Bij onze Xsara Picasso 1,8 16V uit 2000 is plotseling een vreemde storing ontstaan.
Af en toe gaat heel kort het laadstroomlampje aan, op de display verschijnt “accuspanning laag” begeleid met een piepje.
Het zijn steeds hele korte onderbrekingen, soms een seconde, maar meestal een fractie daarvan.
Tegelijk valt de ventilatie stil, de clignoteur gaat ook uit het ritme.
Heel af en toe geeft de motor ook een kleine hapering
Vreemd genoeg blijft de accuspanning op de aansteker gewoon 14V.
De lichten blijven ook op dezelfde intensiteit branden.
Volgens mij heeft het dus niet met de dynamo te maken.
De accu-aansluitingen zijn gechecked en OK bevonden.
We zijn met de auto naar de garage geweest, deze kon niet duidelijk een oorzaak vinden, maar heeft wel een wat strak liggende kabel verlegd. Welke weet ik niet, ik was er niet bij toen de auto werd opgehaald.
De storing is een paar dagen weggeweest, maar is nu weer terug.
Ik vermoed zelf een slecht contact ergens, ik heb al aan de zekeringen zitten wiebelen, misschien een haperend relais?
Iemand een idee waar te zoeken?



















Totaal aantal Berichten: 1819
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Ik heb dat ook een keer aan de hand gehad met me Xsara Picasso, heb toen een nieuwe accu geplaatst en het was weg.
De spanning die hij aan geeft is niet de kracht van de accu ampere, dus misschien is het bij jouw ook de accu wel.
Heeft de garage de accu doorgemeten?
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
De accu is 5 jaar oud, start als een tierelier.
De auto heeft wel een tijdje geschorst gestaan, af en toe heb ik de accu opgeladen.
Het vreemde is wel dat de ventilatie stil valt en de clignoteur vreemd doet bij zo’n storinkje.
Ik heb in dezelfde auto als eens een echt kapotte accu gehad (na 12 jaar) maar toen geen enkel piepje gehoord…



















Totaal aantal Berichten: 1819
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Dat was bij mij ook, zelfs de kilometer deed niets..
Alleen de allerbelangrijkste dingen deden het, is al een tijdje geleden maar ik weet nog goed dat ik verbaasd was dat er zoveel uit was gevallen, ik was toen in Italië en had het niet zo naar me zin
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Hmmm, vreemd.
Maar het is het proberen waard natuurlijk…



















Totaal aantal Berichten: 1819
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
ja, je kan het allicht proberen.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Vandaag accu vervangen.
Helaas heeft dat niet geholpen.
Nu toch maar dynamo vervangen als volgende optie.
Garage had die niet op voorraad dus dat wordt maandag of dinsdag.
Wel duur. Maar hopelijk is het probleem dan verholpen….
Ding heeft natuurlijk al heel wat rondjes gedraaid na 2 ton op de teller…
De huidige accu was trouwens 4 jaar, de vorige heeft het 13 jaar volgehouden, maar toen was het wel sudden death…



















Totaal aantal Berichten: 1819
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Hè balen voor je, maar dan is wel weer alles nieuw zo voor de winter
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).













Totaal aantal Berichten: 1229
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Contactslot???
Nog niet aan gedacht, maar zal het in m’n achterhoofd houden.
Ik denk zelf nog aan een slecht relais, maar dynamo (advies garage) zou toch goed kunnen.
Versleten koolborstels of zo. Spanning op de accu lijkt wel stabiel, maar misschien kan mijn multimeter de korte haperingen niet registreren…













Totaal aantal Berichten: 1229
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Probeer een ouderwetse analoge multimeter, die is veel sneller en dan kun je het wel zien. Je ziet de wijzer dan wel terugvallen.
Moet ik nog wel ergens hebben.
Ik heb best wel een goeie maar die is een soort van gedempt.
Moet vast nog wel ergens een goedkope hebben ergens met zo’n nerveuze wijzer.
Maar auto staat nu bij de garage. Eerst maar afwachten…













Totaal aantal Berichten: 1229
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ook de gedempte werkt wel.













Totaal aantal Berichten: 1229
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
H@ns schreef:
Tegelijk valt de ventilatie stil, de clignoteur gaat ook uit het ritme.
Heel af en toe geeft de motor ook een kleine haperingVreemd genoeg blijft de accuspanning op de aansteker gewoon 14V.
De lichten blijven ook op dezelfde intensiteit branden.
Volgens mij heeft het dus niet met de dynamo te maken.
De accu-aansluitingen zijn gechecked en OK bevonden.
Het zijn wel allemaal verbruikers die via het contactslot worden aangestuurd of zit je sigaretten aansteker ook achter het contact slot?
Geen idee, die modernere auto’s worden nogal gecompliceerd aangestuurd.
Het vervelende is dat de storing te pas en te onpas begint, ik heb nog nooit stilstaand kunnen checken.
Het is lastig om tijdens het rijden een voltmeter aan te sluiten.
De storing begint trouwens altijd als de motor is warm gereden. Nooit direkt na het starten.
Ik heb zo’n voltmeter voor in de aansteker, bij de snoek zie je hem wisselen vanwege de mechanische spanningsregelaar.
Maar in de Picasso wisselt hij maar 0.1 volt
Ik wacht eerst maar de dynamo af.
Ik heb nog even in de Haines gezocht.
Er staan verschillende schema’s in, maar voor zover ik kan zien heeft het contactslot 4 aansluitingen waarvan ik er maar 3 kan volgen.
1) starten en laden, verder loopt er een draad van de dynamo naar de “engine management control module”
2)?
3)motor koeling, instrument module, engine control module,
4)Verwarming en airco.
De modules sturen dan weer van alles aan.
Vanwege de verbinding dynamo - engine management control module zou de dynamo wel kunnen storen. Of alleen een stekkertje…