Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Die 20 Nm vind ik zelf bitter weinig voor een harde M8 bout ;
de moer is hier de zwakste schakel .
ik zet ze zelf altijd behoorlijk vast , je wil niet dat dit los komt tijdens het rijden !!!!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En altijd een nieuwe moer…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Waterman schreef:
Als je de boel weer in elkaar hebt, denk dan ook even aan het opnieuw timen van de vier nokkenassen he.
Ik heb de ketting gemerkt met de tandwielen van de nokkenassen, de nokkenassen heb ik aan de kop laten zitten met de merktekens uitgelijnd.
En eerst de rechter kop en pas de linker als de rechter klaar is.
De boel weer exact zo terug geplaatst, moet ik dan toch opnieuw timen?
Ik wil wel nog de klepspeling controleren en stellen.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja. Als de ketting los is geweest en opnieuw gespannen wordt is timen beter. Na kleppen controleren en/of stellen is timen sowieso noodzakelijk. Daarbij: je weet niet of het goed stond toen je merktekens maakte he
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Vandaag de linker kop eraf gehaald, daar waar de lekkage zat.
Dat was wel duidelijk cilinder 4 en 5 stonden met koelvloeistof.
En als je op de pakking op de kop drukt komt het vocht eronder vandaan.
Weer een beetje verder en de witte rookwolken verklaard.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Oh ja, en de dopmoer is losgekomen met de moerensplijter, met de draad nog intact.
Meteen maar een antal nieuwe besteld bij Cyril.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zijn de wanden van de cilinderbussen niet aangetast?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Voorzover ik nu kan zien niet,het glimt allemaal nog mooi.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoongroeven ook nog mooi?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
De koppen zitten er weer op, nu nieuwe olie en koelvloeistof erin.
Wat is op dit moment de beste olie voor de Sm?
Er zat 20W 50 in.
En koelvloeistof klopt het dat er 13,5 liter ingaat?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik rijdt op 20W50 mineraal Valvoline. VR1 racing. zit lekker veel ZDDP in.
Als je motor is gereviseerd kan je semisyntheet 10W40 of 10w60 nemen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
20W50 met makrering SF of SG is prima. Die heeft nog “ouderwets” veel ZDDP , toen dat nog mocht.
Die Valvoline VR1 is gespecd als SAE SL olie, die kan dus vrijwel geen ZDDP meer hebben ( mag niet meer, gaan de katalysatoren van stuk), maar waarschijnlijk wel een bak ZDDP vervangers. Aan jou de keuze, ik zou “classic” 20W50.
KVS” Ja, er gaat 13.5 liter in als je blok helemaal leeg is, maar dat krijg je alleen leeg als je het blok ondersteboven houdt. Anders is 12 liter wel genoeg. Neem “groene” KVS, die moderne “rose” of “rode” schijnt niet zo compatibel te zijn met de oude keerringen en slangen, op de lange duur.
Ik persoonlijk heb iets tegen “racing” spullen in een SM: In de racerij moet het extreme prestaties leveren gedurende 1 of meerdere races, en daarna,.... na ons de zondvloed… maar voor een SM wil je toch graag iets wat “langer” meegaat zou ik zo denken.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb jaren met valvoline VR1 gereden en dat spul bevat dus gewoon zddp zoals je hier kunt lezen:
https://www.valvoline.com/about-us/faq/racing-oil-faq
De classic olie was geen succes, dat spul kan niet tegen de hoge olietemp die bereikt wordt als er eens een uurtje of wat lekker 180 gereden wordt. Bij mijn auto uitte zich dat in stank, blauwe walm en olieverbruik. (kroonclassic 20w50). Met de VR1 was dat hele gedoe in 1x opgelost.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dan lees ik goed uit de datasheet: VR1 bevat zowel zink als fosfor, maar geen ZDDP.
Ze geven zelfs aan hoeveel zink: 0.13 % en 0.12 % fosfor.
En als je hun MSDS ( Safety Data Sheet , uit de USA, die moeten dat vrijgeven, de Europese Safety Sheets, EU-Reach documenten zijn zeer gefocud op veiligheid zonder te publiceren wat erin zit). ) leest ontdek je wat er in zit: Benzenesulfonic acid, C10-60-alkyl derivs., sodium salts: en wel voor 6,8753 %. Dat is in Nederlands een Bezeenfosforzuur met bijproducten van de productie, als Natrium zouten.
Maar dat wil ook zeggen dat er nog steeds geen ZDDP (zinkdialkyldithiofosfaat) in zit.
Ik betwijfel niet of wat er in zit werkt hoor, maar het is geen ZDDP.
Overigens waarschuwt Valvoline ook om geen extra zink of fosfor additieven toe te voegen omdat de fosfor corrosie bevorderend is, goed om te weten.
Volgens de specificaties van Kroon oil is het flash point van de Classic 20W50 220 graden en volgens Valvoline van de Vr1 20W50 218 graden. Bij nieuwe olie dus vrijwel gelijk, maar als je olie vervuilt doordat benzine mengsel langs de cilinders in de olie komt dan wordt dat snel lager. Vandaar die blauwe rook, trad bij jouw SM dus relatief snel op.
Je hebt een slechte ervaring met Kroon Classic, waarvan akte.
Ik neem aan dat Pavang nu voldoende informatie heeft om een weloverwogen keus te maken.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ZDDP = Zinc Dialkyl Dithiophosphates
wordt voor het gemak uitgedrukt als zink en fosfor.
lijkt dus dat er wel ZDDP in zit.
Het belangrijkste is dat je nokkenassen heel blijven…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>