34 van de 86
« Eerste  < Vorige 32 33 34 35 36 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 28 oktober 2017 07:22 AM
  [ # 496 ]

Derk een heel mooi verslag van de fuseekogel.
Heb jij er bezwaar in als ik de foto’s ( en misschien heb je er nog meer) gebruik om een instructiefilm voor DS-TT te maken?

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 oktober 2017 09:06 AM
  [ # 497 ]

Die moderne fuseekogel hebben ook een nadeel. De sluitmoer waarmee ze in het fuseehuis vastzitten zijn niet van gehard staal gemaakt en dat is bij de originele aan de onderzijde wél het geval omdat daar grote krachten op komen te staan. De sluitmoer van de originele kogels die boven in het fuseehuis zitten is van “normaal” staal gemaakt, maar de onderste is dus om genoemde reden van gehard staal gemaakt. Ik snap niet waarom de leverancier van die moderne kogels dat niet wil inzien! Ik heb nadat ik een keer bij een rally een ds tegenkwam waarbij zo’n moderne imitatiekogel compleet losgebroken was door een gebroken niet-geharde sluitring,  besloten om die moderne kogels om die reden nooit in een eigen ds of sm te zetten. Je bent gewaarschuwd. Originele kogels, cups en sluitringen zijn echt beter naar mijn idee.

Overigens, de “shim” die onder de cup zit is niet de afstelshim. De afstelling van de originele kogel doe je met die steunring die onder de sluitmoer komt. Die ringen zijn er in div diktes namelijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 oktober 2017 12:14 PM
  [ # 498 ]

@ waterman: Dat is belangrijk om te weten. Ik zal de gemonteerde kogels scherp in de gaten houden. Wat betreft de shims: ongetwijfeld heb je gelijk dat de steunringen er in verschillende diktes zijn om een fuseekogel op te sluiten, maar de vulplaatjes achter de binnenste kogel lijken me wel bepalend voor hoe diep die kom in het lagerblok ligt. Daarmee zouden ze, in combinatie met de steunring, toch invloed moeten hebben op de speling van de kogel?

@ Egbert: wat mij betreft is dat geen probleem. PB me daar even over, dan zorg ik dat de originele bestanden bij je terecht komen.

Goed. Nu ook dit allemaal geen onderdeel meer van de DS is, is het misschien tijd om m’n totaallijstje eens bij te werken:

Penny Lane schreef:

- Bedrading achteruitrijlampen aangesloten
- Achteruitrijlampen geplaatst & bedrading achterlichten hersteld
- Contactpunten gesteld
- Contactpunten vervangen & opnieuw gesteld
- Condensator vervangen (maar ik wil nog wel echt een nieuwe)
- Vervroeging gesmeerd (op hoop van zegen)
- Verdeler vervangen (Marchal cassette)
- Contactpunten weer vervangen
- Condensator weer vervangen
- Bougies vervangen- Leidingensysteem benzine vervangen
- Aansluitmof vulpijp vervangen
- Kachelkraan gerepareerd
- Kachel vervangen (2x, hopelijk hoeft nu alleen de isolatie nog)
- Spanningsregelaar vervangen (maar dat was omdat ik geen zin had om de andere af te regelen terwijl er een hele stapel van die dingen ligt)
- Koelsysteem gespoeld
- Nog meer rommel uit de koeling van de cilinderkop gepeuterd
- Koelsysteem blok/kop nog eens gespoeld
- Koelsysteem blok/kop nog eens gespoeld
- Motorblok vervangen
- Vliegwiel gevlakt (Citrest)
- Vliegwiel & drukgroep samen gebalanceerd
- Frictieplaat vervangen
- Versnellingsbak vervangen
- Traverserubbers vervangen
- Carburateur vervangen
- Diverse koelwaterslangen vervangen
- Hogedrukregelaar vervangen
- Compressor van de luchthoorn vervangen
- Stengeltje van de richtingaanwijzers gerepareerd
- Rugleuning van de achterbank vervangen
- Ruggen van de voorstoelen vervangen door Pallas-spul (+ asbakken)
- Bovenste Pallas-lijsten gemonteerd
- Schuim onder de vloerbedekking geknutseld
- Geschuimde hoedenplankbekleding gemaakt
- Gele koplampen geplaatst
- Linker lampje van de binnenverlichting vervangen
- Rubber propjes van het tankklepje vervangen/geplaatst (zijn dezelfde als van de 2CV motorkap…)
- Achterspatborden afgesteld
- Onderplaat met remkoeling gemonteerd
- Rubber busjes in de steun van het luchtfilter vervangen
- Starterkabel vervangen
- Startmotor geserviced (Citrest)
- Koppelingskabel vervangen
- Gaffel koppelingsbediening + lagertje vervangen
- Schakelstang + busjes vervangen
- Versnellingskabel afgesteld
- LPG hoofdrelais vervangen
- Verdamper tussentijds ontstopt
- Slangenloop verdamper veranderd wegens netjes en handig
- Slangenboel verdamper vernieuwd (Citrest)
- Verdamper afgesteld (Citrest)
- Kleppen gesteld (Citrest)
- Aandrijfashoezen rechts vervangen (Citrest)
- Verdeelkap vervangen (Citrest)
- Bougiekabels vervangen (Citrest)
- Motorsteunen vervangen (Citrest)
- Rechter motorsteun opnieuw vervangen
- Benzinepomp vervangen (Citrest)
- Remaccubol vervangen
- Veerbollen vóór vervangen
- Lagerblok rechts vervangen (Jan.D)
- Fuseekogels links + rechts vervangen (Citrest)
- Hulpstuurhuis links vervangen
- Draagarmblok links vervangen
- Ophangpunten draagarmblokken gelast (Citrest)
- Aandrijfas rechts vervangen (Jan.D)
- Remschijven afgedraaid
- Diabolorubbers vervangen
- Leidinkje op rechter remklauw vervangen
- En nog allerhande kleine dingetjes zoals klemmetjes, stripjes, kabeltjes verleggen, stekkertjes vervangen etc. etc.

En dat lijstje wordt nog iets langer de komende tijd…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 oktober 2017 12:17 PM
  [ # 499 ]
Penny Lane schreef:

Wat betreft de shims: ongetwijfeld heb je gelijk dat de steunringen er in verschillende diktes zijn om een fuseekogel op te sluiten, maar de vulplaatjes achter de binnenste kogel lijken me wel bepalend voor hoe diep die kom in het lagerblok ligt. Daarmee zouden ze, in combinatie met de steunring, toch invloed moeten hebben op de speling van de kogel?

nee, dat zijn ze niet. Ze zijn allen even dik en van verenstaal. Je drukt ze plat en daar mee basta Laughing de afstelling wordt gemaakt met de steunring.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 oktober 2017 12:20 PM
  [ # 500 ]

Ja, als ze allemaal gelijk zijn kun je er niet veel mee stellen… Afstellen dus met de steunring.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 oktober 2017 06:16 PM
  [ # 501 ]
Penny Lane schreef:

Voordat dat allemaal geregeld kon worden, moest er eerst rechts dus een snijtap door een bevestigingspunt van het draagarmblok. Daarvoor moest dat blok er weer af, wat niet helemaal pijnloos verliep. Gelukkig voor deze beun was het presentje bij de kinderpostzegels binnengekomen, zodat ik momenteel geheel in stijl met al het geklus een nette Buurman & Buurman pleister op m’n linker ringvinger heb. A je to! Mr. Green

Het lijkt er overigens op dat ik een vingerkootje gescheurd heb door dat draagarmblok erop te laten stuiken met m’n vingers op het randje van het chassis hmz

Nou ja, eerdere ervaring met een gesloopt teenkootje leert dat dat verder eigenlijk ook onbelangrijk is. Er kan dan toch niets aan gedaan worden…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 29 oktober 2017 06:30 PM
  [ # 502 ]

het is ook echt veel belangrijker dat je haar gewoon goed zit de rest zijn kleinigheidjes

doei

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 oktober 2017 07:37 PM
  [ # 503 ]

Dat ben ik op zich met je eens, maar met mijn haar zou de situatie sowieso hopeloos zijn Laughing

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 29 oktober 2017 08:30 PM
  [ # 504 ]

en dat is ie dus ook????

doei

Profiel  
 
Gepost: 29 oktober 2017 08:32 PM
  [ # 505 ]

gewoon effe kammen en je best blijven doen dan weet ik echt zeker dat je snoek in technisch opzicht een toppertje wordt maar al met al a hell of a job

doei

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 oktober 2017 08:50 PM
  [ # 506 ]

O dáár ben ik niet bang voor. Dat ding wordt helemaal goed. Maar mijn haar… Dat wordt natuurlijk nooit meer wat Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 30 oktober 2017 08:51 AM
  [ # 507 ]

Technisch is de Dame straks dus “op een haar na ” weer als nieuw. Smile
Helemaal goed…

Jan D.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 oktober 2017 06:47 PM
  [ # 508 ]

Goed. De lagerblokken zijn afgewerkt en teruggeplaatst. Om te beginnen vervallen met de huidige fuseekogels de vetnippels die er daarvoor in zaten. Om de gaten te dichten heb ik van een M7x40 bout vier nette wormschroefjes geknutseld:

Verder zijn de lagers zelf nu wél voorzien van vetnippels. Ook zijn de fusees van nieuwe stofhoezen voorzien. Samen met nieuwe stuurarmpjes kan het hele spul er dan weer in worden gezet:

Ook zitten inmiddels de tripoïdehuizen weer op hun plek. Ik heb de handremmen eerst ‘een soort van’ gesteld om ze voor het blokkeren te kunnen gebruiken, zodat de tripoïdehuizen ditmaal wél vast zitten. Als de aandrijfassen er ook in zitten wordt de handrem definitief gesteld. Maar dan moet er op de linker as eerst een nieuwe tripoïdehoes. Voor de rest zijn er alleen nog maar kleinigheden gebeurd zoals het plaatsen van de steuntjes voor het expansievaatje en het los plaatsen van de 123 (maar wel alvast met de correcte curve ingesteld). Er ligt weer een boel materiaal klaar, dus we kunnen weer even vooruit.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 november 2017 06:26 PM
  [ # 509 ]

Goed. De aandrijfassen zitten er weer in. Omdat het tripoïdekruis van de linker as gaar was, is er een andere as in gezet (want er was geen los kruis voorhanden). Daar zitten nu ook meteen NOS tripoïde- en bibaxrubbers op. Alles met elkaar is aan de linkerkant dus alleen het lagerblok blijven zitten. Alle andere onderdelen van de wielophanging, aandrijving en besturing aan die kant zijn vervangen…

Ook zit er nu een nieuw, gevlochten flex-stuk (sorry Duif!) in de uitlaat. Natuurlijk zat de verkeerde klem op de vlampijpsteun, dus die ook maar gewisseld. Dat is onder de auto op zich goed te doen, maar je hebt niet echt lekker ruimte om er met een sleutel te komen. Whatever: het zit er onder.

Verder zijn de handremmen nog eens gecontroleerd op afstelling, waarna de HD-pomp er op kon. Die werd eerst netjes groen gespoten, maar met de verkeerde bus groen zodat-ie praktisch licht gaf. Dus: eerst afwerken met een tammere kleur groen. Daarnaast heb ik me bezig gehouden met het proefpassen van de koeling, omdat de radiateursteun een heel vreemd model leek te hebben. Blijkt dat er voor de IE-koeling twee verschillende radiateursteunen zijn: één met de knik meteen op de waterpomp en één met (nog) een knik net achter de radiateur. Enig buigwerk leverde een passende steun op met alleen een knik op de waterpomp. En natuurlijk heb ik m’n vers gelakte expansietankje proefgemonteerd toen ik toch bezig was. Dat is maar goed ook, want het is de verkeerde (alweer een IE onderdeel). De slangenloop klopt dan niet, zodat er geen bougiekabels op de verdeler passen. Een kleinigheidje houd je altijd… Dus komende week kan ik opnieuw zo’n tankje gaan opknappen.

Next up: een nieuwe stofhoes op het stuurhuis en dat er weer in leggen. En de dynamo klaar maken voor montage. En binnenkort moeten de veercilinders ook maar eens voor montage klaargemaakt worden.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 01 november 2017 06:30 PM
  [ # 510 ]

Lekker bezig Derk! Meer foto’s Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
34 van de 86
« Eerste  < Vorige 32 33 34 35 36 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook