Recent is bij de garage de koelvloeistof temperatuursensor van mijn Peug 206 vervangen. Hiermee werkt het stationair draaien weer naar behoren.
Nu merk ik dat mijn Saxo 1.4 automaat uit 2000 dezelfde problemen begint te vertonen. Heb het gaskleppenhuis en stappenmotor al gereinigd, dit heeft absoluut een positief effect gehad. Maar nog valt af en toe de motor voor bijvoorbeeld een stoplicht terug in de toeren en blijft hij maar net draaien.
Nu vind ik weet ik hoeveel verschillende sensoren. Ik heb gekeken en ik heb een groene en blauwe connector, als ik het juist heb moet ik de groene hebben (die zit volgens mij ook op het thermostaat huis).
De eerste vraag is dus, welke moet ik dan hebben? Volgens Citroen Servicebox is de motorcode TU3JP (geen airco). Moet ik dan gewoon een willekeurige kopen met groene stekker? Is dat altijd de juiste?
Bijvoorbeeld:
http://www.mister-auto.nl/fl/temperatuursensor-koelmiddel/hella-6pt-009-309-161_g830_a0026PT!009!309-161.html
of
http://www.mister-auto.nl/fl/temperatuursensor-koelmiddel/magneti-marelli-171925011010_g830_a095171925011010.html
of
http://www.mister-auto.nl/fl/temperatuursensor-koelmiddel/fae-33600_g830_a24033600.html
Gaat me niet zozeer om de prijs en bestel liever niet bij Mister Auto met zijn huismerken vermomd als duur merk. Maar het gaat me om het idee welke of dat ze allemaal gelijk zijn.
En vraag twee, als ik de juiste heb en ga vervangen. Moet ik dan het koelsysteem eerst aftappen of kan ik hem met koude motor en losgekoppelde accu gewoon losdraaien en vervangen?
Dank!
Geen Citroën meer
Vin nummer invoeren bij service citroën, onderdeelnummer opzoeken.
Geeft het juiste onderdeel nummer aan.
Kun je met dit oem nummer zoeken bij andere auto onderdelen leveranciers.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Koelvloeistof vervangen lijkt me niet nodig. Maak wel het koelsysteem van tevoren drukloos door de dop los te draaien, anders sproeit het alle kanten op als je de sensor verwijdert (eigen ervaring). Na vervangen van de sensor de motor op laten warmen met de kachel aan(rijd gerust een rondje), en eventueel koelvloeistof bijvullen indien nodig (dat dan weer bij koude motor).
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
ronjo schreef:Vin nummer invoeren bij service citroën, onderdeelnummer opzoeken.
Geeft het juiste onderdeel nummer aan.
Kun je met dit oem nummer zoeken bij andere auto onderdelen leveranciers.
Helaas niet te vinden in service Citroën. Hij staat wel op de tekening met nr 5, maar nr 5 staat verder niet in de lijst
Geen Citroën meer
2d schreef:Koelvloeistof vervangen lijkt me niet nodig. Maak wel het koelsysteem van tevoren drukloos door de dop los te draaien, anders sproeit het alle kanten op als je de sensor verwijdert (eigen ervaring). Na vervangen van de sensor de motor op laten warmen met de kachel aan(rijd gerust een rondje), en eventueel koelvloeistof bijvullen indien nodig (dat dan weer bij koude motor).
Duidelijk, thanks!
Geen Citroën meer
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Het OEM nummer voor de koelvloeistoftemperatuursensor is 1338 55 voor een Saxo met TU3JP-motor.
Dat is een vrij algemene groene sensor. Uitwisselen door vooral snel te zijn. De oude losdraaien en verwijderen en de nieuwe vast klaar leggen om direct weer in het gat te kunnen schroeven. Je verliest dan nauwelijks koelvloeistof.
Wel even peilen vooraf en achteraf om het niveau weer op peil te hebben. Dus wel even een litertje aanschaffen en geen water bij je koelmiddel mengen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
GW-tje schreef:Het OEM nummer voor de koelvloeistoftemperatuursensor is 1338 55 voor een Saxo met TU3JP-motor.
Dat is een vrij algemene groene sensor. Uitwisselen door vooral snel te zijn. De oude losdraaien en verwijderen en de nieuwe vast klaar leggen om direct weer in het gat te kunnen schroeven. Je verliest dan nauwelijks koelvloeistof.
Wel even peilen vooraf en achteraf om het niveau weer op peil te hebben. Dus wel even een litertje aanschaffen en geen water bij je koelmiddel mengen.
Dank je wel, hiermee kan ik weer vooruit!
Het risico dat er koelvloeistof in de put verdwijnt neem ik dan, ik heb toch altijd een kannetje staan en dat zijn de kosten niet.
Thanks again!
Geen Citroën meer
Half leuke update, de Saxo doet het weer prima. Dus daarmee lijkt alles opgelost.
De 206 met hetzelfde blok (KFX/TU3JP) blijft problematisch. Stappenmotor vervangen, gaskleppenhuis vervangen en temp sensor vervangen en nog steeds uitvallen als je op de koppeling gaat bij afremmen… Dus wat dat betreft ben ik niet blij.
Geen Citroën meer