Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005
- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Goedemorgen,
Mijn geweldige werkpaard C15 (1100cc TU-motor, 1994) heb ik vorige week voorzien van nieuwe verdeler, rotor, bougies en bobine, vanwege moeilijk koud starten en omdat het sinds ik de auto had nog niet gebeurd was, gewoon onderhoud dus eigenlijk.
De oude verdeelkap en vooral de rotor kwamen er nogal gehavend uit, het lijkt wel alsof ze volledig weggesmolten zijn. Je zou denken dat er ook een condensator vervangen moet worden, maar heeft een C15 uit 1994 die nog?
Kan onder de motorkap nergens het traditionele stalen trommeltje met draadje vinden. Het enige wat met één draadje aan de ontsteking vast zit en aan de massa en er op lijkt is dit onderdeel van Facon, is dat hem misschien? En zo ja, waar zou ik die kunnen kopen? De bekende onderdelensites hebben hem niet, voor zover ik vinden kan.
Bedankt alvast!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dit lijkt op een ontstoor condesator.
Als je geen contactpunten hebt, heb je ook geen condesator.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005
- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Hoi Bogaard, bedankt voor je reactie. Logisch inderdaad dat je zonder puntjes geen condensator nodig hebt.
Is het nog verstandig deze ontstoringscondensator ook te vervangen? De rotor die ik eruit trok zag er zo uit:
Verdeelkap was er van de binnenkant vergelijkbaar aan toe. Is dat gewoon slijtage of zou ergens anders nog iets niet in orde zijn?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het is geen gewone slijtage. Waarschijnlijk is de stift in je verdeler kapotgegaan en is de boel daar gaan vonken.. Die ontstoorcondensator zou ik eraf halen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Nou die heeft niet alleen bij de koude start, raar gelopen, maar ik denk bij elk stoplicht, ???
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005
- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Haha, dat viel gek genoeg nog mee! Tot een paar weken geleden liep hij eigenlijk nog prima als hij eenmaal warm was. Op moment van vervangen kreeg ik hem inderdaad niet meer aan de praat, maar zag zelfs nog wel een (heel zwak) vonkje op de bougie.
In elk geval, dat e.e.a. vervangen moest worden was duidelijk. Bogaard, zou hij het zonder die onstoorcondensator gewoon moeten doen dan?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep. Die zaten erin voor de radio’s van toen om gekraak en getik te voorkomen. radio’s van nu hebben daar geen last meer van sinds we digitaal FM luisteren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Kun je dat uitleggen? FM-radio is toch per definitie analoog?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik was even in de war met DAB.
FM is analoog maar de storingen aan de amplitude verstoren het uiteindelijke signaal niet zoals dat bij Am wel het geval is.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Daar staat de A immers ook voor bij AM . Das wel logisch ja.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
De condensator is er niet alleen om storing in de radio ontvangst
te beperken.
Door lange leidingen ( zelfinductie) kunnen er forse spanningspieken
op het boordnet komen.
Zo fors dat electronica de geest kan geven.
Te veel zelfinductie kan ook een zwakkere vonk veroorzaken.
Kortom het lijkt mij verstandiger om de condensator te laten zitten