Hallo,
Ik ben bezig om alle LHM-lekkages aan te pakken. Rechter lekzak voor vervangen; daar staat in ieder geval al geen plasje meer onder. Het LHM-plasje ter hoogte van het motorblok blijkt na enig speurwerk van het groene appeltje aan de stuurkolom te komen. Ik kan echter niet goed zien waar het ding precies lekt. Het lijkt erop dat de rubberen beschermkap niet goed afdicht… In dat geval zou een nieuwe klem voldoende moeten zijn. Wat is de meest voorkomende oorzaak van lekkages bij het appeltje?
Alvast dank voor het meedenken.
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Bij het rondsel.
En dat is geen eenvoudige klus om te vervangen…
Valt wel mee als je het hele stuurhuis wisselt .....
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Zou best kunnen hoor, ik schiet het niet af, het rondsel, maar toch snap ik het niet helemaal. Hoe kan nou het appeltje lekken? Het appeltje zit hoger dan het stuurhuis, dus kan er niet van bovenaf op lekken. Aan de stuurbuis en het appetje zelf is niks hydraulisch. Of slingert dat standaard naar het appeltje of zo?
Mijn eerste gok zou zijn componenten die daar in de buurt zitten. Maar dan is het wel handig te weten welk type bak je hebt.
Edit: o, wacht. Je noemt iets appeltje, maar je bedoelt denk ik rondsel. Laat maar.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die beschermkap die je noemt is een stofhoes. Als daar olie achter staat en lekt, is je ronsel gaar. Alleen Citrotech levert die nieuw…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Op deze foto van Pavang zie je links het rondsel in het rubber verpakt en rechts het appeltje.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Dank voor jullie reacties.
Gjvdh, het gaat om een DSuper5 uit ‘73. Het enige wat in de buurt van het ronsel zit, is de veerbol. Maar die is potdicht.
Boogaard, vanaf de stofhoes en verder naar beneden is het vettig van de LHM. Lijkt er dus inderdaad op dat het ronsel ‘gaar’ is. Zal het nog eens goed bekijken. Ik was toch al bezig mijn winkelwagentje bij Citrotech te vullen. Daar kan nog wel wat bij in.
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Alleen moet je dan het hele stuurhuis doen. Kost meer dan de rest van je mandje denk ik…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Richting 3 nullen.
Maar dan heb je wel een stuurhuis van goede kwaliteit…
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ja, kan niet missen stuurhuis wissel. Sorry voor de verwarring. Het enige wat ik je nog kan zeggen is dat de stuurhuizen bij van Citrotech gewild zijn en dat voorraad niet meer zo vanzelfsprekend is. Dus even bellen, beetje plannen, anders zit je misschien met een DS die niet kan sturen, kan lastig zijn.
Dat is inderdaad een goeie tip!
De heren van Citrotech vertelden op de laatste Citromobile dat er een wachttijd is van enkele maanden!
Hun stuurhuizen gaan dan ook de hele wereld over.
Ik ben zo vrij om een privé bericht van Egbert Meeter te citeren:
Hengel en Chyparse: vervangen de o-ringen en teflon ringen zoals orgineel en de hoezen. Dus die zijn vergelijkbaar.
Citrotech hoont alles, maakt nwe plunjers en heeft ook aangepaste teflon ringen die ze zelf maken die veel beter afsluiten. Dus dat is echt een heel andere klasse revisie.
Bij Chyparse/Hengel moet je geluk hebben dat het stuurhuis waarmee ze begonnen zijn nog redelijk was. Het stuurhuis waar ik mee rij van Chyparse is een treffer geweest. Maar ik ben ook nou betrokken geweest bij iemand die erg veel pech met een Chyparse stuurhuis heeft gehad, het volgende was ook niet goed en uiteindelijk is hij over gegaan op Citrotech. Heeft hem ook nog veel geld gekost in totaal.
Jan Epskamp ( 0648325986 of 0264722906) uit de regio Arnhem die reviseert op kleine schaal stuurhuizen mbv de Citrotech seals. Is een redelijke tussen oplossing.
Egbert
Als je eigen stuurhuis verder goed functioneert maar alleen wat lekt (druppeltje is voor de APK geloof ik geen probleem) dan zou je nog een andere reviseur kunnen proberen die je eigen stuurhuis onder handen neemt.