Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er kan een mechanische compressor op hé...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Turbo kan ook. Waarom eigenlijk niet gewoon alledrie? Zou 150pk haalbaar zijn? Op pakweg 900kg?
Dit begint een beetje op het café te lijken nu…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
MiGS schreef:Betere vulling zeker niet, misschien een betere menging.
Ja dat bedoelde ik ook, eigenlijk. Dacht aan de voorwervelkamer van meneer Ricardo (moet toch laten merken dat ik ooit colleges verbrandingsmotoren heb gelopen).
Trouwens wel knap om die pakkingen andersom te monteren.
Adri
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De voorwervelkamer bij een diesel is toch iets anders adri
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Harry Ricardo’s contribution was to understand the combustion process and develop a cylinder head that retained the simplicity and the low cost of the side valve layout, but which rethought the shape of the combustion chamber to provide both the greater compression required for power, and the improved gas mixing that he realised was essential for stable combustion and the avoidance of damaging detonation. This he achieved with an asymmetric profile to the combustion chamber which used a squish effect to induce turbulence in the gases above the rising piston, compressing them into the chamber to one side, where they were ignited by the spark plug.
Dit bedoelde ik. Is inderdaad ietsje anders dan de Comet voorwervelkamer, die Harry ontwikkelde voor dieselmotoren. Maar de Cometkamer was geïnspireerd door de benzinemotorontwikkeling. Voor beide uitvindingen kreeg hij ruim royalty’s.
Dit is allemaal Wiki-wijsheid omdat mijn collegedictaten te diep onder het stof zitten.
En ben nog steeds benieuwd of MiGS verschil (positief of negatief) zal merken.
Adri
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Omdat ik het hotspotgietstuk gesloopt heb ga ik niet op heel korte termijn antwoord kunnen geven of ik ook 70,9 briesende paarden gevonden heb, maar ik hou u op de hoogte.
Feije schreef:...een GS injectie… Het is wel eens eerder gedaan…
klopt, onder andere door deze man met gouden handjes:
Eddins motor
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Yeah! Wat gaaf! Doen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat filmpje onderaan die pagina ben ik inderdaad een keer tegengekomen. Mooi om te lezen hoe hij dat gedaan heeft. Zoals ik zei: alleen aan beginnen als je tijd over hebt .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Nou de inlaatpakkingen aan zijn destijds in ieder geval consequent gemonteerd, de overkant zat ook verkeerdom…
Vanmiddag een andere hotspot gemonteerd en een stukje gaan rijden. Het lijkt erop dat de grootste lekkage nu wel over is, alleen aan bakboord druppelt er nog iets. Ik kijk het nog even aan, hoofdzaak is dat ik het remvermogen nu permanent kan herstellen in plaats van 2 minuten, de remblokken zullen nu wel vetvrij blijven als ik ze vervang.
Vorige week net over de grens een dagje gaan plukken, en deze Spaanse meegenomen. Op het moment hoort het nog thuis in een spookhuis:
De nokkenassen zien er nog netjes uit, dat is het voornaamste. Op termijn in dit theater: X2 Potencia!
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wil je de leken onder ons uit de doeken doen wat er zo mooi en speciaal aan dit blokje is?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het is een X2?
Die zijn wel vet!
65 PK 1220
M’n pa had vroeger zo’n knaloranje.
Zat het dashboard er nog in?
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Puur uit nieuwsgierigheid: hoe rijdt zo’n x2-blokje dan vergeleken met de latere 1300? Rijdt dat anders?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Het lijkt wat feller, maar dat is ie eigelijk niet.
Wil wel graag toeren maken. Maar dat komt ook door de korte versnellingsbakken uit die tijd…
Dashboard is erg fraai
Zo’n kleurtje had m’n pa:
Met originele verstralers en piepkleine wieldopjes.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Inderdaad twee keer kijken voordat je ziet dat er wieldopjes op zitten . Fantastische kleurtjes natuurlijk. Waarom willen mensen dat nu niet meer? Waarom willen mensen per se grijs of zwart?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ik weet niet beter, heb dezelfde wieldopjes. Maar wel een grijze…