51 van de 57
« Eerste  < Vorige 49 50 51 52 53 Volgende >  Laatste »
   
Bandentopic "A"-alternatieven
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 september 2017 09:36 AM
  [ # 751 ]

Plaats van het ventiel is ook anders.
Volgens mij past er in een originele velg niet eens een tubeless ventiel…

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 16 september 2017 10:30 AM
  [ # 752 ]

JanSr, een band kan als Tubeless genoteerd staan, maar dat betekent slechts dat hij geschikt is om zonder BiBa gemonteerd te worden, mits op een passende velg. Dat de XVS tubeless heet betekent dus NIET dat na er ooit een DS met tubeless wielen de fabriek uit is gekomen, en naar mijn weten is dat ook niet zo.

Tubeless wielen hebben in het velgbed een extra hobbel, de hump, die voorkomt dat de band er opzij gedrukt wordt (en leegloopt). Daarnaast moet de velg ook nog luchtdicht zijn en dat is met een geklonken velgbed niet vanzelfsprekend. Ook moet de rand waartegen de hiel drukt mooi glad zijn.

Voor plaatjes van de hump: google eens naar afbeeldingen op “wheel hump”

Een tubeless band kan ook mét binnenband gemonteerd worden, zo rijden tegenwoordig bijn alle DS’en ter wereld. Echter: als er aan de binnenkant ruwe of scherpe randjes of ribbels zitten kunnen deze de binnenband beschadigen. Daarom is het verstandig eventuele randjes wat af te schuren met korrel 120 of zo, de band goed uit te zuigen en een handje talkpoeder in de band te doen. En áls je door een spijker rijdt, loopt de band binnen een seconde leeg omdat de binnenband scheurt en de buitenband van de velg komt en de lucht doorlaat.  Zoals je hebt ervaren…

Voordeel van volledig tubeless is dat een klapband bijna niet meer voorkomt. Bij lekkage door een spijker o.i.d zal de band heel langzaam leeglopen.


Samengevat: Standaard DS-velgen zijn NOOIT voorzien van een hump, en zijn in principe NIET geschikt on zonder BiBa te gebruiken, ongeacht welke buitenband je er op zet.

Tubeless buitenbanden kunnen (met enige voorzorg) prima met binnenband op een oude velg.

Het prettigst en veiligst is tubeless buitenbanden zonder BiBa op een tubeless-geschikte velg, dus met hump. En die velgen zijn te koop (zie eerdere post), al dan niet compleet met Retro buitenband.

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 september 2017 10:46 AM
  [ # 753 ]

Ik denk dat dit de juiste redenering is!

Nog een kleine aanvulling:
De XVS heeft enkele vrij scherpe ribbels aan de binnenkant, de Retro heeft zeer veel afgeronde ribbels, ik heb de indruk dat hier niet geschuurd hoeft te worden.
De X-As is echt helemaal glad van binnen, dus echt gemaakt voor montage met biba.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 29 september 2017 07:33 PM
  [ # 754 ]

Via Sanders heb ik aan de voorkant banden van het merk Retro laten monteren. Het profiel ziet er klassiek uit en inmiddels heb ik er best al wat kilometers mee gereden, meestal met droog weer maar in ieder geval in Nederland. Achter liggen Vredesteins. Zowel voor als achter heb ik nog 6-7 mm profiel.
Afgelopen augustus ben ik met de DS naar IJsland geweest en heb daar de banden op allerlei ondergronden en weertypes kunnen testen. Ook op natte gravel wegen is er ruim voldoende grip. Indien de grenzen op deze ondergrond worden opgezocht glijdt de auto in z’n geheel een beetje zijwaarts, maar zeer controleerbaar.
Ik weet niet of deze banden in aanmerking komen voor de A-alternatief status maar ik vond het ‘t vermelden waard.
Groetjes,
Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 11 oktober 2017 10:31 AM
  [ # 755 ]

Vorig jaar nieuwe XAS rondom op de DS gelegd. Nu na 19500km aan de voorzijde slicks. Al sinds 17.500km is het mooie eraf…. Trieste kwaliteit tegenwoordig als je het mij vraagt….

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 11 oktober 2017 02:52 PM
  [ # 756 ]

Het zou ook zomaar kunnen zijn dat je, zonder het zelf te realiseren, een Bleifuß hebt.

Rinus

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 11 oktober 2017 06:32 PM
  [ # 757 ]

Sporing in orde?
Zelf uitlijnen kan volgens onderstaande DS-TT film
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227492/

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 12 oktober 2017 10:23 AM
  [ # 758 ]

Zoals goede Zweedse auto’s vandaag de dag ook goeddeels made in China zijn, komen goede Franse autobanden tegenwoordig ook uit China. Wen d’r maar aan.

Value for money: Retro’s, na ruim 20k, voorbanden, sorry, gisteren zandpad gereden:

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 12 oktober 2017 10:42 AM
  [ # 759 ]

Sporing zou in orde moeten zijn, is vorig jaar bij de garage nog afgesteld. Nieuwe michelintjes komen uit servië volgens mij, maar blijkbaar al te oosters voor goede kwaliteit.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 12 oktober 2017 11:54 AM
  [ # 760 ]
charlesdegaulle21 schreef:

maar blijkbaar al te oosters voor goede kwaliteit.

Ik vind het eigenlijk ronduit belachelijk om te stellen dat wat Oosters is, niet van goede kwaliteit is.
Al jaren komen er goede auto’s uit het Oosten, elektronica komt ervan en noem maar op wat nog meer. De reden waarom er zoveel geproduceerd wordt in het oosten is vrij simpel: wij Europeanen zijn al jaren te zuinig om te willen betalen voor kwaliteit. In het Oosten wordt gekopieerd, geïnnoveerd en op veel vlakken produceren zij beter voor een lager bedrag dan wij ooit kunnen. Wen er maar aan. Over een tijdje wil je waarschijnlijk juist alleen maar banden uit het Oosten.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 oktober 2017 12:24 PM
  [ # 761 ]

Bridgestone. Grootste ter wereld.  Japan…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 12 oktober 2017 12:33 PM
  [ # 762 ]

Ho Ho rustig, enkel de vergelijking tussen de productieplaatsen van Michelin. De oude XAS kwamen uit Frankrijk(voor zover ik weet), de nieuwe Michelins blijkbaar uit China. De XAS rommel van tegenwoordig komt niet uit China (dan zou het oosterse troep zijn) zoals volgens mij Idealist wel suggereerde, maar komt uit Servië. Ligt geografisch toch iets dichter bij Frankrijk, maar blijkbaar toch al ver genoeg (richting het oosten) om het troep te laten zijn.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 oktober 2017 12:46 PM
  [ # 763 ]

De XVS en Xas banden worden door Michelin gemaakt in Pirot, Zuid-Servie, in de fabriek waar ook de banden van Tigar gemaakt worden. De banden worden gemaakt op een nieuwe productielijn, met machines die uit het Duitse Ulm komen. Troep? Zeker niet. Slecht gemaakt? Nee, de kwaliteitscontrole is in handen van de Fransen. Wat is het probleem dan? De compound is te zacht. Dat maakt een band geen rommel, het zorgt er alleen voor dat ze te snel slijten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 12 oktober 2017 12:51 PM
  [ # 764 ]

mag ik dan wel zeggen dat de prijs kwaliteitsverhouding niet meer in orde is?;)

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 oktober 2017 12:55 PM
  [ # 765 ]

Kijk, als de compound fout is, de banden snel slijten en ze evengoed een godsvermogen kosten tja, dan kun je wel stellen dat de prijs-kwaliteit zoek is Laughing

Overigens: meer dan 40.000 km deed je vroeger ook écht niet met een setje Xas’jes ..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
51 van de 57
« Eerste  < Vorige 49 50 51 52 53 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook