Koplampen schijnen niet constant.
Chager
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 10-09-2017

Gepost: 09 oktober 2017 07:31 PM

Hallo,

Mijn verlichting (dim-en grootlicht +verstralers) brand niet constant dezelfde sterkte.
Gemeten bij draaiende motor:
Bij dynamo 13.8 V constant
Bij spanningsregelaar (extern ) 14.2 V bij lichten uit en 14.8 V bij lichten aan.
Ik krijg dus te veel spanning op de verbruikers. Pitten kunnen dit niet aan maar ook de clignoteur doet wat overspannen.

Spanningregelaar kapot?

Profiel  
 
bastian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 09 oktober 2017 07:36 PM
  [ # 1 ]

hallo , nee spaningsregelaar is niet kapot , 14,2v - 14,8v zijn normale waardes , ik denk eerder dat je ergens een kleine korsltuiting of massaprobleem hebt .

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 oktober 2017 10:16 PM
  [ # 2 ]

14,8V vind ik wel wat hoog.
14,0V is dacht ik de richtlijn. 14,4V kan ook nog prima.
Dat de lichten licht “knipperen” is normaal bij de ouderwetse spanningsregelaar.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 09 oktober 2017 10:19 PM
  [ # 3 ]

Voor een DS is 14,8 nogal hoog.
Erg vreemd dat je over de dynamo een lagere spanning meet, dat kan eigenlijk niet.
Veel voorkomend is een massa probleem van de spanningsregelaar. Spanningsregelaar krijgt massa via het accu frame en dat is geen goede verbinding. Dat maakt dat je een niet stabiele spanning krijgt en daardoor wisselende sterkte van de lampen. Even een extra draadje van spanningsregelaar naar min accu trekken.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bastian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 09 oktober 2017 10:28 PM
  [ # 4 ]

14,8v zit idd tegen de max. bovengrens aan maar bij moderne auto s is deze meetwaarde vrij normaal , in de vraag van de vraagsteller was t mij niet duidelijk dat t om een oude DS ging .

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 oktober 2017 09:32 AM
  [ # 5 ]

Ja bastian,

Als de vraag wordt gesteld in het ID/DS deel kan je er wel van uit gaan dat het een ID of Ds is. Dynamo technisch zijn die gelijk.

14,8 is veeel te hoog (voor een DS). De oude lood zink accu kan dan al gaan koken…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook