Sinds een jaar rijden wij in een Cactus.
Eigenlijk is vrijwel alles wel naar onze zin. Vrijwel ja, want de toeter geeft een geluidje of je een kikker plat rijdt, tenminste ik verwacht dat daar dan zo’n schor klein kwaakgeluidje bij te horen zal zijn.
Niemand merkt het als ik toeter.
Nu dacht ik dat een toeter was om in gevaarlijke situaties te waarschuwen.
Vandaag de eerste onderhoudsbeurt laten geven en gelijk aan de dealer gevraagd een echte toeter te plaatsen.
Bij het ophalen van de auto was het verhaal, dat dit niet kan omdat alles in de cactus via de computer loopt en die kan een andere toeter kennelijk niet aansturen.
Heeft iemand hier op het forum al een oplossing voor het toetertje dat geen toeter is?
geen oplossing wel herkenbaar, ook hier klinkt de toeter als een verkouden gans, ben ook benieuwd naar een mogelijke oplossing….
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
JohnMoeleker schreef:(...) omdat alles in de cactus via de computer loopt en die kan een andere toeter kennelijk niet aansturen.
Het eerste deel is waar, het tweede niet. De computer van de C4 Cactus spreekt een universele taal: CAN. Ook de andere actuele Citroën-modellen spreken die taal, evenals andere automerken en moderne elektrische onderdelen. Een Citroën-dealer die wil, kan een andere claxon voor je monteren en aanmelden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Suf dat ze dan niet gewoon een andere toeter gemonteerd hebben.Ik had een vrij ruime financiële grens aangegeven, maar het verder aan de werkplaats van Motorhuis overgelaten.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Erkende Citroën-dealers en -reparateurs mogen alleen Citroën-onderdelen gebruiken, maar je zou in de showroom de claxons van andere Citroën-modellen eens kunnen proberen en dan vragen of het mogelijk is die met de volste klank te monteren .
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Da’s best een idee. Gaat even duren voor ik er aan toe kom, maar dat ga ik eens proberen.
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 31-01-2017
- Jumper jumper3 euro 4 2.2hdi puma
ik stel mij nu de vraag waarom dit niet zou kunnen
zie schets
2 de optie met negatieve puls tigger
Grappig, je zegt en tekent wat ik denk.
Tja, waarom niet.
Xenon en led- lampen zouden ook niet kunnen, maar die werken ook zonder de computer te storen.
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik heb inmiddels een setje luchthoorns gemonteerd volgens het bovenstaande schema optie 1 en het werkt prima!
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 31-01-2017
- Jumper jumper3 euro 4 2.2hdi puma
thx voor de respons
Da’s gaaf zeg
Stefan, van TopXenon.nl in Amersfoort, zie ook https://tinyurl.com/ybohwozh , heeft keurig een door mij meegebrachte tweetonige luchthoorn gemonteerd in plaats van de standaard toeter. Nu heb ik tot mijn plezier wel een echte toeter, terwijl de dealer zei dat dit niet mogelijk zou zijn.
de toeter: https://www.youtube.com/watch?v=KQ7xqq044kg&feature=youtu.be
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 24-06-2011
- C5 Aircross 130
- 2CV AZ 4 BL
Ha John, wist niet, dat Stefan ook iets met de toeter kon/deed. Waar heeft ie m geplaatst en wat kost t qua tijd en geld?
Huidig bezit: 2cv4 1970, C3 Aircross Shine 110 S&S [aug.2018] en DS3 1.2 Pure Tech van echtgenote [feb.2017]
Voorheen gereden: 2cv4, Simca 1307S, GSpécial, diverse AX-en [TRS, TRE, GT-Volcane, Furio], Saxo 1.6i VTR, Berlingo 1.9D 600, C5 Ph1 1.8i LP Break, Xsara Picasso 1.8i Attraction, C5 Ph2 2.0i Break Caractère, DS3 1.6 e-Hdi, C4 Cactus Shine 110S&S.
Voorheen “voor erbij” gehad: 2cv6 [bj.1984], GSpécial 1015 Break [bj.1976, eigen import uit Fr.]
De toeter die er oorspronkelijk in zit, is bevestigd op een aluminium dwarsbalk, die zich tussen de radiator en de bumper bevindt.
Montage bestaat uit het deels loshalen van de voorbumper, demontage van de oude toeter en op het oude bevestigingspunt vastschroeven van de nieuwe. Vervolgens wat draden trekken (er moest voor de door mij gekozen toeter een met de toeter meegeleverd relais tussen de draden en een niet meegeleverde zekering). Daarna wordt de bumper weer vastgeklikt en geschroefd en klaar is Kees.
Stefan plaatst eigenlijk vooral Xenon en Led lampen met wat daarbij hoort, maar ik heb het hem gewoon eens gevraagd of hij dit ook eens wilde proberen. Hij heeft tevoren een prijsopgave gemaakt die ik erg voordelig vond. Hij weet nu exact hoeveel tijd hij nodig heeft, dus vraag hem vooral wat hij je berekent als je hem een toeter laat monteren. Ik heb hem gevraagd of het goed was dat ik hier zou melden dat hij dit gedaan heeft en ik denk dat hij er wel voor open staat het ook voor anderen te doen. Ik ben net als bij de door hem geplaatste Xenons en Leds tevreden en verrast door de schappelijke prijzen.
NB ik heb de toeter gekocht bij toetershop.nl en de video voor het plaatsen staat hier: https://tinyurl.com/yd49tpzd
Stefan heeft dit vlot en zonder de video te zien uitgevoerd