Er zit ook een pulsair systeem op, die blaast koude lucht in de uitlaat.
De lucht zet uit en geeft een soort ploffen.
Vooral stationair duidelijk waarneembaar.
In 86-87 was dat om de milieunorm S6 te halen…
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Heeft mijn Xantia dat dan ook? Klinkt ook erg zwaar en ploft wat (vooral stationair). Dat is met originele uitlaat.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ik neem aan van niet.
Dat is een inmiddels achterhaalde techniek.
Xantia heeft denk ik altijd wel een geregelde katalysator (U9)
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Jep. Immers verplicht vanaf ‘92 (in Nederland tenminste, denk aan de milieuzones van Utrecht en Rotterdam en zo) en de Xantia is vanaf ‘93 geleverd. Maar hij klinkt wel ongeveer zoals je beschreef.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Dat pulsair systeem, is dat ook uit te schakelen?
wat ik wel hoor is een hard geluid, stationair, in de eerste uitlaat pijp. Dus wat je zegt over dat pulsair systeeem komt aardig overeen,
ik moet maar s op zoek naar een
andere tri, ter vergelijking
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Waar woon je, als je eens in de buurt van Veenendaal/Rotterdam of Nijmegen bent kun je mijn TRi eens horen en rijden. Stationair klinkt een TRi erg rauw. Ik heb vernomen dat dat bij de auto hoort, mede door dat pulsair. Is wel uit te schakelen, maar dan moet je spruitstuk wisselen.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
als ik het nu goed begrijp wordt er extra lucht in het uitlaatspruitstuk bijgelaten, daardoor krijg je de ‘naverbranding’ en ook het bijbehorende geluid daarvan. (pulsair)
Is dit niet uit te schakelen door de EGR af te sluiten? die zorgt toch (ook) voor de extra zuurstof in het spruitstuk
of zit ik helemaal fout
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Het is een soort EGR, maar werkt puur mechanisch en altijd itt EGR. als je het wilt uitschakelen zal je spruitstuk moeten vervangen en leidingwerk moeten verwijderen uit inlaat.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Maar waarom zou je dat doen?
Het enige nadeel is dat ie stationair wat ploft.
Het kost geen extra energie en het is beter voor het milieu….
Als ie nou kapot was zou ik hem wel afdoppen, maar nu is dat toch niet nodig?
de pulsair uitschakelen is misschien niet nodig, maar ik wil de auto ‘stiller’ krijgen en ben dus benieuwd wat dat zonder de pulsair oplevert.
als dat geen effect heeft dan is dat uitschakelen niet interessant en ook niet nodig
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Koop dan geen TRi als je een stille BX wilt hebben…
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik denk dat het daar wat te laat voor is .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
dat zullen we dan nog zien…
eerst maar s goed laten lopen
Vervolg; het slecht starten is nog steeds niet opgelost; - temp sensor vervangen/ rotor en verdelerkap (bleken niet meer goed, waarschijnlijk fout gemonteerd) - rest nog de benzine filter en het brandstofpomp relais
wat nog meer?