





















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik zet er standaard een blindplaatje in als ik (of mijn gezinsleden) een andere auto in gebruik nemen. Ik wacht dus niet tot er rottigheid is.
Ik wil geen vuiligheid in mijn motoren.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Het is natuurlijk makkelijker als je dat zelf kan. Aan mijn BX sleutelen lukt nog, maar de C6 is net wat anders. Eerstdaags ga ik naar de dealer in de buurt hier, met de info die ik hier heb gekregen. Ik wil vaak zelf al info hebben voor ik naar de garage ga, om mogelijke onnodige kosten te vermijden (ik heb hier al genoeg ervaring mee).
Het probleem bij mij is ook niet helemaal hetzelfde als hier besproken. Zo is het hikken en slecht lopen er niet bij.






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ga daar maar niet mee naar een dealer.
Een officiële Citroen agent zal nooit ingrijpen buiten de voorschriftjes van het merk.
Daar komt bij dat een Citroen dealer gemiddeld niet meer dan één C6 per jaar ziet en ene dus geen ervaring mee opbouwt.
Je bent voor dit soort zaken dus aangewezen op de C6 specialisten in het land. Zoals bijvoorbeeld GJO. Altijd een rit waard.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Om de EGR-klep te omzeilen ga ik inderdaad niet naar de dealer. Maar ik kan wel proberen om bij de dealer waar ik hem kocht de EGR-klep te laten vervangen, met wat geluk nog in garantie. Daarna kan ik nog altijd kiezen om ze te laten omzeilen bij GJO, maar die rit durf ik nu niet meteen aan.






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ja, als je nog garantie kunt claimen zou je wel gek zijn dat niet te doen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Zo, vanmorgen met de C6 naar de dealer geweest. De wagen is uitgelezen en de enige storing die naar boven kwam was de brandstoffilter. Er was geen melding van een probleem met de EGR-klep. Dat zou ook het normale rijgedrag verklaren. Filter is vervangen en nu ga ik even afwachten en kijken wat het doet, als het enkel dit was overweeg ik de EGR-klep te laten omzeilen nu er nog geen probleem is.






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De C6 is erg gevoelig voor een vervuild brandstoffilter. Het verdient aanbeveling om het halverwege het onderhoudsinterval te vervangen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop








Totaal aantal Berichten: 765
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Ford (de bouwer van de 2.7 en 3 liter Diesels) heeft duidelijk geleerd want mijn 3.0 liter heeft het problem niet terwijl mijn oude 2.7 het wel had.












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hier een leerzaam filmpje van Radar over de EGR in de sjoemeldieseltjes:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/08-05-2017/problemen-na-update-autos-volkswagen-group/
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 09-09-2017
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI Exclusive
Mijn C6 (2.7 HDI, Ganache, bj.2007) - sinds 2 weken in bezit - hikt ook.
Ik zou er dus plaatjes tussen kunnen laten zetten om hem zo ‘af te doppen’ maar het egr systeem kan ook, zo is mij vertelt, softwarematige worden weggeschreven, zo dat ik er nooit meer last van heb. Moesten de kleppen dan evengoed gereinigd worden?
Ik lees over dit softwarematige wegschrijven niets hier op het forum.
Wat is verstandig?
Alvast dank voor het antwoord.
A






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Afblinden is zeer simpel en doeltreffend. Als de motor nu al hikt kan je er op rekenen dat het inlaatkanaal vol bagger zit. Met software krijg je dat niet weg.
En als één of beide EGR kleppen lekken helpt software al helemaal niet.
De meest doeltreffende route lijkt mij: Een afspraak bij GJO, een waterstofreinigingsbeurt en blindplaatjes laten monteren.
Zal je geen spijt van hebben.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 09-09-2017
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI Exclusive
Em hoeveel kost dat bij GJO?. De softwarematige methode valt nog in de garantie.






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Garantie??? Vertel!
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 09-09-2017
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI Exclusive
Heb hem immers pas 2 weken. Ik heb een maand garantie en de verkoper heeft mij toegezegd dat 1 en ander softwarematige wordt weggeschreven bij de Citroen specialist. Plaatjes kan ik altijd nog doen dacht ik…. Kan dat kwaad softwarematige wegschrijven?






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Vermoedelijk heb je niet met een C6 specialist te maken.
Zelfs als het kan lijkt het mij niet de juiste route, zoals uiteengezet.
Software helpt NIET tegen vuil en lekke kleppen. Die auto stottert niet voor niets.
En wat kost dat allemaal? Afblinden is tientjeswerk. Zelf deed ik dat in 20 min.
Een schoonmaakbeurt? Met de hand ca een uur, maar de “waterstofmethode” is grondiger en effectiever. Opbellen en vragen.
Als je nu al, na twee weken, zorgen hebt over wat onderhoud aan een C6 kan kosten kan je hem beter asap wegdoen. Anders doe je geen oog dicht.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop