Hallo Allemaal,
Ik zal mij even voorstellen, ik ben Martin en rij sinds 4 maanden in een citroen c5 2.0 16V bj sept 2004.
Ik ben zeer tevreden over mijn auto op één ding na en dat is omdat hij afgekeurd is op een te hoge co waarde 2 weekjes terug.
Vorige week de auto uitgelezen bij een vriend, de lambda geeft 0,85 aan wat duidt op een te rijk mengsel ( overeenkomend met de te hoge CO ) de andere lambda geeft als ik mij niet vergis 0,45 aan.
Toch het idee gehad dat de map sensor niet goed was en deze bij de sloop gehaald afgelopen zaterdag, ook heb ik injectie reiniger in de tank gedaan.
Vanmorgen even goed gas gegeven op de weg en vervolgens weer voor herkeuring geweest.
De uitstoot was bij stationair 1,5% en bij 3000 toeren 4,8%, de lambda waarde zat bij 3000 toeren op 0,85 wat volgens de keurmeester tussen de 0,97 en 1,03 moet zijn.
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn? bij het uitlezen kwam er alleen een bekende storing terug van de lucht circulatie pomp die niet werkt.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Lucht circulatiepomp, is dat niet gewoon Carter-ventilatie, Dus kijk even of die slangen niet zijn dicht geslibt, en of de klep dan werkt, meschien is deze tegenwoordig electries, maar dat zie je dan vanzelf,
De secundaire luchtcirculatie pomp zorgt voor een snelle opwarming van de kat en zou bij een koude start aan moeten slaan en vervolgens na 30-40 sec weer uit gaan, dit kan geen invloed hebben bij een warme motor met een tehoog co gehalte lijkt mij.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
O, ja ben oude monteur hè, hadden we nog niet, ha ha, maar je kan wel even de Carter ventilatie checken,
Ik heb een 4 gasmeting laten doen om de waardes te kunnen posten.
Lambda 0,875
CO 4,8
Hc 135
O2 0,07
CO2 11,5
Nu werd mij verteld dat de lambda te laag is en dat de eerste sonde niet goed bij regelt en ik deze moet vervangen.
Wie kan mij hier meer over vertellen, zomaar dingen gaan proberen lijkt mij ook niet zo verstandig.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Je hebt hem uitgelezen? En toen alleen die ene storing gevonden, dus in prenciepe geen electriese storing, dan kan het natuurlijk ook gewoon een mechaniese storing zijn, dit zijn dan onder andere valselucht,
Even met twee man doen, of vrouw en man, ja anders , een de uitlaat dicht houden, en de ander even flink gas geven, bij gesis heb je een derde nodig, die de sis op spoort,
Ook zwarte plekken op het uitlaat spruitstuk, (bv bij de pakingen) leiden tot valselucht, en dus een verkeerde waarde,
Heb je ook al Carter ontluchtingsklep gedaan, en gekeken of slangen richting inlaat geen lekage vertonen, met een spuitbus spuiten geeft uitkomst, motor reageerd hier dan op,
Uitlaat moet ik nog even proberen, als die valse lucht krijgt zal dam de )2 niet omhoog schieten? slangen richting de inlaat al gecontroleerd en zijn heel. Met wat moet ik spuiten? Remreiniger?
Je EW10J4 motor heeft een Lambda sonde VOOR en eentje NA de katalysator. De voorste wordt voornamelijke gebruikt om het mengsel bij te regelen,de achterste ook om te kijken of de catalysator nog goed werkt.
Als je een 4-gas meter in de uitlaat steekt krijg je wel een Lambda waarde, maar je meet en NA de catalysator EN de gemeten lambda waarde is een “afgeleide waarde”. Als je een breedband lambda sensor in je uitlaat stopt krijg je alleen en lambda waarde, maar dat is achter de kat, en je weet niet wat de invloed van je kat is.
Ik zou je motor eens aan een Lexia hangen en kijken hoe de 2 lambda sensoren in de auto reageren. Dat zegt meer.
Uit je viergasmeting: Je mengsel is te rijk, maar je zou een hogere HC verwachten, dus de verbranding lijkt O.K. Valse lucht is onlogisch want dan zou je mengsel te arm worden. Als je benzinedruk te hoog is krijg je ook een te rijk mengsel waarbij de ECU dat niet bijgeregeld krijgt bij stationair en onbelast draaien.
To err is human, not to err is divine.
Ik heb even de bougies eruit gehad en ze waren bij de rand van het schroefdraad klein beetje droog zwart en de kern van keramiek was lichtgrijs almede de massa elektrode, bij ééntje was de kern aan één kant lichtgrijs en de andere kant gewoon schoon keramiek. Lijkt weer op een arm mensel
2 bougies kon ik met één hand los draaien , zaten niet echt vast.
Totaal aantal Berichten: 10374
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je bedoelt zonder bougiesleutel??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wel met bougiesleutel maar zonder kracht te zetten.