Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Poeliewiel mag er weer af. anders past de bak er niet op..( maar dat wist je wel he?)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Yep! Maar soms is het handig om spullen even in situ op te bergen. Het lijkt heel wat zo, maar de moer van die poelie zit niet eens vast
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo. Het vliegwiel hangt er weer aan.
Het vliegwiel is eerst maar eens gevlakt: het slingerde blijkbaar nogal. Dat is nu weg.
De koppeling is nog netjes, dus die kan hergebruikt worden. Wel is er een beter frictieplaatje in gekomen. Er zit nu ook een rood verfmerk op het vliegwiel en de drukgroep:
En dat is omdat vliegwiel en drukgroep samen gebalanceerd zijn:
Kortom, het moment dat de bak er weer voor kan is eigenlijk alweer gekomen! Dat is mooi, want als de aandrijflijn weer in de auto kan ruimt dat wel even lekker op in de werkplaats
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Is het een slimme keuze om een goed werkende drukgroep (origineel) weer terug te plaatsen, of is het beter om altijd voor een nieuwe drukgroep te gaan? Vraag dit aangezien ik bij mijn ID21F een perfect werkende drukgroep heb, echter de plaat is aardig aan zijn einde. Twijfel nu om alleen de plaat te vervangen of de complete drukgroep incl plaat (heb bij mijn DS21 namelijk niet zulke goede ervaringen met het huidige koppelingsspul, nu er de derde drukgroep in, binnen 20000 km).
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat hangt natuurlijk wel mee van de conditie van de drukgroep af. Bij de mijne kun je eigenlijk niet zien dat-ie gebruikt is. Het ziet er eerder naar uit dat-ie al een keer gedaan is. Daarom is deze er ook eerst weer in gegaan.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo. De startmotor is ook terug van een opfrisbeurt. Het kwam erop neer dat-ie eigenlijk nog best wel prima was, maar na een schoonmaak- en doorsmeerbeurt moet-ie er weer een poos tegen kunnen. Het gaat helemaal lukken om ‘m te monteren zonder de hitteschilden er weer af te halen:
En inderdaad moeten de koelfan en de nokkenaspoelie weer verdwijnen om de bak ervoor te zetten, maar die spullen zitten dan ook niet vast. Het levert wel een leuk plaatje op, zo met een fris gepoetste fan:
Nu is het nog een kwestie van de voorremmen schoon maken en dan kan het aggregaat weer samengevoegd worden: bak er weer voor, steunlager van de nokkenas er weer voor, poelie er weer voor, thermocontact van de koelwatertemperatuurcontrolelamp er nog op zetten, schijven er weer op, traverse & remklauwen er weer op en dan terugschuiven in het vers geschilderde vooronder van de DS. Het lijkt wel of er binnenkort weer even meters gemaakt kunnen worden
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ziet er weer mooi uit. Hoe heb je die fan zo netjes gekregen?
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Met een warm soda-sopje en zo’n geel/groen schuursponsje. Werkje van niks eigenlijk maar als alles netjes schoon is moet de propeller natuurlijk gewoon ook even.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi werk Derk!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Eigenlijk zonde om weer in te bouwen hè!
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Kijkkijk… Een grote haak door het hijsoog. Dan is er vast iets aan de hand!
En dat klopt. Namelijk: het samenvoegen van blok & bak! Dat is toch altijd weer een tof moment. Er moeten nog verscheidene details afgewerkt worden voordat de hele boel weer in het vooronder van de DS gelegd kan worden, maar nu gaat het er ineens allemaal wel serieus uitzien
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Das natuurlijk genieten op zijn best!
Dingen samen voegen en dan een geweldig resultaat hebben.!
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed. Weer eens een beetje aan het torretje geklust. Om te beginnen: nu er een cilinderkop van een carburateur-blok op ligt, zou je denken dat alle ellende achter de rug is. Maar je moet vaker dan je lief is werken met koppen die voorhanden zijn, en dus is dit er één waar nog iets aan ontbreekt. Namelijk datgene wat je hier niet ziet:
In het tweede dashboard zit geen controlelamp voor overtemperatuur, want daar zit een meter in. In het derde dashboard was een controlelamp de norm, en kon er als extra een meter worden gemonteerd. Die lamp en die meter heb ik dus allebei. En die wil ik dan ook allebei aangesloten hebben. Dan kun je natuurlijk een gat in je kop gaan boren, maar dan neem je het risico dat je een duur onderdeel onbruikbaar maakt als je daar fouten mee maakt. Bovendien is trepanatie een techniek waar niet veel mensen nog heil in zien Ik heb dan ook een andere weg gezocht. En die weg gaat via hier:
Omdat dezelfde machine was voorbereid op inbouw in een HY, waar de motor klassiek vóór de bak staat en dus alle poelies naar de andere kant van het blok moeten verhuizen, heeft de kop van een DS-motor aan twee kanten een aansluiting voor de waterpomp, waarvan er één met een stalen deksel wordt afgeblind. Zo’n stalen deksel, daar kun je wel wat mee. En erachter is er méér dan genoeg ruimte voor een thermocontact om de controlelamp mee te schakelen.
Dus werden er wat ‘mannetjes’ in de metaalbewerking aan het werk gezet om een onderdeel te maken.
Mannetje 1 heeft een keurige draadbus M18x1,50 gemaakt. Omdat hij van de verspaning is, is die draadbus door mannetje 2 (die het laswerk doet) keurig in een achterdeksel gelast, waarna dat deksel ook nog eens netjes gevlakt is. Natuurlijk kun je dergelijke draadbussen ook kopen, maar dan had ik van de kleinste afname nog 49 overgehouden… Hoe dan ook, dit speciaal aangemaakte deksel schept geheel nieuwe mogelijkheden:
En dat ziet er dan afgemonteerd zó uit:
Er is achter het blok meer dan genoeg ruimte om zo’n thermocontact op deze manier in te bouwen. Met een beetje goeie wil kun je ‘m ook gewoon met het blok in situ uit- en weer inbouwen. En zo is de conversie van de cilinderkop om een thermocontact voor de lamp op te nemen op een pijnloze, ongevaarlijke manier uitgevoerd.
Verder zijn vandaag de vlampijp en de rechter motorsteun aan het aggregaat gehangen:
En ook de remmen en de traverse zijn er weer opgeschroefd, voorzien van nieuwe diabolo- en traverserubbers:
En daarmee nadert het punt van inbouw nu toch wel serieus!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
welke denkfout maak ik?...
Temperatuurgevers voor meter en WK (of is dit niet bruikbaar voor jouw klok/lamp?).
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die gedachte heb ik ook gehad, maar deze zijn bijvoorbeeld allemaal M14x1,5 terwijl de draadbus in het waterpomphuis (die je dan voor een combi-sensor zou moeten gebruiken) óók M18x1,5 is. Nou zijn er vast ook weer M18x1,5 combi-sensors maar dan wordt het alsnog zoeken naar één met de juiste weerstandswaardes, zodat de meter ook (een soort van) klopt. En dan heb ik nog niet gecheckt in hoeverre je in je draadboom moet ingrijpen om voor op je waterpomp een combi-sensor aan te sluiten.
Je zult er bij het aansluiten van een meter én een lamp op een DX-kop hoe dan ook moeite voor moeten doen om alles te laten werken. Nu werkt het met bewezen onderdelen die gewoon voorhanden waren én zonder dat het meer heeft gekost dan een combi-sensor. En dan ook nog met de standaard bekabeling. Dus er waren in mijn specifieke geval een aantal voordelen aan om het zo te doen (vooral in de ‘gedoe’-sfeer)
Edit: en dan is er op papier ook nog een zekere ‘redundancy’-factor: de kans is groot dat nu in ieder geval óf de meter óf de lamp werkt, terwijl een combi-sensor het gevaar van uitval van alle controles op je KVS-temperatuur waarschijnlijker (of minder onwaarschijnlijk) maakt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!