Krukaslagers ZX 1.6i Aura?
s_k
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187

Gepost: 12 maart 2006 05:17 PM

Het is wat.
Ik heb een plaatje van een ZX gekocht.
Loopt heerlijk, rijdt fantastisch. Zat een piepje in dat daar werd toegeschreven aan een snaartje. Ik hoorde echt een lager, maar aangezien ik een maand garantie op de motor heb…
Enfin, valt tegen. Piepje opgezocht… Snaar leek het niet te zijn. Dynamo? Snaar er tussenuit… Pieeee…
Aargh, kut!
Krukaslagers?
Groots. Moet ik weer hebben.
Ik kan er natuurlijk wel mee teruggaan, maar hij rijdt ZO lekker.
Dus dan is de vraag…
Hoe vervang je bij een ZX de krukaslagers? Moet de motor eruit, of kun je erbij door de karterpan er onderuit te halen?

Ik heur ‘t wel, heren!

Profiel  

cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85

Gepost: 12 maart 2006 08:02 PM
  [ # 1 ]

Versleten krukaslagers piepen niet.
Ik zou eerst de distributieriem verwijderen en de spanrol en waterpomp goed controleren

Profiel  

s_k
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 13 maart 2006 06:08 PM
  [ # 2 ]

Jup Smile
Zo ver zijn we inmiddels.
Beetje snel die conclusie getrokken. het zal inderdaad de spanrol zijn en die wordt donerdag (onder garantie!) vervangen.
Gelukkig maar, zo’n fijne auto!

http://stijn.dreeke.area61server.nl/zx/

Nog niet gepoetst Wink

Profiel  

s_k
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 20 maart 2006 02:32 AM
  [ # 3 ]

*diepe zucht*
1. Auto bekijken en defectje repareren
2. Auto afhalen
3. Auto laten repareren en te laat komen, waardoor hij die dag niet gerepareerd kan worden
4. Auto ophalen

An sich niet zo’n probleem, maar de garage is 145km verderop Sad.

En… Mag ik even schelden?
k*t!
Het piepje was eruit, en is nu weer terug. Minder hard en het valt weg als je gas geeft, maar het is er weer. Vooral met stationair draaien en onder de 2000 toeren tijdens het rijden.

De spanrol zou vervangen zijn, dus wellicht is het toch iets anders? Maar waarom is het piepje dan 2 dagen weggeweest?
Wellicht dat de riem nu slipt omdat die Spanrol vervangen is?

Word er helemaal gek van Sad.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 maart 2006 03:48 AM
  [ # 4 ]
s_k schreef:

Word er helemaal gek van Sad.

Niet doen, tenzij je al gek ben Wink

Ik heb ook een piepje in mijn motor, alle spanrollen van de multi-riem en D-riem heb ik vervangen, niet vanwege het piepje, maar omdat het gewoon nodig was. KrazyV8Wuppo heeft een keer met zijn scherpe gehoor geluisterd naar de motor, hij wist toen nog niet dat ik alle rollen/riemen had vervangen. Zijn diagnose, het is de uitlaat, het uitlaatspruitstuk zit als een soort kogelkoppeling met flenzen op de uitlaat. Die flenzen zijn mbv bouten waar veren tussen zitten vastgezet, daar komt het piepen vandaan bij mij vandaan.

De oplossing is nieuwe bouten+veren en het vervangen van de pakking die daar zit, als ze deze niet zijn vergeten bij de laatste uitlaat wissel. Nu ik weet dat het piepje bij mij niet van de spanrollen is, vind ik het best en laat ik de boel maar lekker piepen Wink

Profiel  

s_k
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 20 maart 2006 03:32 PM
  [ # 5 ]

Dat klinkt niet eng!
Ik ga even kijken of het bij mij ook de uitlaat is. Als ik twijfel zal ik even een opname van het piepje posten.

Profiel  

s_k
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 20 maart 2006 05:57 PM
  [ # 6 ]

Helaas, het was niet dat.
Gelijkm aar even naar de garage gereden (een waar we al jaren naar volle tevredenheid komen) en die concludeerden: Spanrol.
Er zijn er twee (...).
Dus OF ze hebben hem niet vervangen, OF het is de andere.
Ben benieuwd. Volgende week maandag zet ik hem daar ‘s ochtends vroeg af, en dan horen we ‘t wel!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook