Nou, we trekken mooi gelijk op zo!
Mijn advies is om hem zelf te maken, als je de oude hebt en deze nog enigzins als voorbeeld kan dienen (dat vond ik wel makkelijk vanwege de diverse Y-vertakkingen waarbij zelfs nu en dan een groene draad als groende EN bruine verder naar de periferie gaat). Dan is het echt niet moeilijk. Trek er dan dan meteen ook een paar extra draden bij, bijv voor je derde remlicht, je mistlamp en een continu draad voor bijvoorbeeld op je (9 polige) trekhaakaansluiting.
Ik heb net een flinke bestelling bij Rick Donkers gedaan, heel wat meters draad. De draadboom in de linker dorpel was bij mij tot aan de C-stijl heel gaaf, de stekkers in het dashboard ook, dus ik heb die behouden, maar trek er dus nog wel een paar draden parallel langs.
Oja, nog een tip: ik heb bij mijn andere break de achterlichtaansluitingen met een multistekker van Rick Donkers aangesloten. Nu sluit ik dus met 1 goede waterdichte stekker alle lampen aan, zonder gepuzzel met losse stekkers op een onhandige plek onder je spatscherm. Op deze break ga ik dat ook weer doen. En oja, Donkers verkoopt inmiddels ook revisiefittingen die je in je alu achterlichtunits kunt monteren. Ik had ze al van Auto-Elec in F.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Mooi is dat….ik heb vanavond alle resterende isolatie van de draadboom verwijderd en geconstateerd dat er op twee plaatsen een flinke sluiting is geweest. Met als resultaat dat meerdere draden onderbroken zijn. Maar heel gek niet aan elkaar versmolten. Nu alles open ligt zie ik inderdaad de eenvoud van de opbouw van de boom. Morgen bestel ik bij Rick Donkers de benodigde draad. Stekkers en gekleurde hulzen heb ik.
Wellicht een goede tip van die multistekkers en fittingen. Ik zal ns kijken.
Rinus
Ben een paar dagen bezig geweest met het maken van een nieuwe kabelboom die de achterverlichting van stroom voorziet. Het resultaat mag er wezen.
Een kleine complicatie trad op in het vorig weekend. Ik had bij het lostrekken van de bedrading uit de achterste daktraverse een eind draad vastgeknoopt die keurig uit de openingen naar buiten stak. Zodat ik de nieuwe draad daarmee door kon trekken.
Toen kwam zondag mijn kleinzoon. Hij is 6 jaar, nieuwsgierig en ondernemend: Opa….waarvoor is dit draadje…..en voor ik antwoord kon geven had hij het draadje al geheel losgetrokken.
Nou ja….om kort te gaan. Is er een handigheidje te bedenken om de bedrading door die achterste daktraverse te krijgen. Het vooruitzicht om uren te staan hengelen trekt me niet zo.
Rinus
Oei….! precies waar ik bij voorbaat heel huiverig voor was. Ik was de 2 kleine draadjes van mijn verlichting in die traverse al kwijt. Maar dat loste zich op door een geheel nieuwe te trekken. Waarbij ik de oude heb benut als trekkabel. En zelfs dan was het nog een vervelend hengelwerk naar die 2 draadjes voor de binnenverlichting, die ik wat langer heb gehouden.
Heb je een trekveer tbv trekken elektriciteitskabel in huis? die van mij is van nylon met een ronde kop op een soepele metalen veer. Die invoeren tot halverwege en via de opening vd binnenverlichting met een stuk stevige elektriciteitsdraad (met haakje) eruit vissen. Dan er een stuk kabel doorheen trekken. Zelfde procedure doe je voor de andere zijde van de traverse, ook naar het midden. Vervolgens verbind je thv de binnenverlichting de 2 getrokken kabelstukken. Hiermee kun je nu in 1x de gewenste kabel(boom) er doorheen trekken. Kortom: in 3 stappen dus. Anders lukt het niet. Tot zover de theorie. Aan jou de praktijk…
Succes!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Mooi zo! Goed te horen dat de praktijk bij de theorie aansluit!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Na anderhalf jaar rustig doorbuffelen aan mijn break, ontmoet ik nu toch een serieus probleem. Ik heb indertijd alle rubberhouders van de deurstijlen vervangen door nieuw. Een aantal originele blikken rubberhouders en een aantal nagemaakte exemplaren. De openingen waar de rubbers ingaan heb ik zodanig opengezet dat de rubbers en de grijze plastic strips daar makkelijk in moet passen. Nou….ammehoela dus!
Een tijdje geleden ben ik begonnen met het monteren van de twee linker deurrubbers. Daarna dacht ik de drie grijze plastic strips en de zwarte lange strip onder de binnendakrand er even in te steken. Inmiddels heb ik de grijze strip aan de C stijl op z’n plek en de zwarte lange strip zit ook. Vraag me echter niet hoeveel geraas en getier in mijn werkplaatsje heeft geklonken. Die krengen willen gewoon niet doen wat ik wil. Na gebruik van een glijmiddel ging e.e.a. wat makkelijker maar het hield niet over.
Voordat ik begin aan de volgende (5) grijze strips en de zwarte aan de rechterkant, wil ik graag weten wat ik fout doe. Ik lees nooit op dit forum over problemen bij het bevestigen van die ondingen. Wel ken ik iemand die in een break rijdt zonder die strips. Had de strijd maar opgegeven.
De volgende opties voor bevestigen heb ik in mijn hoofd:
- Eerst de rubbers en dan de plastic strips ernaast.
- eerst de plastic strips en daarna de deurrubbers.
- de plastic strips en de deurrubbers er tegelijkertijd infrotten.
Wellicht zie ik wat over het hoofd of ben ik toch gewoon onhandig! Wie geeft mij advies?
groeten
Rinus
Rinus
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Iets opsnuiven.
Na montage weer dicht tikken met een hamer en een klosje hout.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Bedoel iets open buigen
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
olga schreef:Na anderhalf jaar rustig doorbuffelen aan mijn break, ontmoet ik nu toch een serieus probleem. Ik heb indertijd alle rubberhouders van de deurstijlen vervangen door nieuw.
Ik lees nooit op dit forum over problemen bij het bevestigen van die ondingen.
Wellicht zie ik wat over het hoofd of ben ik toch gewoon onhandig! Wie geeft mij advies?
Dag Rinus, dat je er nooit wat op het forum over leest verbaast mij. Want ze zijn BERUCHT. De deurrubbers gaan wel, en wat ik heb gedaan: voordat ik de auto in de lak spoot heb ik de metalen strips precies zover open gezet dat het deurrubber er precies in past. Ik heb daarvoor een kort stukje va een deurrubber afgeknipt als passtuk. Na het spuiten heb ik de deurrubbers erin gezet en om de 15-20 cm met een dot grijze polymeerkit vastgezet. Na een dag heb ik de deurrubbers helemaal rondom afgekit. Dat is DE methode. Komt er nooit meer water en vuil tussen.
Dan de binnenstrip van plastic, die zijn vaak keihard of op zijn minst zeer stug. Om je je wat op te beuren: een van de meest ervaren DS specialisten van ons land, met 35 jaar ervaring, trekt er nog altijd een dag voor uit…. het is monnikenwerk en domweg een kl#teklus. Hij werkt ze er cm voor cm met een schroevendraaier in.
Toen ik opperde om die strips er gewoon met polymeerkit in te lijmen was zijn eerste reactie: dat vind ik helemaal niet zo’n gek idee en ga ik ook eens proberen. Zelf moet ik deze klus nog doen en denk ik erover om evt een lipje ervan af te snijden voordat ik ze erin kit, tenzij het zo ook kan. Binnenkort komt deze klus op mijn pad…
Succes en houd moed!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Oef….da’s toch een pak van mn hart. Ik raakte er meer en meer van overtuigd dat ik helemaal verkeerd bezig was. Hoewel ik het mezelf aanreken dat ik die sponninkjes van de rubberhouders niet verder open heb gezet. Dat ga ik dus vanaf nu doen en wellicht ook kit gebruiken om de rubbers en plastic strips vast te zetten. Die zijn overigens mooi licht van kleur en heel soepel.
Hoe dan ook…..ik was gisteren helemaal moegestreden met de linker deurrubbers/strips. Dus vanmorgen de linkerzijde even links laten liggen en met frisse moed overgestapt naar de rechterzijde. Aan die kant zaten de rubberhouders al vastgelijmd. De RA rubberhouder is een nepper en ja…..toen ik het mooi schoongemaakte en nog soepele deurrubber ging passen, werd mijn vrees waarheid. Die neppe rubberhouder is zo hoog dat het lagere deurrubber er gewoon niet omheen past. Ik heb wat pogingen gedaan om de rubberhouder te buigen en van vorm te veranderen, maar dat resulteerde in afbrokkelende ac136 en een maanlandschapje langs de C stijl.
Ik zit nu te grommen achter een potje thee….dan toch maar nu meteen kit gebruiken om het rubber aan de buitenzijde te plaatsen.
Gelukkig is de RV rubberhouder een originele van het clubmagazijn. Was is daar vanmorgen maar begonnen.
Rinus
Bij het samenbouwen van motorblok en versnellingsbak stuit ik op het druklager: Ik heb tegen mijn gewoonte bij demontage geen foto gemaakt van de plaatsing van de borgveer van het druklager. Ik ben al een tijd aan het puzzelen en kom er niet echt uit.
De bak is een korte 5 bak en het gietijzeren druklager en borgveer functioneerden goed. Mijn vraag is: Klopt de plaatsing van de borgveer? Het zit allemaal wat losjes en ik kan me niet voorstellen dat dit straks goed gaat. Ik kan nergens foto’s of tekeningen vinden van de juiste plaatsing van druklager en borgveer. Een foto of tekening van de juiste samenbouw zou welkom zijn.
gr.
Rinus
Rinus
Rinus,
Die foto zat in mijn Flikr-album en kon ik je vroeger zo hieronder laten zien. Maar dat is verleden tijd. Ik ga even zoeken of hij in mijn back-ups zit (want ik vertrouw die internetjakhalzen niet) en dan kan ik je die via pb toesturen. Stuur me via pb je e-mailadres maar eevn, ik heb de foto’s gevonden.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Na een flinke periode vol oponthoud ben ik weer een aantal weken met de break in de weer. Vooral met het in model “meppen” van het plaatwerk. Ik ga voor evenwijdigheid en goede opvolging van de plaatdelen. En dat kost tijd…...
Afgelopen zaterdag is er een probleem bijgekomen: Het stuurhuis van Citrotech heb ik zaterdag ingebouwd. Inmiddels kan ik deze klus dromen; 275mm, 122,5 mm, kanteling goed zetten en klaar….......dat dacht ik dan. Tot mijn verbazing hadden de voorwielen een flink uitspoor. Ik schat ongeveer 5 a 6mm. Toen ik de auto indertijd kocht drie jaar geleden viel mij op hoe strak en recht de break reed, ondanks een uitgewoond stuurhuis.
Na het geheel in elkaar draaien van de stelmof op de rechter stuurstang was er nog steeds sprake van uitspoor. En ik was dus uitgesteld.
Het enige onderdeel van de stuurinrichting dat ik niet vervangen heb zijn de stuurstangen van stuurhuis naar hulpstuurhuizen. De hulpstuurhuizen zijn vervangen door soepel draaiende en de beide ingeroeste en pokdalige doch spelingsvrije spoorstangen naar de wielen zijn ook vervangen door mooie exemplaren. En het stuurhuis natuurlijk door een Citrotech stuurhuis.
Ik heb de afgelopen dagen geprobeerd omuit dit probleem te komen. Zo zou het kunnen zijn dat beide spoorstangen van een auto komen die een stoeprandje heeft gepakt en er dus een krom is. Maar in dat geval buigt een spoorstang toch naar binnen en zou je een overdreven toespoor moet krijgen ipv uitspoor.
Ook kun je zien dat beide door Citrotech afgeplakte uiteinden van het stuurhuis een flink eind uitsteken buiten de kapje op de hulpstuurhuizen.
Ik weet het even niet en hoop op wat reacties en adviezen.
Rinus
weet je zeker dat de hefboom op het hulpstuurhuis niet een tandje fout staat?