7 van de 10
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
DS23: DX11 motor!
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 september 2017 09:49 PM
  [ # 91 ]

Het gat in dat ‘blokje’ heb je nodig om de koppelingsregelaar van een halfautomaat op te zetten. Bij een handbak, zoals ik heb, is dat niet nodig. Maar daar heb je dus het enige verschil tussen een post-1968 inlaatspruitstuk voor een BVH en voor een BVM te pakken.

De gele kleur van het peilstok-oog is bij mijn weten organiek, zei het dat ik niet de exacte RAL-code heb vastgesteld maar dat ik gewoon de eerste de beste spuitbus signaalgeel uit m’n voorraad heb gepakt. Wat ik niet wist, is dat de ‘business end’ van de peilstok kennelijk ook aan één kant lichtgekleurd geverfd hoort. Bij mij is dat in de loop van de tijd een soort licht-beige geworden.

Edit: Dat boutje is inderdaad de afdopping van een vacuüm-punt. Behalve dat je daarmee een oud type LPG-installatie mee kunt sturen, kun je er ook verschillende bovensmering-systemen aanhangen. Of in principe vacuümvervroeging, mocht je een daartoe geschikte verdeler kunnen vinden/bouwen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 20 september 2017 11:03 PM
  [ # 92 ]
Penny Lane schreef:

Zo beter, Hans?


Derk

Mooi werk Derk! Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 september 2017 09:29 AM
  [ # 93 ]
JGA schreef:

Dat boutje is waarschijnlijk een afdopping van een voormalige vacuumslang-aansluiting voor een LPG verdamper. Die oude LPG-systemen regelden de hoeveelheid instromende LPG op basis van het vacuum in het inlaatspruitstuk.

Nee. het vacuum was om de stationair klep open te trekken. Als de motor afslaat gaat die klep dicht. Is een -oude- veiligheids maatregel.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 oktober 2017 06:35 PM
  [ # 94 ]

Vandaag is het niet zo heel hard gegaan. Wel zijn blok en bak nu van elkander gescheiden:

Daarna is het vliegwiel en de koppeling van de oude motor af gekomen. Dat is in principe gewoon herbruikbaar. Blijkbaar heeft de koppeling er niet eens lang in gezeten. De auto is ergens eind vorige eeuw, kort voordat ze is stilgezet, nog vrij ruig aangepakt geweest en dat betekent dat er soms ook mazzeltjes tevoorschijn komen.

Je kunt ook zien dat het eigenlijk al vreemd is dat de waterpomp nog gesloten op het blok stond. Er is nauwelijks een pasvlak over voor het waterpomphuis. Ik ben behoorlijk nieuwsgierig naar wat er verder onder het koppie vandaan komt!

Verder heb ik vandaag de onderdelen voor de linkerkant van het aggregaat schoongepoetst en weer aan de nieuwe machine gehangen. Dat er al het één en ander gebeurd was, levert in ieder geval op dat er ook verscheidene onderdelen zo overgezet kunnen worden.

En zo knutselen we rustig voort. De spullen die weg moeten (de startmotor bijvoorbeeld kan nu mooi even opgefrist worden en drukgroep & vliegwiel kunnen samen gebalanceerd worden) liggen ‘klaar voor verzending’ en de versnellingsbak staat rechtop in een grote opvangbak zodat die geschrobd kan worden. Waterpomphuis en waterpomp kunnen schoon en eventueel gemonteerd worden (dan kan er ook weer een hijsoog aan, dat heeft zo z’n voordelen). En dan moet eerst de motorruimte schoon & netjes voordat al dat moois er in kan worden getakeld, dus ‘t kan momenteel vrij relaxed aangepakt worden.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 05 oktober 2017 02:14 PM
  [ # 95 ]

Het geheel ziet er geweldig uit! Welke groene RAL kleur heb je gebruikt voor het blok?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 oktober 2017 06:31 PM
  [ # 96 ]

Geen idee eigenlijk. Ik vond ‘t wel een nette groene kleur. Maar er is nog wat van over, dus ik zal morgen even op ‘t blik spieken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 05 oktober 2017 07:14 PM
  [ # 97 ]

Dank je wel, wil binnenkort mijn blok ook opnieuw in de kleur zetten.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 oktober 2017 08:48 PM
  [ # 98 ]

Even wat anders, ik zit bewonderend te kijken naar die mooie originele benzinepomp.
Is die nieuw of heb je die gereviseerd?
De membranen zijn niet meer nieuw te krijgen voor zover ik weet…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 oktober 2017 09:03 PM
  [ # 99 ]

Het is een nieuwe. Ik had ‘m al eens op de DY3 gezet omdat de originele lekte als een vergiet. Deze is een stuk kleiner dan een originele en dat scheelt prettig ruimte bij het werken aan de linker motorsteun of de treiterslang. Of bij het verwijderen van de pomp om daar allemaal nóg beter bij te kunnen Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 oktober 2017 08:40 PM
  [ # 100 ]

Intermezzo - De zwanenzang van een DY3
Postmortem op een opgestookte motor

Vandaag is de oude motor van de DS door I vakkundig (grotendeels) ontmanteld. Tja. Wat zullen we er van zeggen? Het is allemaal niet geweldig. Eerst dan maar het goede nieuws: de klepzittingen en de tuimelaarassen blijken nog behoorlijk netjes te zijn.

Daarna enige stilte alvorens het bericht te hervatten. Voor het overige is het blok namelijk écht op. Forse stootkragen in de cilinders en hoewel het (relatief) meeviel toch eigenlijk nog wel een boel troep in het onderblok. De buitenwanden van de cilinders zijn flink verkalkt, wat de koeling niet bevordert.

Erger nog is het met het bovenblok. Te beginnen met de koppakking. Lek op drie cilinders…  Overal waar de openingen tussen onderblok en cilinderkop voor de koeling toch al vrij klein zijn, waren ze grotendeels met prut dichtgeslibd. Voor in de kop, direct achter de waterpomp, was de kop inmiddels wel grotendeels van prut en loszittende metaaldeeltjes ontdaan, maar verder naar achteren was dat nog altijd volop aan de orde: metaalsplinters die aangeven dat de kop nog altijd aan het vergruizen was, dikke klodders roestslib, kalk en gekristalliseerde koelvloeistof. Allemaal bagger die, zonder het blok te strippen, er écht niet meer uit was gekomen. Alle pasvlakken zijn rond de openingen voor koelwater zwaar aangevreten (hoewel het ook nog wel veel erger kan). Verder moet er op een gegeven moment een klep zijn blijven hangen: er is één nok waar putten in geslagen zijn, één kromme stoterstang en ten minste vier stoterbussen met zware putvorming. De andere hebben lichte tot matige putvorming. Ondanks de nette tuimelaarassen en klepzittingen kijk je dan toch naar een ruïne van een DY3-motor. Deze machine had hoe dan ook zonder volledige herbouw niet verder gekund. De motor is écht helemaal op.

Wat je ook ziet is dat je op een gegeven moment met spoelen ook gewoon niet meer genoeg resultaat haalt. De methode van Han om via het onderblok te spoelen is nog het meest zinnig omdat je dan ook werkelijk je onderblok meeneemt in plaats van dat je er alleen maar boven overheen roert, maar zonder een blok open te maken weet je niet wat voor vervuiling je bij de hand hebt. Azijnzuur en dergelijke doen op een gegeven moment láng niet voldoende om een vuil geworden motor ooit weer echt schoon te krijgen. De kalkaanslag op de cilinderbussen bijvoorbeeld kan heet genoeg worden om te verglazen. De emaillelaag die dan ontstaat krijg je echt niet meer van die bus af, maar koelen doet-ie dan ook niet meer. Kortom: als je écht van je koelproblemen af wilt, zul je een blok toch écht open moeten trekken.

Wat dit allemaal wel heeft opgeleverd, is een diep respect voor de korteslag DS-motoren. Wat zijn die dingen ongelooflijk sterk! Deze machine heeft zo te zien echt al een héle beste boodschap gedaan en is over de afgelopen zomer ondanks alle ellende en een volkomen disfunctioneel koelsysteem toch maar weer 9.000 kilometer verder gekomen. En het liep nog steeds: de auto is (letterlijk, zowat…) onder eigen stoom de werkplaats in gereden.

In ander nieuws: de versnellingsbak van de DS heeft ook nooit echt lekker geschakeld. Vooral de tweede en derde versnelling waren eigenlijk alleen rond de 2500 toeren redelijk te schakelen: het enige toerental waarop de tandwielen toch al wel min of meer synchroon draaien. Bij het openmaken van de bak bleek dat, naast ruimte in het differentieel, er ook echt wel sprake was van versleten synchromesh-ringen. De tandwielset is an sich wel in orde. Maar goed: het is tijd voor niet alleen een andere motor, maar ook een andere bak. Eén en ander staat inmiddels in de week.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 oktober 2017 09:29 PM
  [ # 101 ]

Wat is dat voor deksel boven de cilinderkop?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 oktober 2017 09:30 PM
  [ # 102 ]

Bakdeksel Jan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 oktober 2017 09:47 PM
  [ # 103 ]

Overigens is er inmiddels een bruikbaar waterpomphuis georganiseerd; het oude had zo langzaamaan wel érg veel putcorrosie gekregen. Dat, een vliegwiel en een koppeling en dan kunnen blok en bak wel zo ongeveer weer aan elkaar geschroefd worden. Als we dan de startmotor weer fris terug hebben is het aggregaat wel weer zo’n beetje aan inbouw toe. Maar dan moet eerst de auto nog even voorbereid worden (chassis schoonmaken en versterken, kabelboom onder de kap aanpakken).

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 oktober 2017 11:57 PM
  [ # 104 ]
waterman schreef:

Bakdeksel Jan.

Ah, nu zie ik het! Het is de stang die de schakelvorkstangen bedient. Merci!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 oktober 2017 07:48 PM
  [ # 105 ]

Het is allemaal in de sector kleinigheden nog, maar er zit weer een waterpomp aan de DX11.

En deze keer mét gradenboogje!

Dat is allemaal op zich helemaal niet spectaculair natuurlijk. Maar inmiddels zijn vliegwiel & drukgroep weg om samen gebalanceerd te worden en is de startmotor voor een servicebeurtje weg. Als dat allemaal terug is kan ik maar beter voor een schone machinekamer gezorgd hebben, want dan zal-ie er toch écht een keer in moeten…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
7 van de 10
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook