Vandaag de berlingo voor de APK gehad, Afkeur op een gebroken veer van de remdrukverdeler. De eerste gedachte is, `da´s simpel´. Het tegendeel blijkt waar. De veer is niet los leverbaar en bij de autodemontagebedrijven zijn alleen volledige achterassen te verkrijgen. Of ze kunnen de remdrukverdeler toch niet leveren of leveren zonder veer of een bijna doorgesleten veer. Ook de Bart Ebben´s onder ons hebben ze niet voorradig.
Tot nu toe is de enige oplossing een nieuwe remdrukverdeler via de dealer bestellen, want in de parallelhandel is alleen een verdeler leverbaar zonder veer. Het is vreemd maar waar alleen voor een veer 170 euro uitgeven. Niet bepaald een economische oplossing
Heeft iemand wellicht een oplossing voor dit probleem. Ik zie de goede raad graag tegemoet.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Was de oplossing niet goed, zie je oude bericht?
Waarom breekt die veer, ouderdom en roest, maar ook door de verdeler die vast gaat zitten.
170 lijkt veel maar dan weet je dat je de volgende 10 jaar safe zit, zoals bij remslangen.
Het is even slikken, wettende dat het eigenlijk de veer is en dat je toch het geheel moet kopen, zelf zou ik het waarschijnlijk wel doen.
Even gezocht kiezen tussen 600 of 800 kg versie, 110 euro https://www.winparts.be/remsysteem/remkracht-verdelers/citroen/berlingo-bestelwagen-m-bouwjaar-1996-07-2007-12/c1757-394-11285.html
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Natuurlijk breekt een veer op een gegeven ogenblik, maar de hevel die de veer moet bedienen, zit niet vast. En de veer breekt door slijtage precies in de bocht waar de meeste wrijving optreedt. !70 euro blijf ik veel vinden, omdat de verdeler zelf nog in goede staat is. Waarom dan vervangen. De verdelers bij winparts worden geleverd zonder veer.Vanmiddag heb ik telefonisch contact gehad en de afbeeldingen kloppen niet. Dus dat schiet helaas niets op. Inmiddels via ebay in engeland een rvs uitvoering van de veer gevonden. Voor 30 euro ben je dan klaar duurt alleen vier dagen met de post. Dus het probleem lijkt te zijn opgelost. Straks alleen nog monteren.
teveel citroenen
Ook mooi als je enkel op de foto verder gaat en besteld….not.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
RVS is brosser als veerstaal. Dus wat is het beste? Ik weet het niet. Het ene is brosser, het andere breekt van corrosie.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Het is natuurlijk mogelijk om de gebroken veer in kaart te brengen en deze netjes van maatvoering voorzien naar een verenfabrikant als TEVEMA te sturen. Vaak is het mogelijk door in hun programma een veer te zoeken die er het dichtst bij in de buurt komt enigszins aan te passen. Geen rocket science lijkt mij.
Zelf snorren in een webshop kan ook:
https://www.amatec.nl/webshop/trekveren?gclid=EAIaIQobChMIjJm6qPGI1wIVlDLTCh024A3YEAAYASAAEgIMw_D_BwE
De kernwaarden bij een veer zijn aangegeven in het plaatje links en met die maatvoering zoek je dan een veer die de gebroken veer benadert. Geen RVS maar gewoon staal kiezen en dan het veertje bestellen. Daarna nog wat huisvlijt en klaar ben je.
Of deze:
Daarnaast zijn er meer mensen met dit probleem, getuige het Berlingo-forum en die komen met dit veertje:
Deze veer moet je even op wachten of met spoed bestellen bij de leverancier. Deze veer is door de schroefdraad perfect in te regelen. Wat natuurlijk in eerste instantie ook best lastig zal zijn.
Wellicht ook eenvoudig(er) na te maken, misschien nog wel van je kapotte veer door een lange bout in de wikkelingen te fixeren.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Allen bedankt voor het meedenken. De veer is inderdaad het meest voorkomende euvel naast het vastzitten van de hevel. Een veer maken is juist lastig, omdat het verstelbaar moet zijn.(of combineren met een stukje huisvlijt. Inmiddels al even contact gehad met de garage, zij hebben een tijdelijke oplossing (een nieuwe haak er aan buigen). Heb dan de tijd de veer via ebay te bestellen. Een RVS veer is weliswaar bros, maar het heeft niet gigaveel te houden. Dus gewoon maar proberen.
teveel citroenen