1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Motor overhit, waar mag ik aan denken
rickmeijen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-06-2008

- BX BX 1.6 tzi automaar
Gepost: 04 oktober 2017 08:34 AM

Goedemorgen, na vijf minuutjes rijden met mijn basis bx krijg ik een melding met thermostaat en stop oftewel overhit. Klopt ook wel de stoom komt onder de motorklep vandaan. Wagen aan de kant gezet en volgende dag, goed afgekoeld mag ik denken, olie en koelvloeistof gechecked. Allemaal prima. Met de bx weer naar huis en hetzelfde. Is duidelijk het motorblok maar heb geen gekke rook uit de uitlaat. Mag ik dan de koppakking wegstrepen? Of is het niet zo makkelijk? Heb fotos gemaakt van het geheel enkel heb geen online foto album dus plaatsen is wat lastig. Wat zijn de opties? Is sowieso niet een nieuwstaat bx, denk aan niveau pekelbak, is het dan nog de moeite? Bedankt alvast voor alle reacties.

Groeten rick

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 04 oktober 2017 08:45 AM
  [ # 1 ]

Misschien blijft je thermostaat dicht zitten. Als het koelwater op bedrijfstemperatuur is moet ie opengaan en moet de bovenste slang naar de radiateur toe warm worden. Dit kun je vrij makkelijk controleren. Zo’n ding kost een tientje of misschien vijftien euro, dus als dat het is valt het mee Wink.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
rickmeijen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-06-2008

- BX BX 1.6 tzi automaar
Gepost: 04 oktober 2017 08:57 AM
  [ # 2 ]

Mmmh, klinkt logisch. Ik had mijn verwarming ook vol opengezet maar er kwam geen warme lucht door de roosters. Er is overigens wel iets vrijgekomen kijkend naar het druipen en stomen. Ik zal het iig checken, goede tip. Thanks voor de snelle reactie

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 oktober 2017 09:41 AM
  [ # 3 ]

Warmte in het kachelcircuit is onafhankelijk van de werking van de thermostaat.

Ik denk dus meer in de richting van de waterpomp.
V-snaar nog heel en goed gespannen?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 04 oktober 2017 09:43 AM
  [ # 4 ]

Ik denk ook aan de schoepen van de waterpomp.  Als de thermostaat dicht blijft, wordt je kachel snel heet.

 

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 oktober 2017 10:46 AM
  [ # 5 ]

Eerst eens goed ontluchten! Als de kachel niet warm wordt terwijl de motor dat wel is is dat 9 van de 10 keer door lucht in het systeem.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 04 oktober 2017 02:18 PM
  [ # 6 ]

Tsja, maar vervolgens is de vraag natuurlijk hoe die lucht in het systeem gekomen is…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 oktober 2017 03:57 PM
  [ # 7 ]

En ga niet rijden tot probleem is opgelost, anders kan je zometeen wel de koppakking gaan doen..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
rickmeijen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-06-2008

- BX BX 1.6 tzi automaar
Gepost: 05 oktober 2017 12:08 PM
  [ # 8 ]

Smile was niet van plan om te gaan rijden idd. Daar wordt ie ook te snel heet voor. Eerst maar ontluchten, even opzoeken hoe en waar, en als dat niks doet het thermostaatverhaal. Bedankt voor de reacties, super!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 oktober 2017 12:13 PM
  [ # 9 ]

Naar mijn idee lost de thermostaat vervangen het probleem niet op.

Als het kachelcircuit niet warm wordt is er geen circulatie.
De waterpomp verzorgt deze, dus die het eerst te bekijken.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 oktober 2017 12:26 PM
  [ # 10 ]

Als er lucht zit wordt kachel ook niet warm..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 oktober 2017 12:31 PM
  [ # 11 ]

Bij nader inzien zou ik het zelf ook niet snel in de thermostaat zoeken als de kachel niet warm wordt inderdaad.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 oktober 2017 05:24 PM
  [ # 12 ]

Om de waterpomp te vervangen moet de hele distributie los.
Begin eerst bij de mogelijke oorzaak die het simpelst te verhelpen is. In dit geval ontluchten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 oktober 2017 05:27 PM
  [ # 13 ]

Wel nee!

BX 14 uit 1986, heeft een 150-blok wat achterover ligt.
Waterpomp staat er bovenop en wordt met een V-snaar aangedreven.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 oktober 2017 06:45 PM
  [ # 14 ]

Wat niet wegneemt dat ontluchten de simpelste eerste stap is natuurlijk Wink.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 oktober 2017 07:05 PM
  [ # 15 ]
Feije schreef:

Tsja, maar vervolgens is de vraag natuurlijk hoe die lucht in het systeem gekomen is…

Dat vraag ik mij dus ook al even af.

Ik kan mij het luchtprobleem wel voorstellen als de kvs ververst is en er daarna koelproblemen zijn.
Maar dat maak ik niet op uit het verhaal van Rick.

Dus ga ik toch meer voor een verstoorde circulatie als gevolg van een pompprobleem.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook