad.
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
De laatste bollen door Citroen gebruikt op de voorwielen van de XM waren al de voorlopers van de LDS bollen die hun druk door een beter membraam bijna niet meer verliezen. Ik heb 500 duizend km gereden met 2 XM’s ( eigenlijk 3 XM’s maar de eerste hebben we voor een crashtest gebruikt na enkele maanden ) en NOOIT problemen gehad met de hydra-actieve vering of het ABS system. Dus er goed voor zorgen is de oplossing. De laatste heb ik nog steeds al hoewel ik haar te weinig gebruik. De C6 doet het namelijk ook nog steeds probleemloos. Vandaar. En mijn CX en SM zijn ook nog in TOP konditie.
Bedankt voor de tips,
Ik heb nieuwe veerbollen besteld. De oude veerbollen op de veerpoten hadden nog maar 20 bar druk en de HA bollen waren beide lek.
Ik twijfel nog over het opboren van de demperplaatjes bij de centrale bol. De bestaande gaatjes zijn zo fijn dat ik geen materiaal heb om 10% meer oppervlak weg te vijlen of boren.
Vraag aan diegene die dit wel gedaan hebben, hoe hebben jullie dit aangepakt?
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Het gaat om de demperplaatjes in het hydractiefblok zelf.
Het schijnt heel simpel te zijn en makkelijk te doen. Dus als iemand even vertelt welke boordiameter je moet hebben om het oppervlak 10% te vergroten is het een kwestie van plaatjes uit het blok halen, gaatjes boren, terug plaatsen en gaan met die banaan.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zou eerst kijken wat het effect van de nieuwe bollen is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Dat sommetje om die boordiameter te bepalen is vrij eenvoudig. (ik heb geen idee hoe groot de gaatjes zijn, overigens)
A1 is het oorspronkelijke oppervlak met oorspronkelijke boring d1; A1=pi/4xd1^2,
het nieuwe oppervlak A2=10% meer dus A2=pi/4xd1^2x1,1;
diameter van het te boren gaatje wordt dan: d2=(d1^2x1,1)^0.5 (tussenstapjes weggelaten)
in woorden: d2 is de wortel uit d1 in het kwadraat maal 1,1.
Stel het gaatje d1=3mm dan wordt het nieuwe gaatje d2 dus 3,15 mm.
(Waarschijnlijk wordt de verkrijgbaarheid van de juiste boortjes dus de uitdaging)
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
JanSr experimenteerde al 40 jaar geleden met variatie in boringen in de demperplaatjes, dus die weet er alles van, vermoed ik.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
GW-tje schreef:(ik heb geen idee hoe groot de gaatjes zijn, overigens)
Ik ook niet, vandaar mijn nieuwsgierigheid.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een praktische oplossing is om bij Chyparse de gaatjes te laten opboren. Die hebben een hele reeks fijne boortjes.
Als het te ver weg is kan je ze ook opsturen, die demperplaatjes zitten los in de hydractiefblokken.
Niet doen is ook een optie, alleen om je dan nooit in de buurt van het DS-comfort.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
@JanSr: Is het verschil in comfort tussen een standaard XM en een XM met 10% grotere dempergaatjes echt zo groot? En gaat dat comfort niet gepaard met deinen, duiken of veel rol om de lengte-as van de XM.
Ik twijfel, ik wil het blokje met de demperplaatjes er toch uit halen om schoon te maken, dan is de stap om het comfort direct aan te pakken nog maar heel klein.
Maar boortjes om gaatjes van circa 1,000mm op te boren naar circa 1,055mm heb ik niet. Ik zal in mij buurt bij DS mensen eens informeren of zij deze boortjes hebben en anders naar Chyparse.
Als Comfort ook leidt tot deinen en duiken moet ik misschien eerst maar eens rijden met de standaard demperplaatjes en bij één van de XM ritten can de XMclub een stukje meerijden in een XM met de extra comform ‘configuratie’.
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Tsja, een massa-veersysteem heeft nu eenmaal twee componenten: Veerstijfheid en demping.
Die twee hebben erg veel met elkaar te maken.
Veerstijfheid is te beïnvloeden door de vuldruk van de bollen: meer druk = minder stijf.
Demping is te beïnvloeden door de dempers aan te passen: groter gat = minder demping.
Als je in de buurt van een DS karakteristiek wil komen moet je echt beide aanpassen.
Ik heb het dan nog niet eens over de echte finesses.
De DS’en die met gedeelde bollen van de fabriek kwamen hadden dempers zonder centraal gat.
Die bollen hadden een net iets andere demping dan de latere ongedeelde bollen. Ikzelf denk dat dat de reden is voor de gedeelde-bollen-freaks, die hardnekkig volhouden dat gedeelde bollen beter veren. Ik denk dat het de demping is die verschilt.
De demping was bij gedeelde bollen te beïnvloeden door meer of minder demperplaatjes aan de onder- of bovenkant van de demper. En die plaatjes had je ook nog in verschillende diktes.
Ik heb daar destijds vreugdevol mee geëxperimenteerd.
Ik heb dat in twee artikelen uiteengezet, die hier zo deskundig zijn weggeborgen dat ik ze op dit forum niet meer kan vinden. Misschien is er een moderator die je daarmee kan helpen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop