Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017
- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
graddus schreef:
Als je de bakassen van de Trax wil gebruiken, zit je ook vast aan het differentieel van de trax en de enkelvoudige lagering. Wij hebben wel het diff van de ID gebruikt inclusief ingekorte assen. Een hoop werk, maar het werkt wel prima en je hoeft dus niet te gaan lopen prutsen met het koppelingshuis van de Trax, niet passende nokkenaspoulies etcetera. Linksom of rechtsom is het altijd veel werk.
Er komt een komplete 4bak met bijbehorend koppelingshuis etc voor. Inderdaad met de bakassen en differentieel van de trax. Bediening middels een aangepaste schakelhendel van de trax.
Ik heb het balanswieltje gedemonteerd en distributie deksel eraf nu. Een kettingspanner is geen overbodige luxe…..
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Bediening via de originele schakelhendel is inderdaad wel het prettigst. In het verleden met de toenmalige Trax van Ree gereden die de achteruit met een aparte pook had, in mijn auto gaat alles met de normale versnellingshendel. Ruimte genoeg.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
camionnette schreef:. Een kettingspanner is geen overbodige luxe…..
een nieuwe ketting ook niet…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017
- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Ja, de ketting zal vervangen moeten worden. De markeerpuntjes zijn bijna niet te zien op die tandwielen.
Ik zie zo gauw nog niet hoe het tandwiel van de krukas af gedemonteerd kan worden. Er zit een ring met een uitkeping voor. Is dat een soort moer die gedraaid kan worden?
Ik ben alleen de situatie gewend waar er een grote moer op het tandwiel zit.
Een ik vraag me nog steeds af of het balanswieltje er niet gewoon af gelaten kan worden, maar dan moet ik een stuk van de krukas afslijpen…......
Een distributiedeksel zonder as-gat heb ik nog liggen.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ja, die ring met die inkeping moet je er af draaien. Verder zie ik geen beletsel om het balanswiel weg te laten en de krukas in te korten, maar zoals eerder gezegd, als je de complete aandrijflijn van de ID gebruikt schuift de motor vanzelf ver genoeg naar voren om plaats te geven aan het balanswiel.
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017
- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
De eerste hobbel is overwonnen
Het tandwiel op de krukas blijkt “gewoon” op de as geschoven te zitten, met een halfronde spie.
Met behulp van een schroevendraaier kon ik het met enig beleid zo van de krukas afschuiven.
De feitelijke bevestiging van het tandwiel is dus door dat balanswiel….
Dus daarmee is meteen de beslissing genomen om dat gewoon te handhaven
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het balanswiel is een trillingsdemper die men is gaan toepassen omdat er zo af en toe wel eens een krukas brak door vibraties bij hogere toerentallen. Het ding heeft dus een functie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017
- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Kop eraf gehaald.
Eén bout gebroken, maar staat nog ca 5mm boven het blok.
Kleppen liggen nog vrij hoog en in de bussen zitten vrijwel géén stootrandjes.
Al met al hoopvol.
Wel heel veel ketelsteen.
Ik wil graag bolle zuigers plaatsen, maar zijn die los te koop, of moet ik dan een set bussen/zuigers kopen?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb alleen nog maar de sets bussen/zuigers gezien in de handel eigenlijk…
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017
- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Motor is erg zwart aan de binnenkant.
De onderste lagerschaal van de hoofdlager aan distributiezijde is beschadigd en de voorste hoofdlager ook een beetje.
Toch meten de diameters van de krukas nog goed (54mm)
Dus ik moet zoeken naar een set hoofdlager-schalen in de standaard maat.
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Demonteer de messing doppen met binnenzeskant, daarachter zit
het meeste vuil.
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
camionnette schreef:Motor is erg zwart aan de binnenkant.
De onderste lagerschaal van de hoofdlager aan distributiezijde is beschadigd en de voorste hoofdlager ook een beetje.
Toch meten de diameters van de krukas nog goed (54mm)
Dus ik moet zoeken naar een set hoofdlager-schalen in de standaard maat.
Ik zou een volledige motorrevisie doorvoeren,
Voor je nieuwe lagerschalen koopt best alles laten controleren.
Krukas op scheurtjes laten testen, kop vlakken, kleppendeksel nakijken, ....
Ik heb zelf de motorblok laten testen op scheurtjes.
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017
- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017
- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
kfc_ice schreef:
Ik zou een volledige motorrevisie doorvoeren,
Een volledige revisie is eigenlijk al wel aan de orde want ik heb nu de hele motor gedemonteerd.
Ik heb al een perfo-motor gereviseerd en toen heb ik veel moeten “laten” doen (koprevisie en krukas slijpen en balanceren).
Nu wil ik de koprevisie meer zelf doen, bijvoorbeeld de kleppen slijpen.
En ik wil graag nieuwe bussen en (bolle) zuigers monteren.
Dat balanceren van de krukas geloof ik niet meer zo in, want de motor loopt nu beslist niet met minder trillingen dan voorheen. Ik heb zelfs de drijfstangen gewogen en allemaal op hetzelfde gewicht gebracht…....
Ik heb ook een traction met een ds-onderblok met een 11D-kop en die loopt met minder trillingen.
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
ja, die bedoel ik. soms moet je ze vernielen om ze eruit te krijgen.
Ze zijn overigens nog te koop.