Ik rijd sinds januari 2013 in een C6 2.7 diesel. De km beginstand was 162.000 en de teller staat nu op 235.000.
Niet alle kilometers waren plezierig: zo hadden de voorwielen bij aankoop veel te veel toespoor en dat was super link bij diepe plassen aan de rechterkant van de weg, door aquaplaning aan de rechterkant de auto schoot als een gek naar rechts.
Na een paar duizend kilometer waren de voorbanden versleten en kwam bij montage van nieuwe de totaal verkeerde wielstand aan het licht.
Tijdens de zomervakantie in Spanje in 2014 klapte het thermostaathuis eruit.En later gingen er meer koelwater aansluitingen op het blok kapot, door ouderdom wordt het kunststof van die buisjes blijkbaar broos.
Alles op dat gebied is aan de beurt geweest en weer voor jaren ok.
Ook de deurvangers zijn niet sterk genoeg, vandaag is er bij Oldenhage een vervangen waarin een van de veren was gebroken door roestinwerking.
Toen ik de auto kocht waren de dempers van de achterklep zo verslapt dat die de klep niet omhoog konden houden en het gebeurde regelmatig dat die hard in het slot viel.
Voor €50 en wat geknutsel zaten er nieuwe in en dat geeft een veel solider gevoel.
Door al die harde landingen sneuvelden de plastic bevestigingspunten waarmee het kentekenplaatgedeelte vast zit aan de achterklep met gerammel en schuren langs de achterbumper tot gevolg…..
Oldenhage heeft dit probleem op inventieve wijze vandaag verholpen: chapeau!
Maar de grootste ergenis was het onrustige weggedrag van de auto aan de achterzijde: ik had veel last van rollen om de lengteas en stappen opzij zetten.
Uitlijnen, calibreren van de vering ,zelfs nieuwe veerbollen, het hielp allemaal niet!
Bijna een jaar geleden bleek dat er speling zat op de achterwielophanging, bij Civer in den Haag werden nieuwe bussen gemonteerd en pas toen begreep ik alle enthousiaste verhalen over de wegligging van de C6!!!
Dus niet alleen een lust voor het oog maar ook een fijn rijdend voiture!!
Eind goed al goed of liggen nog meer ergenissen op de loer?
Ben benieuwd naar de ervaringen van mede C6 rijders!!
Weet je ook welke bussen er vervangen zijn? Ben wel benieuwd eigenlijk.
Mvg,
1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!
“Wat een wagen”
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Bij elke APK keuring vind een C6 specialist deze problemen toch.
Regelmatig onderhoud blijft toch belangrijk.
De deurvangers hebben plastic afscherming naar alle waarschijnlijkheid ter vermeiding
van gepiep en dus meer gevoeilig voor interne corrosie. Deze plastic afscherming vind
je niet in goedkopere citroens.
Jawel maar als bekend is welke rubbers dit waren en dit wellicht niet met het gemiddelde bandenijzer te vinden is, is het wellicht handig om deze preventief te vervangen. Dat wil ik het liefst zelf doen.
1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!
“Wat een wagen”
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
In de voorste triangelarmen zitten silentblocs die een vermogen kosten. GJO heeft een list bedacht waardoor ook de C5 silentblocs en universele silentblocs passen… En dan is het tientjeswerk.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Elke cheapgoat kan van 2 kapotte deurvangers van een C6 een nieuwe maken.
Een van de 2 veertjes gaat namelijk kapot.
JanSr schreef:In de voorste triangelarmen zitten silentblocs die een vermogen kosten. GJO heeft een list bedacht waardoor ook de C5 silentblocs en universele silentblocs passen… En dan is het tientjeswerk.
Dat kan wel zijn maar is nog geen antwoord op mijn vraag… het ging mij nu even om de achterzijde…
1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!
“Wat een wagen”
Ik neem wel even contact op met Civer en laat hier weten wat ze hebben vervangen….
Fijn! Dankjewel..
1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!
“Wat een wagen”
Civer heeft de draagarmgeleiders vervangen, daar schijnt ook een silentbloc in te zitten en daar komt speling op met raar veer en stuurgedrag tot gevolg.
Thanks! Dat was dus aan de achterzijde? Nu nog even opzoeken waar die zitten.
1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!
“Wat een wagen”