Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Och, verlies… Dat zou ook een kwestie van weer opnieuw opbouwen zijn. Misschien zou een nieuwe koppakking en het vlakken van de kop ‘m alleen al voor tijden redden. Maar aangezien de DX11 nu al zo ver is, moesten we maar eens besluiten dat het inderdaad veel beter is om daar nu tijd & energie in te steken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed, de pret kan gaan beginnen!
Komende week kan de auto naar de werkplaats en de nieuwe motor worden getrailerd. Er staat nogal wat op het programma:
- Controle stuurhuis en zo nodig vervangen
- Stuurkogels en fuseekogels waar nodig vervangen
- Wiellagers vóór voorzien van vetnippels
- Lekzakken rondom vervangen
- Blok & bak eruit en splitsen
- Remschijven afdraaien
- Motorruimte schoonmaken
- Nieuwe motor inbouwen en afmonteren
- Koeling vervangen, inclusief tunnel
- Vliegwiel en drukgroep samen balanceren
- Chassis versterken om het uitscheuren van de halve voortreinen te voorkomen
- Achterraamrubber vervangen (waarna, als het goed is, de hoedenplankbekleding ook weer normaal past)
- En nog diverse kleinigheden.
Het wordt wel een pittige onderhoudsbeurt, maar het uitgangspunt is dat de techniek daarna dan ook klaar is. De voorbereidende werken aan het aandrijfaggregaat gaan dan naar het draadje DX4: DX11 terwijl het werk aan de wagen hier te volgen zal zijn.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zet dan ook meteen vetnippels op de achterwiellagerhuizen.
En dan aan de onderkant, niet zo stom als ik aan de bovenkant.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Is een goed plan. Gaat ook op het lijstje.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Schijven afdraaien? Koop toch nieuwe… Je bent er nu toch bij…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het zijn nieuwe. Maar ja, die auto heeft weet ik veel hoe lang met vastzittende remklauwen en op de handrem geparkeerd gestaan. Nu zitten er in ieder geval van die mooie afdrukken van de remblokken op de schijven die er niet af willen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tja, wat is wijsheid dan he…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Twijfelgeval… Kan gebeuren. Maar als de boel eruit ligt kijken we wat dus inderdaad wijsheid is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Laten afdraaien lijkt mij wegens uren x tarief pas zinvol als je er een amateur voor vindt (zoals ik), anders kan het zomaar meer gaan kosten dan een stel nieuwe.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nieuwe kosten 85 euro…
of in “superkwaliteit” 275 bij citropech
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed, maar in de tussentijd moet het blok er dus wel uit. Dus: aan de slag!
Het torretje wordt eerst zorgvuldig blootgelegd. Gezien de hoeveelheid zooi die een DS onder de kap kan verzamelen lijkt het af en toe wel een opgraving.
Als je opgraaft, doe je wel eens wat vondsten. Het bergje onderdelen groeit gestaag.
En voor je er erg in hebt, is de juffer veranderd in een harteloos oud wijf
Het aggregaat aan de kraan:
Stiekem heb ik al even achter het achterdeksel van de cilinderkop gespiekt. Daar zit het dus nog gewoon vol bagger: metaaldeeltjes, kristallen vergane koelvloeistof en dikke roestslib. Hoe vaak heb ik dat blok nou gespoeld met o.a. azijn en met vaatwastabletten enz.? Een keer of 20, 25? En geloof me, dit blok is nog steeds Heel Erg Vies. Als je koeling verstopt of zwaar vervuild is, moet je blok open. Klaar.
En hoe heet wordt een DS-motor met een niet of slechts zéér beperkt gekoeld onderblok? Nou, de verf van het distributiedeksel is er af gebrand. De laatste restjes waren gewoon letterlijk tot as vergaan. Hoe lang heeft dat nou geduurd om die sleetse ouwe tor de nek om te draaien met een gebrekkige koeling? Eén korte zomer dus, reken in mijn geval op ongeveer 9.000 kilometer. Tja. Voor sommigen is dat ongeveer 20 jaar natuurlijk…
Het lijstje met aandachtspunten buiten de motor is ook niet erg kort overigens. Stuurkogels op het stuurhuis (stuurhuis blijkt toch nog in orde), veercilinders vóór, lekzakken rondom, aanslagrubbers rondom, kabelboom in de motorruimte, stuurkogels op de halve voortreinen, linker hulpstuurhuis (ik zal ‘s kijken of die op m’n sloper nog deugt), fuseekogels, twee voorbanden en nog zo wat meer van dat soort dingen: het gaat allemaal gebeuren. Nu is het relatief simpel en ach, dan is de APK straks in maart ook een hamerstuk. Da’s ook wel een fijne gedachte.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Beoordeel nu ook even de lassen van de draagarm ophangpunten
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat is een bekend gegeven inderdaad. Ze zijn al eens hersteld overigens, maar ik maak de boel toch rondom schoon onder de kap en dan is het goed te zien of dat eventueel opnieuw moet. Er komen daar ook versterkingen in het chassis.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hoe bepaal je dat de veercylinders gaar zijn? Komt zelden voor…
Hulpstuurhuis kan je openmaken en stellen.
Het is wel leuk om een hele berg nieuwe spullen op je auto te klussen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
In de hoogste stand wordt de pomptijd erg veel langer dan in de rijstand. De auto zakt vóór ook te snel en is in de loop van de tijd, met het korter worden van de pompinterval, ook steeds trager gaan stijgen.
Het is ook niet dat de auto er niet mee zou kunnen rijden, maar ach. Kom je over de hond, dan kom je over z’n staart, zeggen ze hier dan. Dus we maken dat gewoon in orde.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!