Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Dubbele Solexen, mmmmmmm
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:
Dat vindt ik toch wel het enigste grote nadeel van een diesel, dat die pomp stuk kan. Heb het zelf gelukkig nog nooit gehad, maar vrees er wel eens voor. Maar ach, als ik lees wat sommigen te stellen hebben met hun OTTO-motoren, dan voel ik me weer wat beter (sorry)
SJa, een inspuitpomp vervangt in feite EN de onsteking EN de brandstofvoorziening door 1 apparaat. Het is een ingewikkeld ding natuurrlijk en duur: maar vergis je niet. Een carburateurrevisie is ook niet erg goedkoop :S
Nee dat is waar. Maar daar is met andere types nog wel mee te spelen, mits je zelf een beetje kunt afstellen natuurlijk. Ach, zo heeft elke gek zijn gebrek….
Test
De diesel lijkt bij nader inzien toch uit de pomp te komen.
Aanstaande zaterdag is de BX te aanschouwen bij de ALV van de BX Club te Wateringen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:De diesel lijkt bij nader inzien toch uit de pomp te komen.
Aanstaande zaterdag is de BX te aanschouwen bij de ALV van de BX Club te Wateringen.
Ik zal een patroon vloeibare pakkingkit meenemen
ON-TOPIC:
Die pompjes willen nog wel eens gaan lekken aan de achterkant van het bovenste dekseltje….In dat geval is de reparatie niet erg moeilijk. Kun je gelijk het nylon busje vervangen in de regulateur….
Test
Vandaag op de ALV even gekeken. Inderdaad is het zeker weten die pompaskeerring die lekt. Ik heb zojuist even gecheckt in de schuur waar ik zo’n pomp heb liggen. Maar wat dus blijkt: de keerrring is bij de Lucas pomp (die Wouter ook heeft) van de buitenkant te vervangen. Je kan er makkelijk bij. Bij mijn Bosch pomp kon dat helaas niet en moest de pomp helemaal gedemonteerd worden (specialistenwerk).
Op zich goed nieuws dus want dan hoeft niet de pomp verwisseld te worden of uit elkaar gehaald te worden, maar hoeft alleen maar die keerring vervangen te worden. Maar dat ie vervangen moet worden staat wel vast: hij lekt echt best hard.
mpostma schreef:...Maar wat dus blijkt: de keerrring is bij de Lucas pomp (die Wouter ook heeft) van de buitenkant te vervangen. Je kan er makkelijk bij. Bij mijn Bosch pomp kon dat helaas niet en moest de pomp helemaal gedemonteerd worden (specialistenwerk).
Ah…..dan heb ik jaren geleden ook een Lucas pomp gehad op mijn TZD…..want dat heb ik toen nog zelf kunnen doen.
Ook die bekende lekkage gehad.
Was zo rond 1999 of zo….en toen waren dit soort forums er nog niet, waar je wat van kon opsteken.
Dat is dus goed nieuws voor Wouter…
Ook waren de leidingen echt super-gaar. De retour leidingen kon je met een pinkje vna de verstuiver afhalen. Normaal moet dat goed strak zitten….
Test
Ik denk dat het inderdaad het mooiste zou zijn dat die keerring vervangen werd, incusief alle retourleidinkjes, dan ben je weer helemaal fris onder de kap!
Groeten en succes
Emiel
Voor diegenen die het gister niet hebben gezien tijdens de Algemene Ledenvergadering van de BX Club Nederland, hij lekt dus zoveel:
Marten, enorm bedankt voor het nakijken
Nu zijn mijn vragen:
- waar kan ik zo’n pompaskeerring kopen?
- wie wil mij helpen met de vervanging? (Of staat dit gewoon in de werkplaatshandboek??)
Alvast bedankt voor de reacties.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
keerring heb ik liggen hulp is ook nabij,, ahum PB ..
anderzijds,,
riem eraf, keerring demonteren, en even met de maten die erop staan naar de diesel specialist om de lokale hoek gaan.
beste is dan ook om type pomp en serienummer mee te nemen..
ivm de zoekprogramma;s voor diverse onderdelen..
keerring weer monteren met druppel olie oid erop gesmeerd, en de riem weer terug of meteen vervangen…
mvgr wupke:die een Distrie wisselen min of meer als een eitje ziet,,,en die keerring,, tja, euh met links? hihi..maar oke,, we benne niet allemaal techneut,,dus kijk maar..
kreazyV8wuppo schreef:bla bla…......en de riem weer terug of meteen vervangen…
Wupke toch…...Een gebruikte D-riem weer hermonteren…..Altijd een nieuwe gebruiken. (niet na 2500 km, maar na hogere KM’s welzeker…)
Pomp is trouwens ook te demonteren zonder de D-riem los te halen.
Maar ja, onder het mom, we zijn er nu toch, kun je misschien beter de riem, looprollen en waterpomp meepikken.
Test
Thijsvandebles schreef:kreazyV8wuppo schreef:bla bla…......en de riem weer terug of meteen vervangen…
Wupke toch…...Een gebruikte D-riem weer hermonteren…..Altijd een nieuwe gebruiken. (niet na 2500 km, maar na hogere KM’s welzeker…)
Pomp is trouwens ook te demonteren zonder de D-riem los te halen.
Maar ja, onder het mom, we zijn er nu toch, kun je misschien beter de riem, looprollen en waterpomp meepikken.
2 keuzes:
-riem eraf, poelie eraf en keerring met de pomp aan het blok vervangen.
- riem laten zitten, poelie blokkeren en vastzetten, pomp verwijderen en dan de keerring vervangen.
Als je de riem niet wilt vervangen, zul je de pomp weer op tijd moeten zetten. Wil je koste wat het kost niet aan de afstelling van de pomp komen, kun je de riem+poelie losnemen.
Ik denk wel dat de D-riem eraf halen de makkelijkste optie is. Kun je gelijk je riem vervangen, en de looprollen en pomp beoordelen, en eventueel vervangen. Dan hoef je ook niet de pomp los te halen, wat op zijn beurt ook weer het nodige werk met zich meebrengt.
Test
Ik heb zojuist met CCNL-korting een nieuwe D-riem, looprol en spanrol gekocht.
Nu moet ik ff werken, maar morgen ga ik kijken of ik wat kan vervangen.
Ben zojuist bij dieselspecialist DAB in Hilversum geweest, waar zo’n pompaskeerring ligt (meerdere zelfs). Ook mocht ik even aan een pomp voelen die daar op de werkbank lag, hoe de as hoort rond te draaien. Erg aardige gasten en bruikbare tips.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Jammer dat ik zo ver weg woon, anders had ik je geholpen. Ben morgen tot 1600 uur beschikbaar. Wel leuk dat er een diesel-specialist om de hoek zit die je graag wil helpen.
Succes!!
Test