Penny Lane schreef:Kom je over de hond, dan kom je over z’n staart, zeggen ze hier dan.
Eigenlijk zou het niet eens zo gek zijn als we Groningen terug zouden geven aan de natuur, denk ik dan..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het is hier toch al een soort reservaat?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ja, met reserve Duitsers
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, maar let op: *prijswinnende* reserve-Duitsers
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels zijn de meest acute schoonmaakwerkzaamheden onder de kap begonnen, namelijk die aan de traverse onder de motor.
Zoals Egbert al opmerkte is het toch elke keer zaak om daar de bevestigingspunten van de halve voortreinen goed te bekijken. Ze blijken al eens te zijn gelast, maar het ziet er naar uit dat er links opnieuw enig vastmaakwerk te verrichten is. Daarna wordt de boel versterkt om dat voortaan te voorkomen.
Verder is eigenlijk alleen de kachel er nog uit gekomen, die natuurlijk alweer vol prut zit. Maar goed. Ook dat is op te lossen. Verder is er een leidinkje op een remklauw vervangen. Deze week is het plan om er voor te gaan zorgen dat de motorruimte een beetje fatsoenlijk wordt. Dat wordt nog een flink potje schrobben & boenen… Maar: dan heb je ook wat. Een frisse motorruimte werkt eindeloos plezieriger dan wanneer je telkens in een bak vettig geworden troep van meer dan 40 jaar oud staat te graven.
En inmiddels heb ik al even voorzichtig gesnuffeld aan de geneugten van een echte DS23 (in plaats van een ‘papieren’ DS23 met een mottige DY3 onder de luiken). Maar dan ook meteen een écht mooie DS23…
Conclusie? Ja, hm. Is het al lente? Want dit smaakt naar véél meer!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Vandaag is het chassis versterkt. Het betere bak- en braadwerk, ook al is het geen Fiat Croma. De bevestiging van de halve voortreinen was al eens opnieuw gelast (en best wel goed), maar er was opnieuw scheurvorming aan de hand. Nu is ‘t weer oersterk.
Ook is de koeltunnel redelijkerwijs schoon gemaakt:
Zo’n hele tunnel weer opknappen is toch al gauw meer werk dan je denkt. Maar ook dit wordt wel weer netjes.
En met betrekking tot netjes maken: de donor-draadboom mag ook wel eerst eens schoongemaakt en opnieuw ingetapet worden. Ook weer een werkstukje. De oude boom is inmiddels zo vaak gerepareerd dat het nu even handig is om met een min of meer schone lei te beginnen. De kabelboom die eruit komt zou waarschijnlijk daarna ook weer gewoon netjes gemaakt kunnen worden, maar dat kan dan daarna in alle mogelijke rust een keer.
Hoewel ‘incorrect’ voor het modeljaar denk ik dat ik de gelegenheid te baat neem om de knipperlicht-controlelampjes weer links & rechts apart te laten knipperen. Ik heb het altijd raar gevonden dat dat eruit bezuinigd is voor de laatste twee of drie modeljaren en ach, als we nu dan toch bezig zijn…
Verder heb ik het typeplaatje weer naar z’n oorspronkelijke plek onder het chassisnummer verkast. Als het dashboard eruit ligt kan er een passende afblinddop in het gat voor de IE bekabeling worden gezet en dan klopt dat allemaal weer.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De draadboom ligt inmiddels klaar voor inbouw. De laatste reparaties (her en der een stekkertje en één stukje soldeerwerk) komen na het inbouwen wel. De kans dat het anders twee keer moet is anders te groot. Het inbouwen zelf komt als de voorbouw zover klaar is. Dan kan ik eerst weer even opruimen en dan het dashboard eruit trekken. Kwestie van het werk een beetje faseren.
In de tussentijd is er eigenlijk voornamelijk geboend onder de kap:
Hierna kan de voortrein uit elkaar om ook de buitenste bevestigingen van de halve voortreinen te controleren en indien nodig te lassen en om een heel zooitje kogels te vervangen. Ook kunnen er dan vetnippels in de halve voortreinen en in de wiellagerblokken worden gezet. Het is nog een beetje twee stappen vooruit, één stap achteruit, maar dat betekent in ieder geval dat er een voorwaartse trend in het verhaal zit.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat ziet er schitterend uit!!
Doorsmeer nippels in draagarmen en dan met de vetspuit volpompen zit risico in dat je de keerringen er uit perst. Daarom boor ik er gaatjes in met een extra ontluchtngs gaatje en laat er dan bakolie in lopen.
Zie ook: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228447/
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Goed bezig jochie….
Gaat goed komen dach ik…
Zo… ik ben ook weer even bij gelezen. Mooie klus weer en animerend geschreven!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De draagarmblokken, AKA de halve voortreinen, uitbouwen is zelfs als je er al bijna bent nog een tamelijk arbeidsintensief werkje. Eerst mogen de besturing en de wiellagerblokken eruit. De verbindingen van de stabilisator naar de hoogteregeling moeten los, de lagerkappen van de stabilisator moeten eruit, de hoogteregelaar moet eruit inclusief bedieningsstangetjes (voor zover die door het lagerblok liggen in ieder geval), de veercilinders moeten eruit, aan de linkerkant moeten er drie korte hydrauliekleidinkjes uit. Het korte kabeltje van de koplamp-hoogteregeling kun je er ook maar beter even uit peuteren. Daarna 4 bouten en één moer per kant (3x dop 21, 1x dop 19 en 1x dop 22) en met wat goede wil kunnen de draagarmblokken verwijderd worden.
Dan kun je meteen de conditie van de draagarmblokken goed vaststellen. Bij mij was de linker niet jofel meer:
De onderste draagarm is wel érg ‘losjes’ geworden en blijkt dus ook ruim voorzien te zijn van speling op het voorste lager. Er is inmiddels een andere voor klaargelegd.
Verder kun je de conditie van de 10 kogels in je besturing nu mooi beoordelen. Resultaat: twee rotte fuseekogels, drie rotte stuurkogels ‘achter’ de hulpstuurhuizen en twee rotte kogels ‘voor’ de hulpstuurhuizen. Kortom, ze kunnen er allemaal uit en in de ijzerbak.
Ten slotte kun je ook, nu alles eraf is, de hulpstuurhuizen echt beoordelen. De linker was dus inderdaad niet jofel meer. Er zit inmiddels een andere in. Daarmee zijn we meteen ‘peak disassembly’ voorbij, psychologisch is dat wel een belangrijk moment
Wat er nog moet gebeuren: de boel is zover van bagger ontdaan. De bevestigingen van de draagarmblokken zijn ook aan de buitenkant al eens gelast, maar dat moet voor de zekerheid toch nog maar even opnieuw/beter/sterker. En natuurlijk moeten alle losgehaalde onderdelen dan nu eerst schoon, kunnen er nu relatief makkelijk even nieuwe stootrubbers in de draagarmblokken, kunnen daar mooi smeerpunten in gemaakt worden en dan kan alles weer fris, met nieuwe kogels rondom, weer in elkaar geklust worden. Niet vergeten om eerst de boel in de roestbescherming te fietsen!
Ik denk dat ik de hoogteregelaar ook meteen even inspecteren wil. De achterste stofhoes is sowieso gescheurd, dus misschien moet daar gewoon ook even een revisiesetje in nu dat ding er toch naast ligt. Hetzelfde geldt voor de veercilinders. Al met al wordt het dus een complete revisie van de voortrein…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik zie nu ook wat je bedoelde met “geen smeernippels” je hebt gelijk.
Ik had andere plekken in mijn hoofd.
Maar dit gaat helemaal goed komen denk ik.
Nog FF klussen, maar dan…...!!
Jan D.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Je had waarschijnlijk de kogeltjes van de stabilisator in gedachten. Daar zitten wel vetnippels op en die zitten inderdaad een soort van ter hoogte van het draagarmblok. De bovenste zie je op de laatste foto er nog aan zitten, aan de uitslagbegrenzing. Op de foto zitten ze ondersteboven, maar je kunt dus de nippels tegenover het draadeind op de kogels zien zitten.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Daarmee zijn we meteen ‘peak disassembly’ voorbij, psychologisch is dat wel een belangrijk moment :D
Derk
Na je opsomming van alle min of meer versleten onderdelen in de voortrein, die je gaat vervangen, zou ik de stabilisatorstang zelf ook inspecteren op slijtage, en wel op de plaats waar de kunststoflagering geplaatst is, onder de reeds verwijderde lagerkappen dus. Je verwijdert hem nu makkelijk, het kan door achterstallig onderhoud daar aardig ingesleten zijn.
Daarvoor nog wel de los te maken verbindingen met de hoogteregelaarbedieningsstang en koplamphoogtebedieningsstang voorzien van een merkteken.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die stabilisator kun je, met de voortreinhelften eruit, prima in situ inspecteren. Het ziet er niet naar uit dat daar iets mee aan de hand is. Ook de kunststof lagers zien er prima uit. het hele verhaal moet wel even opnieuw uitgeshimd worden.
Vandaag is het laswerk aan de bevestigingspunten van de draagarmblokken voltooid. De boel staat nu in de RX5 en dan kan het eerdaags weer netjes zwart geschilderd worden. Daarna is het moment dat de motor er weer in kan al dichtbij
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!