Hallo mede Plurielers.
Onlangs een kei leuke Pluriel gekocht als kadootje voor mijn vrouw, heeft ze opeens problemen met het in de eerste versnelling komen van de bak.
Het euvel doet zich alleen maar s’morgens voor.
Als je eenmaal op pad bent dan is alles ok.
Hij schakeld verder perfect.
Het is alleen maar als hij koud is of even stil heeft gestaan.
Misschien heeft iemand dat ook gehad en kan ons wat tips geven.
Naar de Citroen Stealer kan nog altijd dus vandaar dit forum eens raadplegen.
Alvast bedankt.
Jim
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Heb je de reset procedure die in de handleiding staat al eens gedaan? Is ook wel ergens hier op het forum te vinden overigens.
Beste Heer,
Ja alle reset en inleer procedures uitgevoerd.
Dit heeft het niet opgelost.
Wat ik zelf denk is dat de koppeling misschien niet genoeg vrijkomt zodat schakelen moeizamer aan het worden is.
Net als bij een normale koppeling. Die word ook zwaarder naarmate die ouder word.
Daar in tegen schakeld alles nog wel soepel als je eenmaal onderweg bent.
Even voor de beeldvorming je hoort hem wel proberen om in de eerste versnelling te komen.
Hij probeert het 3 keer en dan komt de storings melding in het display.
Vervolgens kun je in de 2e versnelling wegrijden en na 30 sec gaat de fout melding weer weg en is alles weer normaal.
Gr
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Km-stand?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
165.000 km
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Die van mij kwam nog geen 10k verder. Ik heb recent de koppeling moeten vervangen omdat het druklager op was. De plaat zelf bleek dat ook te zijn…
JGK schreef:René Jongejan schreef:Km-stand?
165.000 km
Er zijn een paar dingen reeds gecheckt:
Accu nieuw.
Alle mogelijke resets opnieuw ingeleerd.
Werking versnelingsbak op het euvel na is goed.
Auto rijd vloeiend zonder schokken, trillingen oid weg ook in 2 E versnelling
Schakeld goed in achteruit.
Geen rare geluiden uit de bak.
Oliepijl bak ok
Het is net of de schakel motor hem niet meer soepel in de eerste versnelling kan duwen.
Dus wat kan het zijn ?
Koppelings platen bijna op zijn eind?
Drukgroep te stroef geworden?
Schakel actuator niet sterk genoeg meer?
Koppel actuator niet sterk genoeg meer?
Versnellingsbak 1e verzet aan het verslijten?
De auto is verder tip top en altijd goed onderhouden.
Jullie denken misschien waarom gaat men niet Ff naar een Dealer.
Nou ik vertrouw ze niet meer.
Ik vind het zo raar dat men met dit systeem niet kan zeggen wat er zo mis mee is.
vaak gaan ze van alles lopen vervangen wat niet van toepassing is net zolang totdat het een keer opgelost is.
Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enigste ben geweest met zo’n probleem.
Als ik bij meerder Citroen dealers navraag krijg je bijna altijd het antwoord we zullen het eerst eens uitlezen. Hoppa 50,- Dan krijg je dus te horen foutmeldig enz enz en dan zeggen ze tja dat kan meerder oorzaken hebben dus weer bij het begin.
Mar ja als ik het wist. .....
Wie o Wie verteld mij .. heeee dit probleem heb ik ook gehad dit is de oplossing. .....,
Zou mooi zijn. Toch
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Zeker! Maar ik ben bang dat het te vaag is om een enkel iets als oorzaak aan te duiden.
Als de koppeling nog de originele is dan is hij volgens mij voor een sensodrive al een eind gekomen. Ze lijken gemiddeld genomen sneller te slijten dan bij een normale handbak.
Dat soort slijtage komt niet naar voren als melding helaas. Er is geen sensor die zegt: koppelingsplaat of drukgroep versleten, vervangen.
Het zal altijd via symptomen aan het licht komen. Bij een handbak kun je proberen of de koppeling wil slippen door in een te hoge versnelling veel gas te geven. Dat gaat bij de sensodrive niet…
Voor zo’n beetje alle verdachten moet er gesleuteld worden en zijn er onderdelen nodig die meer dan een tientje kosten. Hebben ze je ooit de foutmeldingen gegeven? Dat geeft wellicht een richting om te zoeken…
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gezien de km-stand, ga er maar van uit dat de koppeling nagenoeg einde levensduur is.
De koppelingsactuator heeft een beperkte interne verstelmogelijkheid om slijtage van de plaat te compenseren, maar niet tot het einde.
Voor het vervangen van koppelingsplaat en drukgroep, zie het topic van Furriegurrie.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Jim
Nog even een advies, spit even het C3- en het C2-deel van dit forum door op basis van de zoekterm “Sensodrive”.
Beide modellen zijn leverbaar geweest met deze gerobotiseerde handbak.
Dan vindt je al heel veel informatie.
Deze bak is ook in een aantal Peugeot-modellen geleverd, bij hen heet het 2Tronic.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986