Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Je kunt aan een katalysator niet zien of hij defect is, of er moet een groot gat in gebrand zijn. Dus aan de diagbox met deze motor. Iemand met verstand van zaken moet vrij snel kunnen concluderen of je lambdasensoren in orde zijn en of je katalysator nog voldoende presteert. Als dat niet zo is, zal er ook een P0420 gelogd worden in het motormanagement.
Wat gebeurt er met je bougies? Hoe ziet zo’n defecte bougie er dan uit? Als de electroden wegsmelten is er sprake van een te arm mengsel. Maar er is maar 1 manier om deze storing te tackelen: Diagbox en live-data uitlezen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
De bougies hebben al 4 een andere kleur 1. oranje rood achtige kop 2. ziet er uit als nieuw 3. zier er iets bruinachtige uit lijkt op normale verbranding 4. heeft een gedeeltelijk zwarte kop . er zijn dus geen doorgebrande elektrodes , die P00420 code kan alleen bij de officiele Citroen dealer?
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Nee, hoor. Je kunt op diverse adressen een ELM 327 mini bluetooth apparaatje kopen die je op de OBDII aansluiting drukt.
Met een appje als Torque op je smartphone kun je dan de storingen uitlezen en eventueel wissen. Die ELM327 kost bij Bol.com ongeveer 10 euro en bij Aliexpress een luttele 2,50. De appjes vind je in de playstore. Ook kun je met diverse appjes live-dat uitlezen. Als je dat wilt kun je beter voor een USB variant kiezen die je op een laptop aansluit. Blue-tooth is daar eigenlijk te traag voor.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Wat je daar noemt zou ik dus moeten hebben , hoewel ik bij de genoemde prijzen mij afvraag of t kwalitatief wel iets voorstelt , de citroen dealer rekent € 32 voor t uitlezen van de storing , de plaatselijk ongebonden merk garage doet t gratis , bij t uitlezen zijn er meestal zon 8 storingen zichtbaar die door de tijd zijn opgebouwd dus aan zon uitlezing heb ik dan ook niets aan , je moet m uitlezen op t moment dat t storingslampje weer begint te branden na de reset , ik zal dan eerst eens zon ELM327 aanschaffen , ( die werkt op alle auto s?) bedankt voor d etip.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
De ELM327 is gewoon een eenvoudige elektronische postduif die in staat is om alle gegevens die beschikbaar zijn aan de OBDII-poort door te sturen naar een smartphone of laptop. De software die daarop geïnstalleerd is doet de rest.
Maak je geen zorgen over de kwaliteit; het werkt perfect. Uiteraard kun je hele dure apparatuur aanschaffen maar dat is echt niet noodzakelijk. Feit blijft dat je jezelf kunt redden en niet elke keer naar de garage hoeft en zeker niet naar de dealer die voor het uitlezen zijn tijd vergoed wil zien.
OBDII is op elke auto van na bouwjaar 2000 aanwezig en dan is de ELM327 bruikbaar.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
kijk dat lijkt mij relevante informatie waar ik wat aan heb , ik zal na mijn trip naar Zweden waar ik nu mee bezig ben mij is zon apparaatje aanschaffen eerst maar eens kijken of de auto heelhuids terugkomt , nog bedankt voor de tips .
Goede morgen , ik heb die elm327 besteld , na een wat trage verzendzendtijd en wat aanloopproblemen met installeren kon ik dan vanmorgen eindelijk een diagnose stellen :
Foutcode P0420 Katalysator werkt onder capaciteit
Foutcode P0300 misslag bougievonk (wat ik dus zelf onder t rijden al vast gesteld heb)
Foutcode P1336 dito : misslag bougievonk willekeurige cilinder
t lijkt er dus idd sterk op dat de katalysator overleden is , ik heb er nog 1 op reserve liggen die 160.000km gelopen heeft en ben aan t overleggen of ik deze zal monteren ......
Wel verbluffend wat er technisch allemaal mogelijk is , met dat apparaatje lees je de storingen uit op je telefoon en dat voor 1 tientje terwijl de Citroen dealer 32€ rekent waar je ook nog eens een half uur kunt wachten op je beurt , die had ik dus 5 jaar eerder moeten hebben .
bastian schreef:
terwijl de Citroen dealer 32€ rekent waar je ook nog eens een half uur kunt wachten op je beurt
Dan moet je op zoek naar een andere Citroën dealer. Ik bel vaak even van te voren dat ik er aan kom met een storing en dat ik ‘m ff uitgelezen wil hebben. Met 10 minuten (auto binnen zetten, uitlezen, even wat testen, vervolg actie bespreken, auto weer buiten zetten) ben ik weer onderweg naar huis.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
De meeste dealers doen dat echter niet. Zelfs die 32 euro is nog een net bedrag. Heb ook wel eens het dubbele gezien…...
Maar bastian moet nu wel eerst de storing van zijn misfires oplossen. Doe je dat niet, dan is de volgende katalysator ook zo weer kapot.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Daarom heb ik na de tip van GW tje die losse ELM ook gekocht zo hoef ik niet telkens naar de garage om uit te lezen en t bespaart je nog geld ook , de citroen dealer berekende niet alleen 32€ voor t uitlezen maar afgelopen zomer ook al eens € 429 aan zoektijd voor t ontbreken van de startonderbreker in de sleutel , dat is een dingetje van 2mm bij 2mm en daardoor wilde de auto niet starten , maar nu terug naar de storing , de kat. is defect en er zit een storiing in de ontsteking ,nu wordt door GW gesuggereerd dat de kat. kapot gaat door de overslaande bougies terwijl ik juist dacht dat t andersom was : de bougies slaan over ( raken defect door vervuiling , oververhitting) omdat de kat. defect is ,ik dacht eerst dat dit niet kon maar zoals eerder al beschreven is alles van de ontsteking al vervangen en kan ik hier geen andere oorzaak bedenken ... , wie heeft er gelijk ?
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Het gaat er niet om wie er gelijk heeft…...
Als in jouw motor het mengsel niet goed ontstoken wordt praten we over een misfire. In de uitlaatgassen zijn dan nog onverbrande resten uit je brandstof aanwezig en een hoeveelheid onverbruikte zuurstof. Hiermee gaat je lambdasonde aan het werk en die zal het motormanagement vragen om meer brandstof toe te voegen. Nog meer…..
Het slecht verbrande mengsel moet je katalysator zien te verwerken en dat gaat niet zo lang goed.
Gevolg dus van te lange misfires? Juist…...een defecte katalysator en dientengevolge een P0420.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Ja ik had toch graag geweten wie er gelijk heeft, t is daarmee niet gezegd dat ik gelijk wil of moet hebben , als jij gelijk hebt is t voor mij ook goed , als t is zoals jij t zegt dan heeft t ook geen zin om de kat. te vervangen en zal wederom de oorzaak van de defecte bougies gezocht moeten worden waar dit verhaal ook mee begonnen is , met de storingsanalyse van vandaag komt deze niet voor de dag ( m.u.v die kat. mss?) , momenteel zitten er NGK Iridium cat. 3 bougies gemonteerd , deze zouden t normaliter zon 70.000km uit moeten houden , momenteel is de storing minder sterk aanwezig , toch start de motor iedere morgen op 3 pootjes om vervolgens na ca. 1 minuut stationair draaien op 4 pootjes te lopen , de misslagen van de ontsteking is nog licht aanwezig vooral als de auto er aan trekken moet .
Laatste stand van zaken : Katalysator afgelopen week vervangen , storing van overslaan bougies blijft , resultaat 0 .