Hallo allemaal.
Ik heb sinds vanochtend ontdekt dat ik olielekkage heb thv wat ik nu kon zien de rollenspanner rechts bij de multiriem.Zit hier ergens een o ring of pakking wat lek kan zijn? Is dit dan zelf te doen zonder speciaal gereedschap? Doe veel aan mijn auto zelf. Ga proberen morgen met meer licht te lokaliseren waar het precies vandaan komt. Maar het is ter hoogte van die zwarte beschermkap bij de multiriem.
Vr gr Thierry
Ik heb de zijkant vrij gemaakt om beter bij het blok te komen. Olie komt vanaf de waterpomp naar beneden. Zit achter de waterpomp een olieafdichting? Of moet ik nu meer aan het kleppendekselpakking denken? Daar is het nu niet te zien omdat het luchtfilter in de weg zit.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Vanaf de waterpomp komt geen olie? Of krukaskeering, of keering nokkenas, of inderdaad kleppendeksel paking, maar haal eerst alles weg zodat je goed zicht hebt, je wil niet weten hoeveel winddruk er onder de kap is, die olie lekage overal heen verspreid,
Dus de lekage kan zo maar van voren komen, en wordt dan door de wind, ergens anders heen geblazen,
Ik heb alles met remmenreiniger schoon gemaakt en het komt vanaf boven de waterpomp en loopt daar langs naar beneden. Mocht het de nokkenas keerring zijn is dat zelf te doen? Of moet de cilinderkop eraf?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een 1.4 VTi, een EP 3 dus, heeft een nokkenasketting en geen riem.
Dus ook geen nokkenaskeerring.
Olielekkage aan de achterzijde van de kop, aan de rechterzijde?
Daar zit de nokkenassteller van de inlaatnokkenas, heeft een O-ring om de olie binnen te houden.
Om te kunnen zien of het daar daadwerkelijk lekt moet toch echt het luchtfilterhuis van zijn plek.
Dat lukt binnen 5 minuten.
Maar plaats eens een foto, dat zegt zoveel meer als tekst.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Bedankt voor de info, ga zaterdag ff kijken. Zit het luchtfilter ook onder nog vast of kun je van boven alles loshalen? Die nokkenassteller heeft dus een o ring die waarschijnlijk lekt en is dus zelf te doen zag ik. Even bij de dealer halen vandaag of morgen.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Eerst aan intredezijde de zaak los, zit met 1 boutje vast.
Dan deksel eraf en daarna de onderbak los trekken van het inlaatspruitstuk, zit op twee rubbers vast.
Kan dan voldoende van zijn plek om met een spiegeltje de achterkant van de kop te bekijken.
Dat zou ik dus eerst doen, voordat ik een nieuwe O-ring ging halen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Duidelijk. Maar omdat ik a.s weekend pas weer kan sleutelen dacht ik mocht het ( denk ik voor 99% qua omschrijving) de o ring zijn, kan ik de klus afmaken. O ring zal een paar euro zijn toch?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De groene ring dus.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat is mooi duidelijk zo. Maakt het nog uit of de ring zwart of groen is? Misschien heb ik de juiste diameter en dikte nog thuis?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En mocht het toch niet de ring zijn, grote kans dat het dan de kleppendekselpakking is.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Blijkt een grote bout met afdichtring los te zitten net onder de inlaatnokkenassteller. Kon hem met de hand losdraaien maar eruit lukt niet vanwege het plastic inlaatspruitstuk. Vastdraaien is nog niet gelukt want er zo weinig ruimte dat er geen sleutel ( denk 26/28 mm) op past.
Wat een kl.te bout en waarom nu los na 140.000km pffff. Is hier een speciale sleutel voor? Of hoort het af fabriek muurvast te zitten? Er past net geen dop op vanwege het inlaatspruitstuk.
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 06-03-2008
- CX Gti Turbo 2
dat is waarschijnlijk je ketting spanner. Dus niet je motor starten voordat die bout vast zit!
Sleutel 28mm, is vrijwel zeker de kettingspanner. ( die is ongeveer 8 cm lang…). Zul je toch moeten proberen vast te draaien met een steeksleutel. Als je er een dop op wilt zetten moet je ook het gasklephuis nog verwijderen. ( Zit met 3 torx schroeven vast ).
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nr. 14.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Mooi plaatje. Het is inderdaad de bout dan van de kettingspanner die los zat/zit.
Moet alleen ff een korte sleutel 28 mm regelen. Je kunt maar weinig ” slag” maken vanwege de beperkte ruimte. Iedereen bedankt voor het reageren.
Gr Thierry